Debatt ● Team Øvreås
Sterkere sammen for et anerkjent, utadvendt og bærekraftig universitet
— Vi trenger et UiB preget av lavere barrierer og tettere samarbeid. Les plattformen til rektorlaget Øvreås, som stiller til valg ved Universitetet i Bergen.
![— Universitetsdemokratiet trenger å revitaliseres, skriver Team Øvreås. Lise Øvreås, (i midten) har med seg Marit Øilo (f.v.), Endre Tvinnereim, Anne K. Bang og Karsten Specht på laget i rektorvalget. Frå venstre, Marit Øilo, Endre Tvinnereim, Lise Øvreås, Anne K. Bang og Karsten Specht.](https://image.khrono.no/930285.webp?imageId=930285&x=12.35&y=15.19&cropw=80.77&croph=81.14&width=960&height=644&format=jpg)
![](https://khrono.eu/grafikk/utropstegn.png)
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Rektorlaget Øvreås stiller til valg ved UiB 24. — 27. mars fordi vi mener at Universitetet i Bergen trenger å bli en tydeligere stemme i samfunnet. Vi trenger også å samarbeide mer — både internt og eksternt — for å kunne løse vårt samfunnsoppdrag.
Universitetene står overfor krevende økonomiske tider, og derfor er det avgjørende at UiB blir godt og riktig ledet de neste årene. Skal vi som organisasjon bli bedre, må vi ha hele universitetssamfunnet med oss.
Da trenger vi et UiB preget av lavere barrierer og tettere samarbeid mellom faglig og teknisk-administrativt ansatte, studenter og eksterne aktører. Vi vil være et lyttende rektorat og ønsker derfor en tett dialog og samhandling med alle ansatte på hele UiB.
For å ha et økonomisk handlingsrom i fremtiden trenger UiB tydelig ledelse, planlegging og gode prosesser. Spesifikt vil vi arbeide for å fylle opp studieplasser, redusere uønsket frafall og øke gjennomføring på normert tid. Vi vil også jobbe systematisk for å få gjennomslag i konkurranseutsatte tildelinger, bruke våre tildelte midler mest mulig effektivt og arbeide opp mot beslutningstakere for å sikre de bevilgningene som trengs.
Vi mener også at universitetsdemokratiet trenger å revitaliseres. Vi vil ha mer åpenhet og mer involvering i prosessene rundt viktige avgjørelser på alle nivåer på universitetet. Vi vil ha kortere avstand mellom rektoratet på den ene siden og studenter og ansatte på den andre. Det må i større grad oppfordres til konkurranse der vi har valgt ledelse, for eksempel ved flere åpne debatter og en sterkere rolle for søkekomiteer. Alle ansatte og studenter må føle at de har ytringsfrihet og forsamlingsfrihet i forkant av valg.
1. Forskning, infrastruktur og innovasjon
God forskning og utdanning tar tid å bygge opp, og krever strategisk planlegging og langsiktig finansiering. Samfunnsutfordringene går på tvers av sektorer, og konkurransen om både midler og kandidater er global. Vi vil derfor legge til rette for enklere samhandling mellom fagmiljø og fakulteter.
Oppgradering og mer effektiv organisering av viktig infrastruktur er helt nødvendig for å være et forskningsuniversitet i verdensklasse. UiB må rigge seg slik at vi også i fremtiden får tilslag i åpne konkurranser om midler til forskningsinfrastruktur. Infrastruktur kan være ressurskrevende, og vi kan her bli enda bedre på felles bruk.
Vi skal arbeide for flere og gode rekrutteringsstillinger, både internt og eksternt finansierte. Å skape jobbmuligheter og synliggjøre kompetansen til alle våre dyktige ansatte, doktorgradsstipendiater og postdoktorer er viktig i seg selv og for at UiB skal være et internasjonalt anerkjent forskningsuniversitet.
2. Engasjerte studenter og attraktive læringsmiljø
UiB skal være et attraktivt studiested. Konkurransen om å tiltrekke seg de gode studentene vil øke i tiden framover. Heldigvis ligger store deler av vår campus i hjertet av Bergen, noe som gir oss et konkurransefortrinn.
Vi skal tilby våre studenter fremragende og arbeidslivsrelevant utdanning. Våre studenter skal trives og føle tilhørighet til UiB. Vi vil ha mer samarbeid og dialog med studentene for å fremme godt studiemiljø, fysisk tilstedeværelse, inkluderende undervisning og vitale studentorganisasjoner. Vi ønsker flere felles arrangementer for studenter på hele universitetet. Vil vi også utrede økt honorering av studenter som har verv på forskjellige nivåer i organisasjonen.
UiB skal være et attraktivt studiested. Konkurransen om å tiltrekke seg de gode studentene vil øke i tiden framover.
Team Øvreås
Studentene må forberedes bedre til fremtidens arbeidsliv og de utfordringene vi står overfor. Spesielt gjelder dette utvikling av ferdigheter som kritisk tekning, problemløsning og tverrfaglig samhandling — kompetanse som allerede er sterkt etterspurt i arbeidsmarkedet, og som vil være relevant også i jobber som ennå ikke finnes.
Vi vil derfor aktivt jobbe for nye og tverrfaglige studietilbud som kombinerer kunnskap og metoder fra flere fagområder. På denne måten vil studentene få en mer helhetlig forståelse og evne til å løse komplekse problemer.
Vi vil videreføre UiBs arbeid med innovative undervisningsmetoder. Vi har mange gode undervisningsmiljøer, og mange har allerede kommet langt i bruk av utradisjonelle undervisningsmetoder. Dette er et arbeid vi vil videreutvikle.
Vi vil også ha flere emner innenfor etter- og videreutdanning (EVU), og særlig DIGI-kursene innen digital kompetanse. Vi vil også vurdere å lansere flere tilsvarende mikro-emner innen bærekraft, globale samfunnsutfordringer eller andre aktuelle emner.
3. Internasjonalisering og globale samfunnsutfordringer
UiB har lange tradisjoner for å være et utadrettet universitet med mange internasjonale samarbeidspartnere. Vi vil videreutvikle det gode samarbeidet vi har med kolleger verden over. I en tid der demokratiske verdier er under press er det spesielt viktig å delta i gode og likeverdige globale partnerskap og samarbeid. Vi vil oppmuntre til nye formater og samarbeidsformer som også bidrar til å korrigere maktubalansen i den globale kunnskapsproduksjonen. Vi vil videre arbeide aktivt overfor myndighetene for finansieringsordninger som kan bringe internasjonale studenter tilbake til UiB.
4. Bærekraft, klima og miljø
UiBs viktigste rolle i det globale klima- og miljøarbeidet er som kunnskapsleverandør. Bærekraftsutfordringene angår mange fagområder og sektorer. Tverrfaglig samarbeid er derfor helt nødvendig for en helhetlig forståelse av samspillet mellom økologiske, sosiale og økonomiske systemer.
Spesifikt vil vi støtte arbeidet som pågår i de miljøene ved UiB som er gode på forskning og undervisning på emner relatert til bærekraft, klima og miljø. Vi vil arbeide for at flere undervisningsfag skal inneholde bærekraftsperspektiver, og utvide tverrfaglige studietilbud med klima, miljø og bærekraft som tema. Vi vil også i større grad stimulere til at våre fagmiljøer deler sin kunnskap nasjonalt og internasjonalt, for eksempel i offentlige høringer til lover som Klimaloven og Naturmangfoldloven.