Debatt ● Jan K. Baumann
Styrk din institusjon ved å satse på alumni
Tidligere studenter, alumner og tilpassede alumni-aktiviteter utført av alumni-organisasjoner kan bidra til å styrke institusjonene innen høyere utdanning. Denne ressursen som alumner utgjør, bør universiteter og høgskoler ta godt vare på.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Alumner som er tilfredse med sin relasjon til høyskolen eller universitetet der de studerte, fungerer gjerne som gjesteforelesere, de rekrutterer kandidater fra utdanningsinstitusjonen, de kjøper etter- og videreutdanning (EVU) til seg selv eller virksomheten sin. De donerer også, bestiller forskning, deltar i karrieredager og snakker generelt positivt om institusjonen.
De fungerer som ambassadører.
Så hva skal til for at tidligere studenter skal være tilfredse og dermed være en ressurs for utdanningsstedet?
Det er i hovedsak tre faktorer som særlig sikrer tilfredshet og dermed lojalitet.
Jan K. Baumann
Nigel Halpern og jeg har gjennomført en studie der vi undersøkte nettopp dette. Det er i hovedsak tre faktorer som særlig sikrer tilfredshet og dermed lojalitet:
1. Kvaliteten på servicen. Innstillingen hos personalet som alumn er i kontakt med ved sin gamle utdanningsinstitusjon viste seg å være svært viktig. Alumner opplyser at ansatte i alumni-foreningen må være kunnskapsrike, høflige og respektfulle, de må være pålitelige og ærlige, tilgjengelige og gjøre sitt beste for å forstå behovene til alumner.
2. Attraktive og relevante aktiviteter. Både aktivitetene og materiell må holde høy kvalitet og være tilpasset alumner, slik at de oppleves å ha nytte. I tillegg bør aktiviteter og materiell være inndelt etter fakultet eller studieprogram.
3. Tidligere studenter opplever tilhørighet og er stolte av sitt gamle universitet eller høgskolen sin når de får delta på påkostede seminarer eller turer til utlandet med besøk hos internasjonale eller norske bedrifter. Det skaper involvering.
Utdanningsinstitusjoner opplever i dag synkende barnekull, lavere statsstøtte og lavere søkertall til studier. Det betyr at en proff og offensiv satsing på alumni og EVU kan bidra positivt. Punktene over viser at der er betalingsvilje hos alumner dersom institusjonen greier å skape minnerike opplevelser, en god relasjon og et positivt image.
Så hva skal til for å sikre en slik god relasjon og et godt image? Forskningen vår peker på 5 viktige faktorer:
1. Skoleledelsen og skolens styre må på en reell måte støtte, prioritere og fasilitere skolens strategiske satsing på alumni. Det må settes av nødvendige ressurser til et koordinert og integrert samarbeid med EVU avdelingen.
2. Ledelsen må tenke strategisk og langsiktig med alumni-arbeidet, og holde søkelys på å planlegge og jevnlig arrangere attraktive og relevante alumni-aktiviteter.
3. Det må investeres i nødvendige ressurser (ansatte og økonomi) som bidrar til utvikling av en alumner-orientert og profesjonell alumni-organisasjon som bygger opp et godt nettverk og gode relasjoner med alumner. Denne tilpasningen bør primært foregå på et fakultetsnivå.
4. Alumner må være direkte involvert og engasjert i alumni-organisering og gjennomføring av alumni-aktiviteter ved skolen. De er «kundene» og vet best hva som driver alumni-tilfredshet og alumni-lojalitet.
5. Det må legges til rette for alumner-tilpassede arrangementer med høy kvalitet, attraktivitet og relevans, og med god kvalitet i relasjonen.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut