Debatt ● Sunniva Whittaker
Styrk kunnskapssektoren og bevar mangfoldet
UHR mener at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, ett for fagskolene og ett for universitet og høgskoler.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Leder av Fagskolerådet, Arvid Ellingsen, tok i et debattinnlegg i Khrono før sommeren til orde for å verne universitetene og styrke fagskolene. Innlegget var en reaksjon på Aftenpostens forslag om å se til Danmarks reform i høyere utdanning. Det er ikke vanskelig å slutte seg til budskapet i tittelen «Vern universitetene og styrk fagskolene». UHR er imidlertid uenig i måten Ellingsen mener dette skal gjøres på.
Å «bygge yrkesveien helt til topps», som Ellingsen skriver, må ikke innebære at vi visker ut forskjellene mellom to sektorer som har komplementære oppgaver i utdanningssystemet. Det tjener verken studentene, arbeidslivet eller institusjonene selv på. Dette handler ikke om kvalitetsnivåer, men om ulike typer utdanning, der den ene er erfaringsbasert og den andre er forskningsbasert.
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag
Sunniva Whittaker
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag. Derfor mener UHR at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Det er imidlertid viktig at vi ikke bruker begreper som kan forveksles med hverandre, og det må kommuniseres godt til både utdanningssøkere og arbeidsliv hva som er forskjellene. Gradstitlene «bachelor», «master» og «doktorgrad» må forbeholdes universitets- og høyskolesektoren. At man har en slik gradstittel, kommuniserer at man har tatt en forskningsbasert utdanning ved et universitet eller en høyskole.
Vi oppfordrer Kunnskapsdepartementet til å styrke både fagskole-sektoren og UH-sektoren, og legge til rette for et godt samarbeid og samspill mellom de to sektorene. Vi trenger begge for å møte fremtidens kompetansebehov.