Debatt ● svein stølen

Høyere utdanning bør være tema i debatten om Nansen-programmet

Nansen-programmet må bidra til gjenoppbyggingen av høyere utdanning i Ukraina. Onsdag debatteres saken i Stortinget.

Russiske raketter avfyrt mot Ukraina i forrige uke, sett fra Kharkiv.
Publisert Oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Onsdag 24.april skal Nansen-programmet for Ukraina behandles i Stortinget. Dermed skal det norske engasjementet i Ukraina opp til debatt, ikke minst spørsmål knyttet til statsbygging og demokratifremme. Da bør rollen til høyere utdanning, som viser et påfallende fravær i Stortingsmeldingen, bli tema.

Nylig besøkte både stortingspresidenten og utenriksministeren Demokratikonferansen 2024 ved Universitetet i Oslo. Situasjonen i Ukraina var et viktig tema i debattene, og det ble lagt stor vekt på betydningen av å bygge tillit og sterke samfunnsinstitusjoner. Her har skoler og høyere utdanning en helt sentral rolle, og dette bør reflekteres i oppfølgingen av Nansen-programmet.

Ukrainske skoler, høyere utdanning og universiteter er i dag under betydelig press. De som skal bygge fremtidens Ukraina, blir til dels frarøvet utdanning, til dels får de den kraftig forringet. Mange lærere, universitetsansatte og studenter er mobilisert til strid, og mye av sektorens infrastruktur er ødelagt. 

Støtte fra verdenssamfunnet for å holde skoler og universiteter i så god aktivitet som mulig, er avgjørende.

 Samtidig må vi evne å gi ukrainere på flukt den beste utdanningen de kan få. Også det er en investering i den ukrainske fremtiden.

Det vil komme en tid da ukrainske skoler og universiteter skal gjenoppbygges. Da vil infrastruktur og menneskelig kapital være avgjørende. For at håpet om et nytt, bedre og også mer demokratisk ukrainsk samfunn skal gå i oppfyllelse, må det norske samfunnet og norske utdanningsinstitusjoner kjenne sin besøkelsestid. 

Powered by Labrador CMS