– Det som skjer er det som i seinare tid plar henda i den svenske debatten. I staden for å forstå situasjonen og sjå at det reint faktisk ikkje eksisterer ei rasistisk kopling, vel studentforeininga å halda seg kjenslemessig til saka; ein kjenner ubehag ved namnet.
Det skreiv gjestekommentator Ann-Sofie Hermansson i Göteborgsposten i sommar.
For å forstå kva ho kommenterer må ein spola fleire år attende i tid:
Så langt attende som i 2017 var det ei studentgruppe ved Konstfack i Stockholm som arrangerte ei utstilling: «Brown Island in the White Sea».
– Me er så glade for at denne utstillinga har skapt rom for å vera i dialog med tidlegare elevar og vurdera korleis arven etter farga elevar på skulen kan dokumenterast og delast, skreiv gruppa sjølve, som altså kallar seg Brown Island, på Facebook.
Det kvite havet, på svensk Vita havet, er namnet på eit utstillingslokale ved kunsthøgskulen. Då gruppa i 2018 stilte spørsmål ved om rommet faktisk burde heita akkurat Vita havet, starta det ein intern debatt. Men det starta òg ein ekstern debatt.
Norsk professor: Polarisert
Meir om den eksterne debatten om litt. Men først: Kva er det som gjer at det vert så mykje debatt når ein snakkar om fargar og identitetspolitikk? Og er det noko særleg med kunstfeltet som gjer at det vert høg temperatur? Som Khrono har skrive, har det vore steile frontar ved fleire av dei nordiske kunsthøgskulane.
Retorikk-professor Kjell Lars Berge frå Universitetet i Oslo (UiO) har både budd og jobba i Sverige.
– Sverige er meir polarisert enn Noreg når det kjem til innvandring og segregering. Samstundes har ein sterk kulturelite, med redsle for å ta debattane. Noreg har ei heilt anna historie og tradisjon. Her er motkulturar vanleg, berre tenk på at me har to skriftspråk, seier Berge.
– Kunsten har vorte knytt til elitane, og det narrativet som tradisjonelt har vorte fortalt har vore europeisk høgkultur. Kunstfeltet vil nok ikkje vera det feltet som vert oppfatta som rasistisk, seier Ingrid Halland, og peikar på at kunstomgrepet har vore vestleg orientert.
Ho er førsteamanuensis i kunsthistorie ved Universitetet i Bergen og dessutan fagkoordinator.
Farge eller rasisme?
Dersom dette er eit slags bakteppe. Kva var det så som skjedde i Stockholm?
Kunstnarkollektivet Brown Island var veldig tydelege: Nei, Vita havet burde ikkje nyttast som namn.
Dei fekk motbør.
Medan det framleis var ein prosess kring namnet internt på kunsthøgskulen, som er den største i Sverige, skreiv professor Sara Kristoffersson tidleg i 2021 eit innlegg i Dagens Nyheter. Ho skreiv om at Konstfack har hatt eit rom med dette namnet heilt frå 1950-talet. Då delte ein eit stort lokale i fleire atelier, sette inn vindauge for å sleppa inn meir lys, og salen vart måla kvit.
– Spontant vart lokalet kalla Vita havet, ikkje minst som eit republikansk blunk til det største rommet på slottet, som har same namn, skreiv Kristoffersson i innlegget.
Vidare skreiv ho at fargar i høg grad er sosiale og kulturelle konstruksjonar som saknar ibuande meining.
– Til dømes representerer raudt varme, men kjærleik eller radikalitet kan heller ikkje lesast i ein lakmustest. Tydinga vert konstruert utanfor fargen, det vil seia i ein samfunnsmessig samanheng som definerer og gir meining.
Det kvite kan vera eit minefelt, skreiv professoren.
– Men for å kopla det kvite med meir eller mindre skjulte maktstrukturar må det kunne relaterast til rasistisk tankesett. Når det gjeld Vita havet er det ikkje ein gong mogleg med livleg fantasi.
Ho fekk svar:
– Homogeniteten på skandinaviske kunsthøgskular, ikkje minst Konstfack, er eit demokratisk problem. Mangelen på representasjon og kulturelt mangfald avgjer kva type kunst, verdisystem og kunst som vert skapt på høgskulane. Dette held ope og reproduserer eit smalt kunst- og designfelt som i sin tur bidreg til å forma samfunnet, skriv gruppa.
Dei seier at dei har brukt Vita havet som metafor for å synleggjera blinde flekkar og usynlege strukturar av undertrykking og ulikskap som heimsøkjer institusjonar der lys hudfarge er dominerande.
Det viste seg at meiningsutvekslinga mellom professoren og gruppa, som nokon seier er tidlegare studentar, berre var starten.
Etter ei stund kom det eit innlegg frå 44 tilsette ved Konstfack. Dei gjekk hardt ut mot Kristoffersson og skreiv at dei stiller seg tvilsame til den etiske dimensjonen når lærarar nyttar enkeltstudentar eller studentgrupper sine tankar og handlingar offentleg, og meir når det leiar til motsetnader i ein allereie overtent debatt.
– Det er ei maktutøving som skadar relasjonen mellom studentar og lærarar, og ikkje minst skadar det studentar som er direkte råka, skriv dei 44.
I innlegget heiter det òg at innleggsforfattarane ikkje ser nokon turbulens, men ein dialog der ingen stiller krav om namneendring, og at dei ikkje ser nokon som stiller krav, men at dei har fått eit forslag frå ei arbeidsgruppe med både tilsette og studentar.
I ei sak i Dagens Nyheter kjem det fram at det først var ei gruppe på sju som tok initiativ til å skriva innlegget, og at det vart sendt ut ein e-post til tilsette på høgskulen.
– Artikkelen var resultatet av fleire samtalar mellom ei stor gruppe kollegaer frå mange ulike avdelingar på Konstfack som vanlegvis ikkje jobbar saman og ikkje er ei organisert gruppe, og som heller ikkje kjem til å halda fram med å uttrykka synspunkt i media bortsett frå den artikkelen me allereie har publisert, skriv Every Ocean Hughes (det folkeregistrerte namnet hennar er Emily Roysdon, journ.anm) i ein e-post til Dagens Nyheter.
Det var Hughes som tok initiativ til masseutsendinga.
– Heksejakt, svara Kristoffersson, og sa òg at dette no hadde vorte ei sak som handla om arbeidsmiljø.
2021 gjekk over til 2022. Då kom boka Hela havet stormar, der Kristoffersson skildrar korleis ho opplevde debatten.
– Fordi det er ei så bisarr og forbløffande historie, seier ho til Dagens Nyheter som svar på kvifor ho har skrive ei heil bok.
– Det er òg ei botnlinje her: Kva skjer når du puttar ein kile inn i ein homogen kultur og stiller spørsmål ved dagens agenda? Og ikkje minst: Kva rolle spelar leiande byråkratar i prosessen? Korleis beskyttar ein dei involverte lærarane?
«Vad är det för klimat och atmosfär som gör att förslaget ens blir ett ärende som stöts och blöts av en myndighet? Hur får så historielösa idéer fäste och jordmån på en högskola? Vad är det för kultur som sporrar lärare att genomföra en namninsamling mot en enda kollega och skicka massmejl till studenter där läraren fördöms?»
Boka har fått rektor ved Konstfack, Maria Lantz, til å orsaka.
– Når Kristoffersson i boka fortel om korleis ho opplevde månadane etter innlegget, vert det tydeleg at eg kunne gjort ting betre i rolla mi som rektor. Kristoffersson skriv om at ho kjende seg einsam, uthengd og urettferdig behandla på ein måte som ingen skal måtte oppleva på ein arbeidsplass. Sjølv om det går an å løfta fram andre fakta og andre tolkingar av det som har skjedd, vert det openbert at eg som rektor ikkje har gjort tilstrekkeleg for å sikra Kristoffersson sin rett til å kjenna seg trygg og velkommen på arbeidsplassen sin, skriv Lantz i Aftonbladet.
– Mange ser til Sverige. Det er nok eit anna klima for debatt der, seier Ingrid Halland.
Khrono har skrive om fleire saker der studentar har meint at førelesarar har kome med rasistiske utsegner, mellom anna i Uppsala, der ein lektor nytta n-ordet, altså sa neger. Ordet vart sett i historisk kontekst, sa lektoren, og fekk støtte frå mellom andre Tony Burner, professor ved Universitetet i Søraust-Noreg.
– Ein må skilja mellom ein metadiskusjon, der ein refererer til ordet som søkeord, og det å bruka ordet i det daglege, sa han til Khrono.
Han sa òg at ein ikkje ville fått dei same reaksjonane i Noreg.
Kjell Lars Berge har diskutert Vita havet-saka med studentane sine. Han seier at svensk innvandrarungdom, som ser på seg sjølv som nettopp svenske, opplever at dei ikkje vert høyrde i den offentlege debatten.
– Så vert dei sinte. Eg har tatt opp saka på førelesing i Noreg, der det mellom anna har sete jenter med hijab i salen. Dei har ikkje reagert på den måten som ein har reagert på i Sverige, seier Berge.
Faktasjekken Fakta i frågan hos Dagens Nyheter i Sverige viser at innvandring i Sverige har auka kraftig på 2000-talet. Delen innbyggjarar som er fødde utanfor Europa har auka frå to til elleve prosent mellom 1990 og 2020, og den sosioøkonomiske segregasjonen har over tid òg auka, skriv faktasjekkarane.
Fleire saker i Sverige
Det er femten år sidan dei første sakene om Pippi Langstrømpe og kva pappaen hennar skal kallast. Det har òg vore debatt kring illustrasjonar i bøkene om verdas sterkaste jente.
– Berge, kor går grensene for kva ein bør endra?
– Mange av dei som vert sinte i saker som handlar om slike tema, mellom anna i saka ved Uppsala, ser nok til USA. Der er det ei anna segregering.
Han legg til:
– Men sjølvsagt må ein kunne diskutera mellom anna korleis barnebøker framstiller afrikanarar.
I tillegg til Pippi sin pappa, som no er sydhavskonge, har teikneseriefiguren Tintin vore debattert. Eitt av hefta, Tintin i Kongo, har fleire stader vorte stempla som rasisme, skriv VG.
Dei siste åra har det vore fleire saker som handlar om hendingar attende i tid. I 2020 var det ein debatt ved Karolinska Institutet, der norske Ole Petter Ottersen er rektor.Forslaget han fekk på sitt bord, var at personnamn skulle fjernast frå område på universitetet. Bakgrunnen var at nokre ville kvitta seg med namn på ein nazist og fleire raseforskarar. Resultatet vart at namnet på to forskarar, som forska på kort- og langskallar, vart fjerna.
Benkar og statuar er andre saker som har vore heftig debattert dei siste åra.
Ingrid Halland viser til kunstutstillinga Dokumenta i Tyskland. I sommar vart det mykje merksemd kring utstillinga då det som vart oppfatta som eit antisemittisk verk vart stilt ut. Kunstverket vart fjerna og direktøren måtte gå, skreiv mellom anna Klassekampen.
– I kor stor grad skal ein tolka eit verk utifrå notida, og ikkje utifrå den tida det vart skapt i?
– Det er det som er krevjande. Ein skal navigera mellom fortid og samtid. Det finst verk som heilt klart er rasistiske. Eg meiner at ein ikkje skal avlysa den konteksten eit verk er laga i, men samstundes les ein dei på ein annan måte i dag, seier Halland.
Førsteamanuensen seier at måten ein underviser kunsthistorie på i dag, har endra seg. Først på 1980-talet byrja ein til dømes å drøfta samisk kunst.
– Kunstfeltet har nok lenger framme i pannebrasken dette med identitet og rasisme. Det heng saman med den kunsthistoria ein lærer i dag, mellom anna med fokus på dekolonial teori. Men eg har ikkje opplevd at ein i Noreg snakkar om såkalla «trigger warnings». Det veit eg at ein gjer i til dømes Danmark. Eg opplever ikkje at norske kunsthistoriestudentar vert støtt, seier Halland.
– Å provosera er ein del av kunstfeltet, legg ho til.
Rektor: Mange med lik bakgrunn
– Åsiktskorridoren, seier Markus Degerman.
På norsk kan ein setja om til «meiningskorridoren», og det er ifølgje Kunsthøgskolen (KHiO) sin svenske rektor ein teori som vert debattert i Sverige.
– Det er ein klisjé, men det er nok ei viss grad av sanning der. Det er vanskeleg å føra fram ei avvikande meining i Sverige, i Noreg har ein debatt med fleire synspunkt, seier Degerman.
Sommaren 2020 sa dåverande forskings- og høgare utdanningsminister Henrik Asheim (H) til Khrono at det er eit problem dersom det vert slik at ingenting er lov å tulla med. Bakteppet den gongen var mellom anna den mykje omtala tyskarvits-saka ved Universitetet i Bergen. Debatt om statuar og riving hadde òg gått i fleire land.
Asheim ville ikkje seia at dagens studentar er for lettkrenkte. Men:
– Eg meiner at det i samfunnsdebatten no har vorte for lett å seia at «det krenker meg, du kan ikkje seia det».
– Degerman, er det noko med kunststudentane som gjer at saker om rasisme og identitetspolitikk dukkar opp der?
– Ved KHiO har me 650 studentar, og talet er vel om lag det same ved Konstfack. Den sosiale bakgrunnen deira er ganske lik. Ein kan tenkja at kunststudentar er meir engasjerte enn andre, men eg trur det også kan vera slik at dersom ein hadde teke 650 andre unge menneske med same bakgrunn, kunne ein fått same utfall.
Samstundes, seier Degerman, er det slik at kunststudentane skal ut i ein tøff bransje.
– Dei møter ein konkurransesituasjon allereie på skulen, som kan føra til både stress og uro, seier rektoren.
Frå kvit til blå
Spørsmålet er om stormen no har gått over.
Vita havet bytta faktisk namn – ei stund. På Konstfack si vårutstilling i slutten av mai hadde ein stor del av salen vorte dekka av ei blå matte. I ei veke i vår hadde salen namnet «Dialogiska rummet», og vart brukt til både seminar og debattar. Dette skreiv Svenska Dagbladet.
Høvet var den store vårutstillinga, der masterstudentane sine arbeid kvart år vert vist. I år var utstillinga kuratert av studentar, og ambisjonen var ifølgje meldinga i Dagens Nyheter nettopp å stimulera til møte og utfordra maktstrukturar – inspirert av dei turbulente diskusjonane som har vore.
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Departementet kan ikkje oppheve mistillit
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024