Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli 21. november 2024 - 10:58
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt 17. november 2024 - 19:16
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU 15. november 2024 - 11:58
Det er blind klagesensur som er problemet Klagesystemet er ressurs- og tidkrevende, men å belaste deler av denne kostnaden studentenes oftest nokså magre budsjetter, er likevel feil. Problemet ligger et annet sted.
NSO: Nei til klagegebyr, ja til flere klagemuligheter Studenters rettssikkerhet og reelle mulighet til å klage må styrkes. Et gebyr vil gjøre det motsatte, mens en ny ordning for å klage på karakter vil være et løft fra dagens ordning.
Korttenkt om klager Jeg skal ikke si at dagens system for å klage på eksamenskarakteren er perfekt, men løsningen er ikke å innføre en korttenkt avgift der vi risikerer at klageinstituttet forbeholdes de studentene som har penger til overs.
Studentene bør betale for å klage Klageordningen ved høgskoler og universiteter i Norge er ikke økonomisk bærekraftig i dag. Derfor bør terskelen for å levere klage økes, mener kronikkforfatterne.
Alle vet at studentene klager, men ingen vet hvorfor de klager Når studentene klager på eksamensresultatet i dagens ordning blir de ikke bedt om å oppgi noen argumentasjon, til tross for at denne er relevant for både faglærer og klagesensorer. Vi mener at dette er til hinder for gode beslutninger og læring.
Misforstått om advokatutgifter i fuskesaker NTNU foreslår advokatsalær i saker om fusk fastsatt etter en stykkprisordning. Det kan reises flere innvendinger mot forslaget, skriver Karen Eg Taraldrud.
Mener jobbsøkere må få rett til å se hva andre mener om dem Vitenskapsombud Knut Ruyter mener jobbsøkere i akademia må få rett til å se alle vurderinger som gjøres av personlig egnethet i en søknadsprosess. — Dette handler om rettssikkerhet. Referanser er også mennesker og kan ha en agenda, sier Ruyter.
Møter UiB i retten: — De har bommet helt, sier studentens advokat UiBs avgjørelse om at Kristoffer Høisæther var uskikket som lektor ble omgjort av Felles klagnemnd. — Når det er så få saker blir det ikke prioritert å sette seg inn i hva som skal vurderes, sier advokat.
Felles klagenemnd har talt. Student forblir utestengt Jussprofessor Johan Giertsen mener straffen er for streng, og etterspør klarlegging av regelverket.
Eikrems advokat avviser alle punkt i avskjedsvedtak For svake beviskrav, inhabilitet og selektiv bevisvurdering preger NTNUs avskjedsvedtak i saken mot førsteamanuensis Øyvind Eikrem, skriver Eikrems advokat i sin klage på vedtaket.
OsloMet reviderer emne som studenter har klaget på Studentene ved produktdesign på OsloMet får ikke medhold i klagesak, men universitetet skal revidere det aktuelle emnet.
Studenter ved produktdesign klager: Uproff og urettferdig sensur Institutt må svare for en rekke påstander om dårlig gjennomføring av eksamen fra studenter på produktdesign ved OsloMet.
Kva er rettmessig klage om forskingsetikk? Etikkekspert Anne Inger Helmen Borge ser i Khrono ut til å meine at alle typar klager er heilt jamstilte, og må få like mykje merksemd, skriv professor Bjørn Kvalsvik Nicolaysen.
Behandler klagesak om uredelighet som et varsel UiS-rektor Klaus Mohn får kritikk for ikke å ivarta forskerne sine godt nok, etter at en oljekonsulent har klaget på historieforskning ved universitetet. Rektor mener han ivaretar både klager og forsker.
Ble kastet ut av studiet etter sykdom. Nå ryker trolig også dette studieåret Pia Pernille Pålsdatter klaget til departementet og fikk politiker-støtte. Men hun får neppe noe svar før studieåret starter, slik hun trenger.
Nord-ledelsen avviser påstandene i studentklage Det er rettslig grunnlag for nedleggelsen av studiested Nesna, hevder rektor.
Sender Rotevatn-klage til departementet Klage. Kunnskapsdepartementet skal avgjera om Høgskulen i Volda hadde rett til å omplassera dekan Audhild Gregoriusdotter Rotevatn.
Eksamen: Litt vekst i antall klager Sensur og eksamen. Mellom 7 og 8 prosent av besvarelsene på eksamen ved universiteter og høgskoler ender med stryk. Antall klager utgjør 1,5-2 prosent av alle avlagte eksamener. Til sammen fikk 10 universiteter og høgskoler inn 15.141 eksamensklager i 2017.
Det finnes faktisk problemer ved ansettelsesprosesser i akademia Ansettelser. Dekan Anne Kristine Børresen ved NTNU må selvfølgelig gjerne mene at det ikke finnes problemer ved ansettelser i akademia. Jeg er uenig med henne, skriver professor Hilde Gunn Slottemo med Nord universitet.
Slottemo: Søkere trenger bedre beskyttelse mot feil i ansettelser Rekruttering og klage. Søkere til vitenskapelige stillinger i universitets- og høgskolesektoren trenger bedre beskyttelse mot feil og urimeligheter i ansettelsessaker, mener professor Hilde Gunn Slottemo, som selv har klaget på en forbigåelse.
Søker med sterk kritikk og klage på ansettelsesprosess ved NTNU Habilitet. I en klage til rektor og dekan ved NTNU beskylder en søker en sakkyndig komite ved Det humanistiske fakultet for å være svært uprofesjonell og preget av «inkompetanse, provinsialisme og nepotisme.» Fakultetet avviser all kritikk og mener det har vært en normal prosess.
Studentar har individuell klagerett Klagerett. Kunnskapsdepartementet tolkar lova feil: Kandidatar har allereie individuell klagerrett på gruppeeksamen, skriv studentombod Sindre Dueland.
Sensorveiledninger er en stor fordel for alle parter Fastsetting av karakter mellom intern og ekstern sensor blir både enklere, raskere og bedre når begge sensorer kan rette besvarelsene på basis av en god sensorveiledning, skriver førstelektor Theo Schewe.
Universitetet i Stavanger bekrefter studentklage En kvinnelig student som har hatt professor Nils Rune Langeland som foreleser i vårsemesteret har klaget ham inn til universitetsledelsen for upassende og ubehagelig atferd. Universitetet i Stavanger bekrefter at de har mottatt klage.
Det er lov å angre på karakter-klagen Karakteren dumper ned i Studentweb, i full affekt skriv du ei klage. Men kva om du angrar deg? Da har du full rett til å trekke klagen ifylgje Kunnskapsdepartementet.
10 forklaringer på ulik sensur Hvordan kan det gå til at en sensor gir toppkarakteren, en annen stryk på samme oppgave? Lars Rune Halvorsen på Høgskolen i Østfold gir her ti mulige forklaringer.
NTNU betalte 170.000 for klage på Brennpunkt NTNU betalte PRforlaget 170.000 kroner for å skrive klage på NRK Brennpunkt til Pressens faglige utvalg. Klagen ble behandlet to ganger uten at NTNU fikk medhold.
HiOA brøt egen svarfrist for klage på karakter med 6 mnd. Høgskolens egne regler tilsier at karakterklager som standard skal besvares senest fire uker etter klagefristens utløp. Likevel må enkelte studenter vente i månedsvis før de får klagen sin behandlet.
Klagesak mot HiOA hos KOFA trukket I sommer fikk høgskolen en klagesak mot seg i nemnda for offentlige anskaffelser. Klageren har trukket saken, og assisterende høgskoledirektør Torbjørn Eeg Larsen kan senke skuldrene.
Har fått klage etter kjøp av eiendomssystem HiOA har fått en klage mot seg i klageorganet for offentlig innkjøp (KOFA). Innkjøpet gjelder et styringsprogram i eiendomssektoren.
Nyeste artikler
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024