Problemet med at studenter ikke fullfører grader og ikke gir penger i kassen, løses med å senke kravene. Hos oss skal alle bestå, skriver innleggsforfatterne om universiteter under New Public Management. Ill.foto: Ketil Blom Haugstulen
Problemet med at studenter ikke fullfører grader og ikke gir penger i kassen, løses med å senke kravene. Hos oss skal alle bestå, skriver innleggsforfatterne om universiteter under New Public Management. Ill.foto: Ketil Blom Haugstulen

Gode tider for New Public Management-universitetet

Finansiering. Når universitetet skal komme godt ut på alle målekriterier, hjelper det å sende alle studenter på utveksling og senke kravene så alle består eksamen. Men forskning blir et problem.

Publisert

Universitetenes og høgskolenes finansieringsmodell er basert på New Public Management (NPM). Ideen er å bli betalt for innsats. Det høres flott ut. På vårt NPM-universitet gjør vi derfor alt vi kan for å gjøre en god jobb. Ideen er å komme godt ut på alle målekriterier. Som andre universiteter er en stor del av jobben vår å telle. Ved NPM passer vi på at vi teller rett.

Vi, som andre undervisningsinstitusjoner, har problemer med at studenter stryker på eksamen. Enda verre, at de ikke fullfører grader. Da telles de ikke med. Vi løser problemene med å senke kravene. Hos oss skal alle bestå. Det gir penger i kassen, og våre pedagoger kan slå seg på brystet og fortelle hvilken suksess de har fått med å tilrettelegge undervisningen for hver enkelt student - enten de studerer fulltid, deltid eller ikke i det hele tatt. Sett studenten i fokus, tilpass undervisningen til hver enkelt og suksessen er der. Studenten står, gradene deles ut og vi belønnes. Vårt mantra er «no fucking F», eller offisielt «alle skal med».

Aller helst vil vi ha ut alle! Da trenger vi ikke tilby undervisning i dette semesteret i det hele tatt!
Kai A. Olsen og Kjetil Haugen
Professorer, Høgskolen i Molde

En viktig oppgave for NPM-universitetet er til enhver tid å etterkomme ønskene fra regjering og departement. Ta for eksempel utenlandsopphold. Forsknings- og høyere utdannings­minister Iselin Nybø ønsker at halvparten av alle studenter skal ha et semester i utlandet, mot 16 prosent i dag. Der følger vi opp. Det gir både ære og penger.

Nå er det slik at en student som tar 30 studiepoeng i et semester gir oss 16.975 kroner. Tilsynelatende er det et tap for oss å sende studenter ut på Erasmus-opphold siden dette bare gir 15.450. Det vi da gjør er å teste studentene i starten av semesteret. Ja, og så sender vi ut de beste? Nei, selvfølgelig ikke. Sannsynligheten for at de beste tar 30 studiepoeng og tjener inn 16.975 kroner er stor. Derimot vil de svakeste neppe klare full progresjon, mange vil ikke ta studiepoeng i det hele tatt. Disse sender vi ut og innkasserer kroner 15.450 for hvert semester, langt mer enn vi kunne forvente om de hadde tatt eksamener ved NPM.

Vi jobber i dag intenst for å få ut minst halvparten. Aller helst vil vi ha ut alle! Da trenger vi ikke tilby undervisning i dette semesteret i det hele tatt! OK, vi må ta inn noen studenter fra utlandet, men de tar vi imot når vi også har våre egne studenter på plass. Det er fortsatt plass i trappen i auditoriet. Om vi kan unngå å undervise alle semestrene klarer vi oss med færre ansatte. Ikke minst ser vi at er det er mye å tjene på å holde stillinger ledige. Vi begrunner det med at bare de beste kan få jobb ved NPM. Med strenge komiteer trenger vi ikke ansette så mange. Skulle vi få problemer med undervisningen er det bare å hente inn timelærere – de er virkelig billige i drift.

Forskning er et problem. Det tar mye tid og det er lite å tjene. Selv om vi skulle klare å øke antallet publikasjoner, hjelper det lite om andre skulle gjøre det samme. Vi deler jo på den samme potten. Når det er sagt, er det viktig at en også kan markere seg på forskningssiden. Det oppnår vi med å kjøpe professorer fra utlandet. Neida, de trenger ikke komme til NPM. De får stilling som professor II under betingelse av at de oppgir NPM som institusjon på alle publikasjoner, gjerne i tillegg til sin egen. Vi er forbauset hvor stor tilgang det er av dyktige fagfolk som vil ha en II-stilling hos oss. Det kan ha noe med at de er godt betalt kun for å endre adressefeltet i publikasjonene.

Forskning er et problem. Det tar mye tid og det er lite å tjene.
Kai A. Olsen og Kjetil Haugen
Professorer, Høgskolen i Molde

NPM gjør det bra på alle rankinger. Det kan ha noe med de internasjonale konferansene vi arrangerer på attraktive turiststeder. Her inviterer vi kjente forskere fra mange land, gjerne med ektefelle og selvfølgelig med alt betalt. Som vi har oppdaget, gir dette oss positive tilbakemeldinger for internasjonale vurderinger, selvfølgelig understøttet av tunge publikasjoner fra våre II-professorer.

OK, vi innrømmer at vi har gjort det dårlig på studiebarometeret, der studentene gir tilbakemelding om hvor fornøyd de er med sitt studiested. Vi har nå løst dette problemet. Studentene er invitert til pizza og øl-samlinger der kjente headhuntere snakker om hvor viktig det er for studentenes framtidige karriere at NPM kommer på topp også på studiebarometeret. Våre studenter forstår nå at de må gjøre en innsats for at deres eksamenspapirer fra NPM skal ha stor verdi - bare maksimumskarakter på alle punkter i barometeret er akseptable.

Ja, men hva med kvaliteten? Kvalitet, vi kan ikke se at det kriteriet inngår i noen telling!