REKTORKOMPETANSE

Rektorer svarer på leder­kritikken. — Kjenner meg ikke igjen

Tre rektorer svarer på påstander om dårlig ledelse, og hva som trengs for å være en god rektor i dagens akademia. 

Tor Grande, sittende på et møterom
Tor Grande peker på at utenlandske forskere reagerer på Norges offentlige søkerlister når de snuser på lederstillinger.

Rune Todnem By, som er professor i ledelse ved Universitetet i Stavanger, sa mandag morgen til Khrono at det største problemet for akademia ikke er reduserte budsjetter, men innavl, nepotisme og svak styring. Han tror ikke dagens «underkvalifiserte» rektorer er de som kan få til omstilling og peker på lite ledererfaring. 

— For mange rektorer har aldri vært andre steder enn der de er rektor. Hvordan skal man kunne endre på noe man alltid har vært en del av? Til å begynne med må det være et krav at de i det minste har erfaring som ledere. En professortittel i seg selv er ingen lederkvalifikasjon, sa Todnem By til Khrono.

Rektorene Khrono har snakket med, trekker fram kunnskap om egen organisasjon som avgjørende, fordi en rektor må forstå utdanningsinstitusjonens egenart og samfunnsoppdrag. 

I tillegg kan det være hindringer for å rekruttere utenlandske forskere, selv om institusjonene selv skulle ønske det. 

— Kjenner meg ikke igjen

— Jeg kjenner meg ikke igjen i at dette gjelder for NTNU, svarer rektor Tor Grande på kritikken fra By om at rektorer mangler ledererfaring. 

Men han ser ikke bort fra at det kan finnes eksempler på at ledere ikke har tilstrekkelig ledererfaring.

— Vi kan alltid ha en enda sterkere lederrekruttering. Rune Todnem By peker på at de fleste som blir ansatt i akademia, ikke er rekruttert inn fordi de er spesielt talentfulle på ledelse. Ledererfaring er noe akademikere får etter å ha vært her en stund, sier NTNUs rektor til Khrono.

— Kan det være en ide å rekruttere fra andre land og sektorer, slik By foreslår?

— Vi har prøvd, men det er ikke så lett. Det er mange som er ukomfortable med offentlighetsloven i Norge. De oppfatter det å stå på en søkerliste som en belastning hvis du også bereder grunnen for en posisjon på egen institusjon. Det er vanskelig å være en offentlig søker, sier Grande. 

Han sier at NTNU har snakket med potensielle kandidater både i Sverige og Danmark. Da viser det seg at de ikke er klar over at det i Norge er åpenhet om søkerlister.

— De blir veldig utrygge med en gang navnet kan komme i media. Det gjør det ikke så lett. Søkerlistene blir et hinder for at vi får søkere fra andre land, i tillegg oppfatter de lønnsnivået som for lavt.

Propp for omstilling

— Jeg er enig i at hvis man ikke har lederkompetanse og sitter i toppen av institusjonen, så kan man representere en propp for nødvendig omstilling, sier Dag Rune Olsen, rektor ved UiT Norges arktiske universitet. 

Dag Rune Olsen tenker kjennskap til den akademiske organisasjonen en rektor skal lede, er avgjørende.

UiT-rektoren påpeker at mange rektorer har vært instituttledere eller dekaner, selv om de ikke har spesifikk toppledererfaring. Det syns han er viktig — det gir innsikt i ting som budsjett, økonomi og medarbeidere. 

— Å komme inn som professor og bli rektor vil i liten grad gi deg det handlingsrommet du trenger til å lede institusjonen som fagperson. Man må forstå budsjettprosesser, økonomi, vite tilstrekkelig om personalpolitikk og hvordan vi skal utvikle gode rekrutteringsstrategier, sier Olsen.

Må kjenne institusjonens egenart

Erfaringen fra det laveste ledernivået i en akademisk organisasjon er viktig for å runde ut en rektor, mener Olsen. 

— Hvis man vil ha en leder med stor faglig legitimitet — akademikere på toppnivå — så er det avgjørende at disse også har ledererfaring, kunnskap og ferdigheter. Hvis ikke vil ledelsen i større grad bli styrt av administrativt personell, sier Olsen. 

Et av forslagene til Todnem By er å rekruttere ledere fra næringslivet. NTNU-rektor Grande syns ikke det er en god ide. 

— Det skaper ikke legitimitet, så der er jeg uenig. Har du ikke kjennskap til det indre liv og forståelse for institusjonenes egenart, samfunnsoppdraget og hva akademisk frihet i sin ytterste konsekvens betyr, da har du problemer med å lede en kompleks institusjon som et universitet er, sier Grande. 

God kjennskap til kompleksitet

Margareth Hagen i Vandrehallen på Stortinget i intervju med Khrono.

Universitetet i Bergen-rektor Margareth Hagen syns det er helt avgjørende at hun som rektor har god kjennskap til kompleksiteten i egen organisasjon, og ledererfaring fra ulike nivå. 

— Så er det også viktig å samhandle tett med en kompetent administrasjon, som har ansvaret for den forvaltningsmessige økonomistyringen. Som rektor er det også viktig å ivareta dialog med våre omgivelser, både for å ivareta universitetets interesser og forstå samfunnets behov for forskningsbasert kunnskap, skriver Hagen i en e-post til Khrono. 

Hagen skriver at UiB opplever at de har god økonomisk styring i en krevende økonomisk situasjon. Hun tenker det er naturlig at universitetene blir rammet av realkutt og stor grad av uforutsigbarhet. 

— Som ledelse er det vårt ansvar å tenke langsiktig, ta kloke beslutninger og i størst mulig grad verne om den faglige kapasiteten slik at vi ikke raskt river ned det som tar lang tid å bygge opp, skriver Hagen. 

— Mobilitet er sunt 

Dag Rune Olsen har vært rektor ved UiT siden 2021, og tidligere vært rektor ved UiB.

— Jeg kan slå et slag for å bevege seg mellom institusjonene. Jeg mener at helt uavhengig av diskusjonen om ledelse, så har vi altfor lite mobilitet i akademia. Mobilitet er sunt. 

— Det skjer ikke ofte, men flere institusjoner med valgt rektor åpner for at rektor kan komme utenfra. Det motarbeider innavl og nepotisme, sier Olsen. 

Også Grande tenker det er for lite mobilitet.

— Vi håper vi klarer å hente inn erfaring fra andre sektorer når vi rekrutterer akademisk og administrativt ansatte, men de bør ikke gå rett inn i en lederstilling, sier Grande.

Powered by Labrador CMS