Debatt ● Amalie Fadler Opdal
Den beste campusprofilen for Lillestrøm
Det er kun én profil som har et stort potensial for et godt læringsmiljø på nye campus Lillestrøm. Profilen er en investering i fremtiden, hvis OsloMet og Kunnskapsdepartementet tør å satse.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Khrono har fulgt saken om OsloMet sitt nye campus i over ti år og OsloMet er nå i en ny fase. Spørsmålet om hvordan den faglige sammensetningen ved det fremtidige campus Lillestrøm vil se ut, er et kritisk punkt i campusprosessen. Og det berører mange, både ansatte og studenter.
I SHot-undersøkelsen fra 2022 ble dagens campus Kjeller kåret til studiestedet der studentene er mest utilfredse med sitt studiemiljø. Vi vet at det er spesielt tre faktorer for denne lave tilfredshet: lav tilstedeværelse på campus, splittelse av fagmiljøer og stor variasjon i alder.
Vi vet at det må endringer til. Da ville det vært rart å se bort ifra den eneste campusprofilen som har potensiale for et godt studiemiljø.
Den eneste campusprofilen med et høyt potensial er den profilen som flytter et helt institutt. Campusprofil 2: Helse, bærekraftige bygg og infrastruktur.
Profilen supplerer med studenter som faktisk er til stede på campus og har en lav gjennomsnittsalder. I tillegg splitter profilen færrest mulig fagmiljøer og lager grobunn til realistiske tverrfaglige samarbeid både eksternt og internt.
Det er underlig å eventuelt se bort fra hva studentene, kunnskapsbyen Lillestrøm og de eksisterende fagmiljøene etterspør.
OsloMet drømmer om god rekruttering og vekst i regionen. For å sikre vekst og god rekruttering må man i utgangspunktet ha et godt læringsmiljø. Det er kun én profil som har et stort potensial for et godt læringsmiljø. Profilen er en investering i fremtiden, hvis OsloMet og Kunnskapsdepartementet tør å satse.