Debatt ● frølich, bleiklie og Vukasovic
Politikken som formet strukturreformen
Både utformingen av målene med strukturreformen, og virkemidlene, kan beskrives som en asymmetrisk dialog.


Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Det er fem år siden strukturreformen ble lansert i april 2015. Men reformen er ikke en enkeltstående reform i norsk høyere utdanning. Den har klare forbindelser til tidligere policy-initiativ som SAK (samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon) og SAKS (samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåing), Stjernø-komiteens forslag fra 2008, Kvalitetsreformen i 2003 og helt tilbake til Høgskolereformen i 1994. Slik sett kan politikken bak reformen beskrives som en modning av fusjoner som politisk løsning.
Strukturreformen har fem målsettinger. Den skal fremme 1) høy kvalitet i utdanning og forskning, 2) robuste fagmiljø som kan hevde seg på et høyt internasjonalt nivå, 3) god tilgang til utdanning og kompetanse i hele landet, 4) regional utvikling og 5) effektiv ressursbruk.
Disse kan komme i konflikt med hverandre, men det overordnede målet med reformen er å fremme kvalitet. I likhet med tidligere reformer i sektoren er målet om bedre kvalitet et sentralt motiv som driver prosessen med å utforme politikken. Dette motivet deler strukturreformen med tidligere reformer i sektoren.
Strukturreformen har lange historiske aner i norsk høyere utdanningspolitikk. Den har også tydelige forbindelseslinjer til andre pågående reformer. De lange linjene springer ut av to sentrale utviklingstrekk.
Det ene er håndtering av den sterke veksten i sektoren de siste 60 årene. Det andre dreier seg om hvordan «akademisk drift» kan håndteres og brukes til å utvikle høyere utdanning på en kvalitetsmessig god og samfunnsnyttig måte. Ambisjonen om å sikre både lokale kompetansebehov og internasjonal konkurransedyktighet i og gjennom forskning og utdanning står sentralt i begge sammenhenger.
I den aktuelle reformen er ikke minst oppbygging av femårige masterutdanninger for lærere og sykepleiere viktig. Flere institusjoner så behovet for å fusjonere for å innfri disse kravene. Også utviklingsavtalene mellom staten og de høyere utdanningsinstitusjonene spiller en rolle i denne prosessen og kan sees som en endring i styringen av sektoren der staten spiller en tydeligere rolle enn tidligere.
Interessant nok ser ikke lignende reformer i andre deler av offentlig sektor, som sammenslåinger i kommune- og helsesektoren, til å ha påvirket utformingen av strukturreformen som er preget av en mer desentralisert tilnærming enn tidligere reformer.
Et interessant trekk ved politikkutformingen er ikke den politiske løsningen – fusjoner – men hvordan løsningen fremmes, og måten institusjonene var involvert i fusjonsprosessene. Både utformingen av målene med reformen og virkemidlene kan beskrives som en asymmetrisk dialog.
Dialogpartnerne var politisk ledelse og topp-byråkrater i Kunnskapsdepartementet på den ene siden og institusjonsledere ved de involverte lærestedene på den andre. Regjeringen åpnet dialogen med å be institusjonene fortelle hvordan de så sin egen posisjon i et fremtidig landskap for høyere utdanning med færre institusjoner. Den ga også institusjonene mulighet til å bestemme hvilke virkemidler de ville benytte for å nå de mål de hadde satt seg i så måte.
Asymmetrien er tredobbel: Politisk ledelse definerte rammene for dialogen mellom Kunnskapsdepartementet og de enkelte lærestedene. Andre interessenter som UHR (Universitets- og høgskolerådet), NSO (Norsk studentorganisasjon), Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen), Forskningsrådet var lite involvert. Samtidig kontrollerte regjeringen viktige politiske virkemidler som kunne brukes for å påvirke prosessen blant annet gjennom å innføre et sett med kvalitetsindikatorer som også lærestedene som valgte å ikke fusjonere, skulle måles i lys av.
Hvis vi ser strukturreformen isolert, representerer den noe nytt, fordi den har blitt til gjennom en tilsynelatende desentralisert prosess, eller snarere: ett sett av forskjellige fusjonsprosesser med hvert sitt særpreg. Sett i lengre perspektiv ligger det nærmere å se den som det foreløpig siste skrittet i en lengre strukturell omformingsprosess av norsk høyere utdanning. Måten politikken ble utformet på i denne siste fasen av omformingen, betyr at utfallet av strukturreformen og i hvilken grad målet om kvalitet innfris, avhenger av en lang rekke enkeltstående fusjonsprosesser i norsk høyere utdanning.
Sett i et lengre perspektiv er det et spørsmål om den har bidratt til det overordnete målet om et høyere utdanningssystem som kan bidra til å møte kunnskapsbehov knyttet til økonomisk, teknologisk og sosial utvikling, offentlige tjenester og sosial integrasjon.
- Les også: Khronos samlesider om strukturreformen
Nyeste artikler
Milliongaver fra sparebankstiftelser til forskning på utenforskap og verdiskaping
Når skal Forskningsrådet satse på klimatilpasning og naturfare?
Universitetet i Oslos campusplaner i Innlandet satt på vent
Gjør helomvending. Gir kritikere rett om Eilert Sundts tater-rasisme
Universiteter og høgskoler venter spent på pakken for finansiering
Mest lest
Norske ministre er de lavest utdannete i verden
De hadde aldri sett en student bruke en så avansert metode. Hun ble utestengt for fusk
Anbefaler ingen å bli stipendiat. — Tøft valg
Bergens-forsker fikk trukket ni artikler på to dager
Endte med 19 knivstikk etter møte med student. — Føler ikke sinne