Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli 21. november 2024 - 10:58
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Ber Stortinget si nei til å fjerne forskningskrav Utdanningsforbundet og Forskerforbundet håper i det lengste at Stortinget vil stoppe forslaget om å fjerne forskningskravet i dosentstigen.
Lite fremtidsrettet profesjonsmelding Burde det ikke heller dreie seg om kvalitet? Profesjonsmeldingen har ikke søkelys på hva som kan gjøre sykepleierutdanningen bedre, som økt bruk av simulering og opprettholdelse av karakterkravet.
Får flertall for alle punkter i profesjonsmeldingen Regjeringen får fullt gjennomslag i Stortinget for avakademisering og alle de andre grepene den foreslår i profesjonsmeldingen. Høyre er svært skuffet og kaller meldingen en forspilt mulighet.
Sykepleien må ikke avakademiseres Vi vet at utvikling av ny praksis og forskningsbaserte tjenester har en positiv innvirkning på pasienters helse. Derfor kan vi ikke gå med på en avakademisering av et av de viktigste yrkene i Norge.
Regjeringa sitt styringsproblem er vår hovudverk Når regjeringa girar finansieringssystemet meir inn mot studiepoengproduksjonen, overlèt dei stort sett dimensjoneringa av utdanningskapasiteten til institusjonane sjølve. Her står konfliktane i kø.
Reverseringens inntog i lærerutdanningene For å få nok lærere må vi skape utdanningstilbud førstegangssøkere vil begynne på. Det er heldigvis fortsatt ikke for sent å satse på heltidsstudenten.
Senterpartiet misforstår kritikken av profesjonsmeldingen Hvis målet er gode profesjonsutdanninger, bør Stortingets saksordfører slutte å vranglese kritikken av profesjonsmeldingen.
Praktisk kunnskap og profesjonsutdanningene Spørsmålet er ikke om utdanningen skal være forskningsbasert eller erfaringsbasert, men hvordan vi kan skape gode utdanninger som lærer studentene å arbeide med praksis og erfaringer på akademisk vis.
Kritikerne av profesjonsmeldingen tar feil Økt fokus på praksisbasert kunnskap i profesjonsutdanningene møter mye kritikk i flere innlegg i Khrono. Kritikerne mener meldingen ikke er framtidsrettet. Vel, de tar feil.
Lytt til sektoren — bevar opprykksordningen På vegne av ansatte ved universiteter og høyskoler vil vi gi klar beskjed til regjeringen: Legg bort forslagene som svekker dosentløpet og profesjonsutdanningene.
— Ikke skap en kunstig motsetning mellom teori og praksis Torsdag var det maratonhøringer i Stortinget om høyere utdanning. Der fikk regjeringens beskrivelse av «akademisering» av profesjonsutdanningene gjennomgå.
Jeg vil at faget mitt skal utvikles — akademisk og profesjonsrettet Vi risikerer et A-lag som blir de som driver med forskning og et B-lag som underviser studentene. En slik ordning vil jo ikke bidra til en syntese mellom profesjonskunnskap og akademisk kunnskap, skriver Utdanningsforbundet.
Politisk innspurt må gi klarere retning Profesjonsmeldingen har mye bra med seg, men også elementer som trenger grundig og god behandling for at meldingen skal gi nødvendig retning fremover, skriver fire helsedekaner.
En profesjonsmelding som vil kunne øke rekrutteringen til læreryrket Gjennom den foreslåtte profesjonsmeldingen, får lærestedene nå økt autonomi til å utvikle relevante utdanningstilbud. Det er et skritt i riktig retning.
Vil lempe på karakterkrav allerede fra høsten. På Vestlandet jubler de Allerede fra høsten av ønsker regjeringen å fylle opp tomme plasser på sykepleieutdanningene med søkere som ikke oppfyller dagens karakterkrav.
Profesjonsutdanninger: For akademiske — for hvem? I den nye stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene ser utgangspunktet ut til å være at profesjonsutdanningene har blitt for akademiske. Men denne påstanden er dårlig begrunnet.
Det trengs en framtidsrettet politikk for profesjonsutdanningene Profesjonsmeldingen har flere gode tiltak som kan bidra til at universiteter og høyskoler vil utdanne flere profesjonsutøvere som arbeidslivet vil trenge framover. Men dessverre preges meldingen også av en tenkning om disse fagområdene som peker bakover snarere enn framover.
— Regjeringen krever ekstra innsats. Institusjonene takker for tilliten, og overlater ekstrajobben til de ansatte Institusjonene takker regjeringen for tilliten når kompetansekrav til sykepleierutdanningen fjernes. Men hva med dem som nå skal tette kompetansehullene?
Statsråden svarar på kritikk: Fleire vegar inn til lærarutdanningane Eit av våre hovudmål med profesjonsmeldinga er å styrkje den erfaringsbaserte kunnskapen i profesjonsutdanningane. For å lukkast med det, må vi gjere vegen enklare inn for dei med erfaringskunnskap.
Akademisk forankring er viktig for profesjonsutdanningene Regjeringen har gode intensjoner om å styrke profesjonsutdanningene. Det er bra. Likevel blir akademisk forankring omtalt som noe tilnærmet negativt. Forslagene om å redusere betydningen av forskningsbasert kunnskap for undervisere er et skritt i feil retning.
Regjeringen åpner for å bli lærer uten master Regjeringen vil gjøre det mulig å kvalifisere seg som lærer uten å ta master. — Veldig oppsiktsvekkende, sier Asle Holthe, leder for landets lærerutdannere.
Utdanningsforbundet: — En rasering av profesjonsutdanningene Våre barn fortjener godt kvalifiserte lærere fra en forskningsbasert og praksisrettet profesjonsutdanning på masternivå. Det holder ikke med en billig quick fix og en lærerutdanning som tilbyr en liksom-master.
Tommel ned for forslag om å gjøre utdanninger mindre akademiske Regjeringen foreslår flere tiltak for å gjøre profesjonsutdanningene mindre akademiske. Lærere på sykepleierutdanningen ved OsloMet er skeptiske.
Vi trenger en nasjonal standard for kompetansen hos helsepersonell Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste må sikres kompetanse- på ulike nivå. Politikerne må skaffe seg innsikt i, og ha en systematisk tilnærming til de føringer som legges, når det gjelder utdanning.
Sykepleierleder: — Vi trenger mer, ikke mindre akademisering Både Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet rykker ut mot statsråd Oddmund Hoel. — Billig innsalg. Historieløst, er blant beskrivelsene deres om «akademiserings-grøfta» som statsråden vil opp fra.
Regjeringa må setje kraft i å styrka fleircampusinstitusjonar. —Det hastar Søkarsvikt råkar hardt. Det gir inntektstap og redusert handlingsrom for oss som er store på desse utdanningsområda. Men viktigast: velferdssamfunn i by og bygd vil mangle hundrevis av gode kandidatar. Det må Regjeringa ta kraftfulle grep rundt.
Fire punkt som må avklarast i profesjonsmeldinga Sviktande rekruttering til viktige utdanningar, nytt finansieringssystem og framlegg til nye karrierestigar. Vi treng ei utviklingsorientert og framtidsretta profesjonsmelding som styrkar profesjonsfaga og banar veg for at arbeidslivet får dei beste kandidatane.
Gje oss ei profesjonsmelding som gneistrar Me helsar velkommen ei profesjonsmelding som styrkar kvaliteten og aukar tilliten og handlingsrommet.
Det nye universitetet på Vestlandet styrkar profesjonsutdanningane Trygve Matthiessen peikar på at det er viktig at det nye universitetet framleis bidreg til å utdanna dyktige kandidatar innan nasjonalt viktige profesjonar som sjukepleiar, lærar og ingeniør. Dette er ei god påminning.
Sandra Borch om mangel på folk: — Dette er alvorlig I 2024 forventer regjeringen at universitetene tilpasser tilbudet sitt bedre samfunnets behov, sa Sandra Borch i sin tale til lederne i sektoren.
Ap vurderer å gi studenter lønn under praksis Aps Lise Selnes mener alle steiner må snus for å sikre finansiering av praksis og rekruttering til hele landet.
1 av 10 studenter velger fleksible studietilbud 35 prosent av de som vil bli barnehagelærere velger fleksible studietilbud, mens for sykepleiere og grunnskolelærere er andelen rundt 10 prosent, viser nye tall.
— Yrkene må framsnakkes mer, og vi må se på dagens karakterkrav Forsknings- og høyere utdanningsminister Sandra Borch er bekymret for den manglende rekrutteringen til helt sentrale profesjonsutdanninger.
Ønsker mer engasjement rundt sosialfagutdanningene Fellesorganisasjonen har store forventninger til den varslede profesjonsmeldinga, skriver forbundsleder Mimmi Kvisvik.
Sier nei til nasjonal styring av utdanningene til lærer, ingeniør og helseyrker Ingen utdanninger har behov for detaljstyring i form av rammeplaner, mener Universitets- og høgskolerådet. — Et hinder for utvikling i utdanningene, sier leder Sunniva Whittaker.
Dette vil Ola Borten Moe med profesjonsmeldinga Regjeringen vil ha grep om kjerneprofesjonene i Norge. Lærer-, helse og sosial- samt ingeniørutdanningene er tema for en egen stortingsmelding.
Nyeste artikler
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024