Debatt ● Amalie Fadler Opdal

Den beste campusprofilen for Lillestrøm

Det er kun én profil som har et stort potensial for et godt læringsmiljø på nye campus Lillestrøm. Profilen er en investering i fremtiden, hvis OsloMet og Kunnskapsdepartementet tør å satse.

Rektor Christen Krogh ved OsloMet står foran jernbanestasjonen i Lillestrøm sentrum.
Hvordan vil den faglige sammensetningen på OsloMets Lillestrøm-campus se ut når universitetet skal flytte inn om noen år? På bildet har OsloMet-rektor Christen Krogh steget av toget.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Khrono har fulgt saken om OsloMet sitt nye campus i over ti år og OsloMet er nå i en ny fase. Spørsmålet om hvordan den faglige sammensetningen ved det fremtidige campus Lillestrøm vil se ut, er et kritisk punkt i campusprosessen. Og det berører mange, både ansatte og studenter.

I SHot-undersøkelsen fra 2022 ble dagens campus Kjeller kåret til studiestedet der studentene er mest utilfredse med sitt studiemiljø. Vi vet at det er spesielt tre faktorer for denne lave tilfredshet: lav tilstedeværelse på campus, splittelse av fagmiljøer og stor variasjon i alder. 

Vi vet at det må endringer til. Da ville det vært rart å se bort ifra den eneste campusprofilen som har potensiale for et godt studiemiljø.

Den eneste campusprofilen med et høyt potensial er den profilen som flytter et helt institutt. Campusprofil 2: Helse, bærekraftige bygg og infrastruktur.

Profilen supplerer med studenter som faktisk er til stede på campus og har en lav gjennomsnittsalder. I tillegg splitter profilen færrest mulig fagmiljøer og lager grobunn til realistiske tverrfaglige samarbeid både eksternt og internt.

Det er underlig å eventuelt se bort fra hva studentene, kunnskapsbyen Lillestrøm og de eksisterende fagmiljøene etterspør.

OsloMet drømmer om god rekruttering og vekst i regionen. For å sikre vekst og god rekruttering må man i utgangspunktet ha et godt læringsmiljø. Det er kun én profil som har et stort potensial for et godt læringsmiljø. Profilen er en investering i fremtiden, hvis OsloMet og Kunnskapsdepartementet tør å satse.

Powered by Labrador CMS