Debatt ● Erlend Larsen

Skal bare rikinger bli flygere?

Norske flyskoler strupes, og flygerutdannelse skal forbeholdes de som kommer fra rike familier. Ambulansefly og flyselskaper kommer til å mangle flygere — om regjeringen gjør som de foreslår.

Smilende mann foran et propellfly
— Regjeringen vil ikke lenger at flyelever skal få studielån i Lånekassen. De mener at flyelever får for stor gjeld, skriver kronikkforfatteren.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Pappa døde da jeg var 12 år, mamma var gartneriarbeider og jeg ville bli flyger. 

Lånekassen lånte ikke ut penger til flygerutdannelse, så jeg møtte opp hos min lokale bank. De krevde garanti fra min mor mot at jeg kunne få et lån med høyere rentekostnader enn Lånekassen tilbød. Studielån i privat bank er kostbart, men vi fikk det til.

Regjeringen vil ikke lenger at flyelever skal få studielån i Lånekassen. De mener at flyelever får for stor gjeld. «Det er ingen annen studentgruppe som har like mye gjeld: snittgjelden for flygerstudenter utgjør mer enn dobbelt så mye gjeld som andre studenter i Norge …» skriver regjeringen i høringsdokumentet som har svarfrist 31. januar neste år. I budsjettet for 2025 har de allerede fjernet muligheten for å få lån til flygerutdannelse.

Høringen er med andre ord et skuebrød. Regjeringen har åpenbart bestemt seg.

Det burde ikke være noen overraskelse at det koster å bli flyger. Eleven må fly minst 200 timer med fly som koster mellom 2000 og 5000 kroner timen. Det blir fort penger av sånt. Et paradoks er at en veldig stor andel av kostnaden er en bukett med skatter og avgifter til staten. Ingen annen utdannelse gir staten så store inntekter.

Regjeringen gjør et poeng ut av at flygerutdannelsen er heftet med forsinkelser som fordyrer utdannelsen. En kan ikke fornekte at det er enklere å utdanne seg på normert tid i Sunny California enn i værharde Norge. En stor del av flygerutdannelsen skal foregå i godt vær med god avstand til skyer. De færreste studier lar seg belemre med litt dårlig vær.

Pappa døde da jeg var 12 år, mamma var gartneriarbeider og jeg ville bli flyger. 

Erlend Larsen

«Rekrutteringseffekten som lånet skulle ha, er ikke tilstrekkelig for å kunne rettferdiggjøre de store konsekvensene som lånet innebærer for den enkelte og for samfunnet,» skriver regjeringen i høringsdokumentet.

Min erfaring etter 22 år som yrkesflyger er at de som vil bli flygere gjør hva de kan for å nå drømmen sin — uansett om Lånekassen gir lån eller ei. Regjeringen kommer til å tvinge håpefulle til å ta med foreldrene til banken og satse på at de har økonomi til å garantere for et lån. Utdannelsen blir ikke billigere eller raskere med privat lån. Regjeringen vil bare flytte risikoen til hele familien.

Lånekassen avgrenser risikoen til eleven alene. Lånekassen bidrar til å redusere sosiale forskjeller. Regjeringen Støre kommer med enda et bidrag til å skape større sosiale forskjeller mellom dem som har velsituerte foreldre og de som ikke har noen til å garantere et lån for seg.

Flybransjen varsler stor mangel på flygere i årene som kommer. Norge er mer avhengig av et godt flytilbud enn andre land. Det er mange cockpiter som skal fylles med kompetent personell i Nordsjøen, på kortbanenettet, som ambulanseflygere eller om du bare skal sole deg i Syden.

Powered by Labrador CMS