Unesco vedtok konvensjon om studentmobilitet
Mobilitet. Konvensjonen vil gi rett til å søke utdanning i alle de landene som tiltrer den, skriver styreleder i Universitets- og høgskolerådet, Dag Rune Olsen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Regelverk forhindrer internasjonal studentmobilitet ved at grader og kompetanse ikke anerkjennes. Det vil Unesco ha slutt på, og har nå vedtatt ny konvensjon.
«Student mobility should become the norm, and not an exception» uttalte statsråd Iselin Nybø under ministermøtet i Unesco om høyere utdanning, inkludering og mobilitet forrige uke. For første gang samlet Unesco ministere med ansvar for høyere utdanning og universitetsledere fra hele verden til samtaler om hvordan universiteter kan bidra til mobilitet og integrering. Norges handelshøyskole lykkes svært godt med studentutveksling med nær 60 prosent av studentene som legger ett semester eller mer til en utenlandsk utdanningsinstitusjon.
Landene som ratifiserer konvensjonen forplikter seg til å godkjenne kvalifikasjonene til studenter, med mindre de avviker betydelig fra landets egne krav.
Dag Rune Olsen
Omlag 27 prosent av studentene ved Universitetet i Bergen reiser på utveksling. Derfor har universitetsstyret vedtatt en innføring av en såkalt «opt-out»-ordning. Det vil si at studenter forventes å reise ut, de som ønsker å bli hjemme må aktivt be om det. Vi har fortsatt en vei å gå, men vi har også et godt utgangspunkt.
Flere institusjoner har imidlertid vesentlig lavere andel av studentene på utveksling, ned mot fem prosent. Statsråden har ambisjoner om at 50 prosent av alle studenter skal dra på utveksling, og har i den forbindelse varslet en stortingsmelding om internasjonal studentmobilitet. Denne forventes å komme på nyåret.
EU har gjennom Erasmus-ordningen og Bologna-avtalen lagt godt til rette for mobilitet mellom akademiske institusjoner i Europa. Mellom ulike regioner internasjonalt er det liten eller ingen harmonisering av regelverk. Det er dette Unesco nå forsøker å bøte på ved å vedta en konvensjon om gjensidig anerkjennelse av kvalifikasjoner innen høyere utdanning. Denne ble lagt frem for Unescos 40. sesjon som avholdes i Paris i disse dager.
Konvensjonen gir den enkelte student rett til å få vurdert sine kvalifikasjoner og landene som ratifiserer konvensjonen forplikter seg til å godkjenne kvalifikasjonene med mindre de avviker betydelig fra landets egne krav.
Det vil også gi rett til å søke utdanning i alle de landene som tiltrer konvensjonen. Den gir også rett til bruk av grader svarende til kvalifikasjonene og dermed lette prosessen med å søke stillinger på tvers av regioner. I debatten i forkant av avstemningen tok mer enn 30 land ordet og støttet konvensjonen som også ble vedtatt av Unescos generalkonferanse.
FNs Agenda 2030 er tydelig med hensyn på viktigheten av kunnskap for å nå de 17 bærekraftmålene, og mål nummer fire handler spesifikt om tilgang på utdanning av god kvalitet for alle. Unesco-konvensjonen legger derfor også vekt på flykninger og deres utdanningsbehov.
Under ministermøtet fortalte Anwar Horani, flyktning fra Syria som kom til Norge og studier ved OsloMet, om ordningen med «Qualifications Passport for Refugees». Hun beskrev ordningen som avgjørende for hennes muligheter til høyere utdanning.
Stefani Giannini, assisterende generaldirektør for utdanning i Unesco, understreket under ministermøtet betydningen av forpliktende, internasjonalt samarbeid om utdanning, med økt internasjonalisering og en global campus – eller felles utdanningsarena – som målsetning.
Det er fortsatt et godt stykke vei å gå, men med den nye konvensjonen har vi i hvert fall tatt det første av mange skritt.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!