Debatt ● Den sakkyndige komiteen som evaluerte norsk lektorutdanning

Lektor­utdanningene fikk gode skussmål i NOKUTs evaluering

Nei, Khrono. Lektorutdanningene fikk slett ikke «stryk», og det stemmer ikke at evalueringen «avdekket store mangler ved kvaliteten».

Inger-Lise Kalviknes Bore i Nokut snakker om frafall og fullføring på normert tid i lektorutdanningene.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Den sakkyndige komiteen som evaluerte norsk lektorutdanning gjenkjenner ikke sine vurderinger av norsk lektorutdanning i overskriften til Khronos artikkel 13. februar 2025. Lektorutdanningene fikk slett ikke «stryk», og det stemmer ikke at evalueringen «avdekket store mangler ved kvaliteten». 

For å gi noen eksempler fra vår sluttrapport ble INNs lektorutdanning beskrevet som «et lite og velfungerende studieprogram»; NTNUs lektorutdanning ble vurdert som «en utdanning av høy kvalitet, ikke minst på det disiplinfaglige området»; og UiOs lektorutdanning ble beskrevet som «en utmerket, velstrukturert og velfungerende lektorutdanning». 

NOKUTs evalueringer skal bidra med kunnskap om utdanningskvaliteten og legge til rette for videre kvalitetsutvikling. Hensikten med en evaluering er ikke å undersøke om utdanningsinstitusjoner oppfyller gjeldende krav i lov og forskrifter, men å identifisere kvalitetsutfordringer og god praksis, og gi anbefalinger om tiltak for kvalitetsutvikling. 

Nokut evaluerte lektorutdanning for trinn 8 — 13 i perioden 2020—2022. Basert på et svært omfattende datagrunnlag ga vi 18 nasjonale anbefalinger for å støtte denne utviklingen. Vi ga også anbefalinger til nasjonale myndigheter og til praksisskoler. I sluttrapporten skrev vi følgende: 

Evalueringen viser at de aller fleste lektorutdanningene i Norge arbeider systematisk og godt for å oppnå kvalitet i lektorutdanningen. Evalueringen viser også at lektorutdanningene er preget av mange av de samme utfordringene, og at dette til dels handler om velkjente utfordringer vi har sett over tid i norsk og internasjonal lærerutdanning (Nokut, 2022, s. 8). 

Det er uheldig at Khrono gir en misvisende fremstilling av kvaliteten på norsk lektorutdanning.

Den sakkyndige komiteen

 Vi påpekte at en del av disse utfordringene forsterkes av at lektorutdanningene er svært komplekse studieprogrammer som ikke bare er organisert på tvers av UH-institusjon og praksisskoler, men også ofte på tvers av ulike institutter, fakulteter og disipliner. Samtidig som dette styrker utdanningskvaliteten på den disiplinfaglige delen av utdanningen, gir det uunngåelig utfordringer med samhandling og gjør det krevende å skape «en helhetlig og sammenhengende studieopplevelse for lektorstudentene» (Nokut, 2022, s. 8). 

Våre anbefalinger skulle støtte institusjonenes videre arbeid med lektorutdanningenes iboende utfordringer, og NOKUTs oppfølgingsrapport (2025), som mye av Khronos artikkel tar utgangspunkt i, viser at de har tatt en rekke gode grep. 

Det er uheldig at Khrono gir en misvisende fremstilling av kvaliteten på norsk lektorutdanning. Det er store utfordringer med å rekruttere og beholde lærere nasjonalt, og da må ordskiftet om lærerutdanningen bygge på fakta og ikke tendensiøse fremstillinger som det ikke er dekning for.

Powered by Labrador CMS