Færre kinopremierer i julen, men likevel nok å velge mellom både på lerret og skjerm.

Her har du julens filmer

Julefilmer. Khronos filmanmleder, Jan Storø, gir deg oversikten over hva som er verdt å se av film i julen. Både på lerret og skjerm.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi har beveget oss bort fra situasjonen der det var nødvendig for de mest ihuga å sette av minst et par kvelder mellom jul og nyttår for å være oppdatert på film. Romjulen er ikke lenger den store premieresesongen på kino. I stedet kommer premierene spredt utover året, og sommeren er på vei oppover som foretrukket periode for enkelte av storfilmene. Også her tar vi etter amerikanerne.

Rosinen i Netflix-pølsa er likevel Roma av Alfonso Cuaron.

Jan Storø

Denne gjennomgangen tar i utgangspunkt i hva du kan se på kinoene i Oslo. Der kan du nemlig få med deg filmer det er verdt å se, filmer du kanskje ikke rakk i oppkjøringen til julehøytiden. Men når pepperkakene er bakt, og kanskje spist. Når de aller viktigste familieselskapene er unnagjort. Når ribba ikke lenger framstår som fristende, men mer som noe du har satt fram som rester for tredje gang.

Da kan det passe med en film. På kino.

Men vi skal innom film på tv også.

Vi begynner med premierene som er annonsert 25. desember. Og konsentrerer oss om det utvalget vi vanligvis fokuserer på i Khrono.

De to viktigste filmene som har premiere 1. juledag er Kapernaum og Sonja. Den første er libanesisk og handler om barn i det krigstrøtte Beirut, den andre er norsk og handler om vårt store skøyteess Sonja Henie. Begge disse får en egen anmeldelse i Khrono de neste dagene.

For de yngste er det kanskje den norske animasjonsfilmen Troll som peker seg ut. Med aldersgrense 6 år. Men vi får også gjensyn med Mary Poppins. De som har levd en stund husker nok den originale filmen, fra 1964 med Julie Andrews i tittelrollen. En rolle hun innkasserte Oscar for. Den nye filmen heter Mary Poppins vender tilbake - og det gjør hun altså, som om intet har skjedd. Hun kommer dalende ned, med paraplyen oppslått. Filmen er tillatt for alle, i to versjoner: med norsk tale og med engelsk tale.

De mest interessante filmene fra høstens premierer som man ennå kan se i Oslo, er:

Pawel Pawlikowskis Cold War, som handler om et livslangt, men ikke uproblematisk kjærlighetsforhold med utspring i Polen og Paris under den kalde krigen på 40- og 50 tallet. En film som er større enn seg selv. Den ble for få dager siden kåret til beste film i 2018 under European Film Awards i Sevilla.

Lucas Dhonts Girl . Den handler om Lara som er født i guttekropp, men identifiserer seg som jente.

Ali Abassis Grensen Jeg kalte den et filosofisk skrekkdrama i min anmeldelse, og det var ment å peke mot denne filmens sjangeroverskridende kvaliteter.

Eirik Svenssons Harajuku er en sår far-datter fortelling som er lagt til lille julaften i Oslo, og særlig på Oslo S. En norsk film altså, selv om den har et japansk navn. Og den har noe vesentlig å fortelle.

Et annet tips er en interessant film om rike asiater med den talende tittelen Crazy Rich Asians av Jon M. Chu.

Men hvis filmjulen skal bli komplett, må vi i år også sette oss til rette foran tv'n. Netflix har nylig sluppet et par nye filmer som det er verdt å rette oppmerksomheten mot. Dette er i seg selv interessant. Særlig Netflix har tirret på seg filmbransjen ved å utfordre dens hegemoni på spillefilmer. Netflix har for alvor begynt å produsere egne spillefilmer, og ser ut til å sikte høyt - noe som har vært nødvendig for å framstå som troverdig innenfor denne sjangeren gitt den relativt smale katalogen de har vist fram til nå (iallfall i Norge).

Den ene er Ethan og Joel Coens The Ballad of Buster Scruggs. De har satt sammen en bukett av seks fortellinger, en slags noveller, som spiller seg ut i «det ville vesten» og som bindes sammen av temaet død. Dette er et par underholdende timer man bør unne seg. Noen av fortellingene er lettere glemt enn andre. Men noen av dem er også verdt å se flere ganger. Coen-brødrene er i det lune hjørnet denne gangen, og vi aner en innspilling med mye latter på tross av alvoret i temaet.

Men rosinen i Netflix-pølsa er likevel Roma av Alfonso Cuaron. Denne filmen springer ut fra Cuarons egen oppvekst i Mexico. Den har vakt betydelig oppmerksomhet overalt der den er blitt vist. Også i Norge har mange hatt anledning til å se den. Cinematekene i Tromsø, Trondheim og Oslo har allerede vist Roma i noen få forestillinger på det store lerretet. Det samme har nyåpnede Vega Scene i Oslo. Også denne filmen får egen anmeldelse i Khrono i løpet av de neste dagene.

Les også: Alle filmanmeldelser fra jan Storø i Khrono i 2018

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS