om kvalitet i utdanning

Publisert - Sist oppdatert
Torbjørn Røe Isaksen på Høgskolen i Oslo og Akershus 4. februar 2014 Foto: Eskil Wie / Khrono Foto: Eskil Wie

Torbjørn Røe Isaksen på Høgskolen i Oslo og Akershus 4. februar 2014 Foto: Eskil Wie / Khrono Foto: Eskil Wie

Khrono har de siste ukene publisert 24 kronikker om kvalitet i høyere utdanning. Vi tar gjerne imot flere. Alle finner du samlet her.

Khrono og HiOAs kronikkserie om kvalitet i utdanning og forskning er blitt en suksess.

Så langt har 24 bidragsytere fra unviersitets- og høgskolesektoren, næringsliv, samfunnsliv, organisasjoner og enkeltpersoner skrevet i Khrono om kvalitet.

Det er fortsatt ikke for sent å sende inn bidrag. Vi fortsetter gjerne kvalitetsdebatten,  og regjeringen er langt ifra ferdig med sin stortingsmelding om samme tema. 

Send inn kronikk om kvalitet til [email protected] 

 Disse er publisert så langt, og flere kommer:

Noen aktuelle spørsmål er: 

  • Hva er galt med dagens kvalitet i høyere utdanning? 
  • Hva kan/bør gjøres for eventuelt å bedre kvaliteten? 
  • Hvordan kan du (din organisasjon) bidra til å heve kvaliteten?
  • Hva er «god nok» kvalitet i høyere utdanning og forskning?
  • Hvem definerer god kvalitet? 
  • Hva må politikere og sektoren gjøre for eventuelt å øke kvaliteten? 
  • Kan man vedta god kvalitet?

Kunnskapskonferansen 2016

Kronikkserien startet i forkant av Kunnskapskonferansen 2016, arrangert av Høgskolen i Oslo og Akershus tidlig i juni.

Utdanning og forskning av høy kvalitet er avgjørende for å sikre velferdsstaten og Norges fremtid. Klarer vi å levere god kvalitet innenfor dagens økonomiske rammer, styringsmodell og effektivitetskrav? 

Hva kan kunnskapsinstitusjonene gjøre for å heve kvaliteten, og hvilke politiske endringer må gjøres? Og bør vi høre mer på de som faktisk underviser og forsker?

Se opptak av konferansen her:

 

God debatt!

Fakta

#kunnskap16

Fakta

Konferanse om kvalitet 2. juni på HiOA

Torsdag 2. juni arrangerer HiOA Kunnskapskonferansen 2016 der vi spør om universiteter og høgskoler har de riktige rammevilkårene for å levere utdanning og forskning av høy kvalitet. 

Utdanning og forskning av høy kvalitet er avgjørende for å sikre velferdsstaten og Norges fremtid. Klarer vi å levere god kvalitet innenfor dagens økonomiske rammer, styringsmodell og effektivitetskrav? 

Hva kan kunnskapsinstitusjonene gjøre for å heve kvaliteten, og hvilke politiske endringer må gjøres? Og bør vi høre mer på de som faktisk underviser og forsker?

Program

  • Innledning. Ved rektor Curt Rice, HiOA
    [[{"fid":"7068","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_op_caption[und][0][tid]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][timezone]":"","field_op_caption[und][0][value2]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":"413","width":"620","class":"media-element file-default"}}]]
  • Christine B. Meyer, administrerende direktør i SSB om: «Kunnskap for å ruste Norge til en ny tid: Produktivitetskommisjonens anbefalinger for høyere utdanning og forskning.»
  • Yngvar Åsholt, kunnskapsdirektør i NAV om: «Hvordan kan utdanningsinstitusjonene redde velferdsstaten og sikre Norges fremtid?»
  • Kyrre Begnum, førsteamanuensis om: «Gi meg rom til å utvikle kunnskap!»
  • Hans Vossensteyn, direktør for Center for Higher Education Policy Studies om: «Systems, structure and leadership that promotes culture for learning and quality in higher education.»
  • Agnete Vabø, forske NIFU om «Hva kreves av de som skal lede utdanningsinstitusjonene inn i framtida?»
  • [[{"fid":"6984","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_op_caption[und][0][tid]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][timezone]":"","field_op_caption[und][0][value2]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":"414","width":"620","class":"media-element file-default"}}]]
    Therese Eia Lerøen, NSO om «Et studentperspektiv på kvalitet.»
  • Kristin Vinje, stortingsrepresentant Høyre/KUF-komiteen om: «Innledning til kunnskapsdebatt.»
  • Diskusjon/samtale: Hvordan møte samfunnets behov for kunnskap og innovasjon?

Organisasjon. Regjeringen deler ut støtte etter søknad til studentorganisasjonene hvert år. Denne sommeren er det fagskolestudentene som kan smile bredest når departementet har fordelt nær 8 millioner.