forskning

Studentene presterte bedre da de måtte legge igjen mobil­telefonen på gangen

Smarttelefonen er noe de aller fleste er avhengige av i hverdagen. Men hva har den å si for hvordan man tar til seg læring? Det ville en forskergruppe i USA finne svaret på.

Dersom studentene ikke tar med seg smarttelefonen inn hit, er det gode muligheter for at de faktisk lærer mer. Det viser i hvert fall en studie gjennomført i New York. Dette bilder er kun ment som illustrasjon til artikkelen.

Ved en ikke navngitt høyere utdanningsinstitusjon i New York samlet forskerne fire klasser med totalt 108 studenter like etter semesterstart januar 2020.

To av klassene fikk beskjed om å følge undervisningen som normalt, mens elevene i de to andre klassene måtte legge fra seg mobiltelefonen før de gikk inn i forelesningssalen.

Ordningen varte i seks uker. Samtlige studenter ble intervjuet før og etter forsøket, og samtlige svarte også på et spørreskjema som sammenlignet status før og etter.

Flere funn

Resultatet av forsøket er nå publisert i artikkeldatabasen Innovative Higher Education, og det viser seg blant annet at studentene som lot mobilen ligge igjen utenfor klasserommet, viste bedre forståelse for kursmaterialet i etterkant, hadde høyere følelse av oppmerksomhet, samt mindre følelse av angst.

— Men i begynnelsen var engstelsen over ikke å ha mobiltelefonen i nærheten, ganske tydelig. Flere av elevene var faktisk opprørte, men jeg tror at de rett og slett var stresset over at telefonen ikke var i nærheten, sier psykologiprofessor ved New York Institute of Technology, Melissa Huey, til Times Higher Education.

Huey er en av foreleserne som underviste alle de fire klassene i perioden forsøket pågikk, og hun er også en del av forskergruppen som står bak studien.

— En del av motivasjonen for å prøve ut dette var å motbevise de som hele tiden oppmuntrer studentene sine til å bruke smarttelefoner og bærbare datamaskiner når de studerer, forteller Huey.

Tilbake til gamle vaner

— Jeg er helt for at ny teknologi brukes i klasserommet og bruker selv alle tilgjengelige ressurser til å dele informasjon med studentene. Men selve klasserommet burde etter mitt syn være et sted for virkelig å lære, altså et lukket miljø der man er hundre prosent fokusert på materialet og kritisk tenkning.

Sammen med de andre forskerne og underviserne bak studien så hun i etterkant at mange av studentene gikk tilbake til sine gamle vaner, trass i at de faktisk hadde fått bevis på at de lærte mer uten å ha telefonen med seg inn i klasserommet.

— Men mange har også fortsatt i det samme sporet uten mobiltelefonene, uttaler en av forskerne.

Powered by Labrador CMS