Debatt ● Sunniva Whittaker
Styrk kunnskapssektoren og bevar mangfoldet
UHR mener at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk, ett for fagskolene og ett for universitet og høgskoler.

Leder av Fagskolerådet, Arvid Ellingsen, tok i et debattinnlegg i Khrono før sommeren til orde for å verne universitetene og styrke fagskolene. Innlegget var en reaksjon på Aftenpostens forslag om å se til Danmarks reform i høyere utdanning. Det er ikke vanskelig å slutte seg til budskapet i tittelen «Vern universitetene og styrk fagskolene». UHR er imidlertid uenig i måten Ellingsen mener dette skal gjøres på.
Å «bygge yrkesveien helt til topps», som Ellingsen skriver, må ikke innebære at vi visker ut forskjellene mellom to sektorer som har komplementære oppgaver i utdanningssystemet. Det tjener verken studentene, arbeidslivet eller institusjonene selv på. Dette handler ikke om kvalitetsnivåer, men om ulike typer utdanning, der den ene er erfaringsbasert og den andre er forskningsbasert.
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag
Sunniva Whittaker
UHR anerkjenner fagskolesektorens behov for å tilby utdannelser på høyere nivå i kvalifikasjonsrammeverket enn i dag. Derfor mener UHR at det bør utvikles to parallelle søyler i Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk.
Det er imidlertid viktig at vi ikke bruker begreper som kan forveksles med hverandre, og det må kommuniseres godt til både utdanningssøkere og arbeidsliv hva som er forskjellene. Gradstitlene «bachelor», «master» og «doktorgrad» må forbeholdes universitets- og høyskolesektoren. At man har en slik gradstittel, kommuniserer at man har tatt en forskningsbasert utdanning ved et universitet eller en høyskole.
Vi oppfordrer Kunnskapsdepartementet til å styrke både fagskole-sektoren og UH-sektoren, og legge til rette for et godt samarbeid og samspill mellom de to sektorene. Vi trenger begge for å møte fremtidens kompetansebehov.
Nyeste artikler
Lover nytt selvstendig Horisont Europa — men for tidlig å juble
May-Britt Moser misbrukt i avansert KI-svindel
Den solidariske stemmen vi trenger i UiOs universitetsstyre
Her demonstrerer høgskolen mot drepte barn på Gaza
Hvorfor krever opptaket at vi skal rangere skolebarn?
Mest lest
Curt Rice slår alarm om Fulbright: — Programmet kan bryte sammen
Veilederen leste artikkelen for dårlig. Ble felt for vitenskapelig uredelighet
Rita (25) vurderte å droppe ut. Det ville hun tapt mye penger på
Skjerpet sikkerheten etter at mann stalket ansatte og opptrådte truende
Akademisk frihet i fritt fall: — Kanselleringskultur på steroider