Produktdesign
OsloMet reviderer emne som studenter har klaget på
Studentene ved produktdesign på OsloMet får ikke medhold i klagesak, men universitetet skal revidere det aktuelle emnet.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Studentene fra produktdesign får ikke medhold i klagen om formelle feil ved eksamen i emnet BAPD1500 (Produktutvikling, estetikk og marked) ved OsloMet. Khrono fortalte om klagen onsdag formiddag.
Men OsloMet gjør endringer, og gir studentene muligheten til å melde inn ønske om ny vurdering eller å opprettholde den formelle klagen selv om fristen er gått ut.
Reviderer emnet
Studentene har i dag (30.06.2021) fått skriftlig svar fra Sam Bannister, studieleder for bachelorstudiet i produktdesign ved OsloMet.
I svaret heter det at emneansvarlig «erkjenner en sans for humor som tilsynelatende ikke alltid er blitt forstått som spøkefull. Mens dette kan ha vært uheldig i forhold til klar kommunikasjon, ser vi derimot ikke at gjennomføringen av emnet har på noe tidspunkt vært kritisk gale. Emnet har oppmuntret til selvstendighet i veldig stor grad. Dette er nok med stor kontrast sett opp mot tidligere emner. Det erkjennes derimot at både sensorveiledning, og tydelighet ift funkjsonen av refleksjonsnotatet i emnet har blitt for lite tydelig kommunisert».
Emneansvarlig går også av med pensjon til høsten, så hele emnet gjennomgår en revisjon:
«Vi anser det derfor som lite hensiktsmessig å gjøre videre grep i forhold til den misnøye som er tatt opp.» heter det i brevet.
Vanskelig situasjon
Bannister erkjenner at dette har vært en vanskelig situasjon, men er glad for at studentene engasjerer seg.
— Vi må ta dette på vår kappe. Vi har luftet alt det studentene har hatt å si, og vi har diskutert med emneleder, sier Bannister til Khrono.
— Vi tar dette på avlor. Jeg liker at studentene mine er kritiske og gir tilbakemeldinger, legger han til.
Han tror mye av problemet stammer fra digitaliseringen som kom som resultat av koronapandemien. Produktdesignstudiet er i stor grad praktisk, og digitaliseringen har vært vanskelig, opplyser Bannister.
— Jeg prøver ikke å bortforklare situasjonen, men det har nok fargelagt studentenes opplevelse. Til kommende studieår gjennomgår dette emnet en ganske grundig revisjon - tilbakemeldingene her er verdifulle. Vi må se det hele holistisk.
Ingen av studentene Khrono har vært i kontakt med ønsker å kommentere saken.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut