Produktdesign

OsloMet reviderer emne som studenter har klaget på

Studentene ved produktdesign på OsloMet får ikke medhold i klagesak, men universitetet skal revidere det aktuelle emnet.

Illustrasjonsfoto: Studenter fra produktdesign ved OsloMet stillet ut på Ikea.
Publisert

Studentene fra produktdesign får ikke medhold i klagen om formelle feil ved eksamen i emnet BAPD1500 (Produktutvikling, estetikk og marked) ved OsloMet. Khrono fortalte om klagen onsdag formiddag.

Men OsloMet gjør endringer, og gir studentene muligheten til å melde inn ønske om ny vurdering eller å opprettholde den formelle klagen selv om fristen er gått ut.

Reviderer emnet

Studentene har i dag (30.06.2021) fått skriftlig svar fra Sam Bannister, studieleder for bachelorstudiet i produktdesign ved OsloMet.

I svaret heter det at emneansvarlig «erkjenner en sans for humor som tilsynelatende ikke alltid er blitt forstått som spøkefull. Mens dette kan ha vært uheldig i forhold til klar kommunikasjon, ser vi derimot ikke at gjennomføringen av emnet har på noe tidspunkt vært kritisk gale. Emnet har oppmuntret til selvstendighet i veldig stor grad. Dette er nok med stor kontrast sett opp mot tidligere emner. Det erkjennes derimot at både sensorveiledning, og tydelighet ift funkjsonen av refleksjonsnotatet i emnet har blitt for lite tydelig kommunisert».

Emneansvarlig går også av med pensjon til høsten, så hele emnet gjennomgår en revisjon:

«Vi anser det derfor som lite hensiktsmessig å gjøre videre grep i forhold til den misnøye som er tatt opp.» heter det i brevet.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

Vanskelig situasjon

Bannister erkjenner at dette har vært en vanskelig situasjon, men er glad for at studentene engasjerer seg.

— Vi må ta dette på vår kappe. Vi har luftet alt det studentene har hatt å si, og vi har diskutert med emneleder, sier Bannister til Khrono.

— Vi tar dette på avlor. Jeg liker at studentene mine er kritiske og gir tilbakemeldinger, legger han til.

Han tror mye av problemet stammer fra digitaliseringen som kom som resultat av koronapandemien. Produktdesignstudiet er i stor grad praktisk, og digitaliseringen har vært vanskelig, opplyser Bannister.

— Jeg prøver ikke å bortforklare situasjonen, men det har nok fargelagt studentenes opplevelse. Til kommende studieår gjennomgår dette emnet en ganske grundig revisjon - tilbakemeldingene her er verdifulle. Vi må se det hele holistisk.

Ingen av studentene Khrono har vært i kontakt med ønsker å kommentere saken.

Powered by Labrador CMS