Debatt ● Henrik van der Hoeven

Gjør din plikt, krev din rett

Om studentene skal begrunne sin klage faglig, bør ansatte på universitetene begrunne karakteren. Først når universitetene gjør sin plikt, kan de kreve at studentene også gjør den, skriver student.

Student Henrik van der Hoeven svarer Tore Kanck Jørgensen om begrunnelser i klagesaker. — Det er tilbakemeldingen som faktisk stimulerer til læring. Fokuset bør ligge på begrunnelsen, og ikke på karakteren
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Jeg er langt på vei enig med Tore Kanck-Jørgensen fra UiT Norges arktiske universitet sitt budskap om studenters rett til å klage, uten å faglig begrunne klagen. 

Likevel glemmer Kanck-Jørgensen at heller ikke ansatte på universitetet gjør sin plikt; de begrunner karakteren de gir til studentene. Det kommer bare en bokstavkarakter, uten noe som helst begrunnelse. Om studentene skal begrunne sin klage faglig, bør ansatte på universitetene også faglig begrunne karakteren. 

Så kan en si; studenter har rett til å be om begrunnelse på sine eksamener – og det er et riktig poeng. Her er det imidlertid to aspekter som er viktige; 

For det første kommer begrunnelsen fem uker etter eksamen er avlagt. Først bruker universitetene tre uker på å formidle karakteren til studenten, så har de nye to uker på å formulere en begrunnelse. Fem uker er lang tid i et semester som sjeldent varer mer enn femten uker. 

For det andre er begrunnelsene fra ansatte ofte dårlig, og mangelfull.  

Det kommer bare en bokstavkarakter, uten noe som helst begrunnelse.

Henrik van der Hoeven

Et, riktignok andektodisk, bevis fra en egen eksamen. Begrunnelsen var som følger: «Kommisjonen anser besvarelsen som meget god, og har derfor vurdert til karakteren B. Det mangler allikevel noe faglig, som gjør at besvarelsen ikke vurderes til et sterkere resultat.»

Hvordan skal man kunne forvente at studenter utvikler seg faglig, og ikke minst begrunner en klage, når begrunnelsen man får fra universitetet er så vag?

Gjennom 13 år som elev, og gjennom pedagogiske og didaktiske emner i lektorstudiet, har budskapet vært at vurdering er mer enn bare en tall- eller bokstavkarakter, og at det er tilbakemeldingen som faktisk stimulerer til læring. Fokuset bør ligge på begrunnelsen, og ikke på karakteren – når studenten får karakteren, og når de skal levere en eventuell klage. 

Jeg er likevel langt på vei enig med Kanck-Jørgensen. Studenter bør gjøre sin plikt å begrunne klagene sine. Dette må imidlertid skje på to premisser: for det første må begrunnelsen for karakteren komme samtidig med selve bokstavkarakteren, og for det andre må begrunnelsene være spesifikke nok til at studentene forstår hvilke vurderinger kommisjonen har gjort. 

For først når universitetene gjør sin plikt, kan de kreve at studentene også gjør den. Først da kan begge parter kreve sin rett.

Powered by Labrador CMS