Debatt ● Jens Kristian Fosse

Fremtidens studenter trenger relevant og høy kompetanse fra et bredt og rikt spekter

Å se profesjonsmeldingen og fagskolemeldingen i sammenheng vil styrke utdanningssystemet, kandidatene, og være helt avgjørende for arbeidslivets innovasjonsevne i årene som kommer.

Det store behovet for arbeidskraft med utspring fra alle utdanningsnivå møter oss stadig, skriver forfatteren. — Morgendagens arbeidstakere skal løse komplekse oppgaver på nye måter.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Sist vår la regjeringen fram profesjonsmeldingen. Denne våren er fagskolemeldingen meldt i løypen fra Kunnskapsdepartementet. Sammenhengene mellom disse meldingene er vel verdt å bygge videre på og ha forventninger til. Gjennom gode koplinger og fortsatt tett samspill kan vi legge grunnlaget for et utdanningssystem med høy kvalitet som favner bredt og dypt.

Det store behovet for arbeidskraft med utspring fra alle utdanningsnivå møter oss stadig. I rapporter, i stortings­meldinger, i media, men ikke minst i møte med bedrifter, kommuner og helseforetak. Kompetansebehovs­utvalgets jevnlige signaler om hvilken kompetanse Norge trenger for å møte endringer i arbeidslivet på kort og lang sikt gir ytterligere viktig informasjon. 

Behovet for livslang læring er åpenbart. Men framskrivinger må stadig justeres. Rekruttering til viktige yrker svinger. Unges utdannings- og yrkesvalg faller ikke alltid sammen med arbeidslivets behov eller kapasiteten i utdanningssystemet. Store digitale skifter åpner for helt nye muligheter både i utdanning og arbeidsliv. Økt fleksibilitet etterspørres. Arbeidet med dimensjonering og tilpasning blir også stadig viktigere. 

Det norske utdanningssystemet er under utvikling. Både når det gjelder innhold, innretning og form. Debattene går langs flere spor. Det pekes på mangfold og arbeidsdeling. Vi ser at flere arbeider i retning av universitetsakkreditering. Nasjonalt fagskoleråd arbeider for en egen selvstendig høyere yrkesfaglig søyle. Fra arbeidslivet pekes det i enda større grad på krav til kunnskap og kompetanse ifra flere kilder; både erfaringskunnskap og forskningsbasert kunnskap. 

I regjeringens tildelingsbrev til høyskoler og universitet for 2025 vises det særskilt til utsynsmeldingen og profesjonsmeldingen. Særlig tre områder går igjen i regjeringens forventninger og prioriteringer til universitets- og høgskolesektoren: Helsefag, IT og fagområder inn mot det grønne skifte og lærerutdanningene. 

Profesjonsmeldingen peker på at utdanningene må bli mer erfaringsbaserte, arbeidslivsorienterte og praksisnære. Å gjøre utdanningene tilgjengelige for flere, og at døren skal åpnes for at flere praktikere både får ta utdanning og mulighet til å undervise andre, er noe av budskapet. 

Mye av dette grunnlaget finner vi i institusjoner med en tydelig profesjons- og arbeidslivsretta profil. Her finner Høgskulen på Vestlandet og mange andre institusjoner sin plass. Her ligger kimen i samfunnsoppdraget. Med et fortsatt tydelig og klart høgskoleoppdrag i bunn utvikler vi det nye universitetet, der utdanningene er forskningsbasert, profesjonsnære — men og tett koplet til det erfarings- og praksisorienterte. Vektleggingen av anvendt forskning inn mot samfunns- og arbeidsliv er også et kjennetegn. 

Når profesjonsmeldingen og fagskolemeldingen møtes denne våren ser vi fram til en god og opplyst debatt. Morgendagens arbeidstakere skal løse komplekse oppgaver på nye måter. Da trengs relevant og høy kompetanse fra et rikt spekter av utdanninger på alle nivå, som forbereder unge mennesker på et godt og langt arbeidsliv med store skifter. 

For som det står i profesjonsmeldingen: «Kandidatane frå fagskule­utdanningane, spesielt innan helse, oppvekst og teknologi, speler ei viktig rolle saman med kandidatane frå profesjonsutdanningane for å kunna dekke sentrale kompetansebehov (s. 17). » 

Å se de to stortingsmeldingene i sammenheng vil styrke utdanningssystemet, kandidatene og være helt avgjørende for arbeidslivets innovasjonsevne i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS