eksamen

Studenter ved produkt­design klager: Uproff og urettferdig sensur

Institutt må svare for en rekke påstander om dårlig gjennomføring av eksamen fra studenter på produktdesign ved OsloMet.

Her stiller tidligere studenter, som ikke har hatt eksamen nå, fra produktdesign ut produkter på Ikea. (Arkivfoto).
Her stiller tidligere studenter, som ikke har hatt eksamen nå, fra produktdesign ut produkter på Ikea. (Arkivfoto).
Publisert

Førsteårsstudenter ved bachelorstudiet i produktdesign ved OsloMet har sendt inn en lengre klage på formelle feil ved sensuren av eksamen i emnet BAPD1500 («Produktutvikling, estetikk og marked»).

Studentene mener det sensuren har blitt gjennomført på en «uprofesjonell og urettferdig» måte.

En student opplyser at 12 studenter signerte klagen.

Klagen tar for seg en rekke punkter, men hovedfokus ligger på uklare kriterier for vurdering og dårlige muntlige tilbakemeldinger fra sensor og emneansvarlig.

Det skal også ha vært et stort fokus på subjektive meninger under sensuren, og studentene opplever at produktene de hadde levert ikke ble godt nok faglig vurdert.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

Uklar oppgavetekst og dårlige tilbakemeldinger

Khrono har fått klagen fra studentene, samt oppgaveteksten.

Oppgaven gikk ut på at studentene skulle designe og produsere åtte helt like gjenstander, der sju eksemplarer skulle selges og ett skulle leveres til vurdering.

Studentene skal ha sittet igjen med mange spørsmål om hva som ble forventet selv etter å ha lest oppgaveteksten grundig. Emneansvarlig skal ikke ha gitt gode og informative svar på spørsmål fra studentene, heter det i klagen.

Opplegget for muntlig tilbakemelding skal også ha vært «kaotisk». Emneansvarlig skal ha satt opp en påmelding uten tidspunkter. Det eneste studentene visste var at første person skulle inn klokka 9 og at de skulle være ferdige til klokka 16. Det endte opp med å vare til klokka 19.

Khrono har ikke lykkes med å få en kommentar fra studentene i emnet.

Instituttet skal svare

Seksjonssjef for studieadministrasjon og internasjonalisering ved Fakultet for teknologi, kunst og design, Jørund Støre Bergrem, opplyser at Institutt for produktdesign har gjennomført et møte med studentene fra emnet.

Han opplyser også at instituttet skal komme med et skriftlig svar til klagen i løpet av kort tid.

Han opplyser også at det åpnes opp for at studentene skal få klage på formelle feil eller karakter ved eksamen, selv om fristen egentlig har gått ut.

Andre punkter fra klagen:

  • Studentene mener de ikke har fått beskjed om at det skulle være en ekstern sensor. De opplever også at emneansvarlig og sensor ikke hadde gått gjennom hva oppgaveteksten gikk ut på, hva som skulle forventes av studentene og hvilke kriterier som skulle vurderes før den muntlige tilbakemeldingen.
  • Flere av studentene skal, under muntlig tilbakemelding, fått kritikk for at produktene var for like. Oppgaveteksten sa: «designe, og produsere, 8 helt like gjenstander».
  • Studentene skal ha opplevd at karakterene ble satt med bakgrunn i et nivå de på grunn av koronapandemien ikke har hatt mulighet til å komme til. Studentene som startet høsten 2020 fikk ikke komme på verkstedet før januar 2021.
Powered by Labrador CMS