om kvalitet i utdanning

Publisert - Sist oppdatert
Torbjørn Røe Isaksen på Høgskolen i Oslo og Akershus 4. februar 2014 Foto: Eskil Wie / Khrono Foto: Eskil Wie

Torbjørn Røe Isaksen på Høgskolen i Oslo og Akershus 4. februar 2014 Foto: Eskil Wie / Khrono Foto: Eskil Wie

Khrono har de siste ukene publisert 24 kronikker om kvalitet i høyere utdanning. Vi tar gjerne imot flere. Alle finner du samlet her.

Khrono og HiOAs kronikkserie om kvalitet i utdanning og forskning er blitt en suksess.

Så langt har 24 bidragsytere fra unviersitets- og høgskolesektoren, næringsliv, samfunnsliv, organisasjoner og enkeltpersoner skrevet i Khrono om kvalitet.

Det er fortsatt ikke for sent å sende inn bidrag. Vi fortsetter gjerne kvalitetsdebatten,  og regjeringen er langt ifra ferdig med sin stortingsmelding om samme tema. 

Send inn kronikk om kvalitet til [email protected] 

 Disse er publisert så langt, og flere kommer:

Noen aktuelle spørsmål er: 

  • Hva er galt med dagens kvalitet i høyere utdanning? 
  • Hva kan/bør gjøres for eventuelt å bedre kvaliteten? 
  • Hvordan kan du (din organisasjon) bidra til å heve kvaliteten?
  • Hva er «god nok» kvalitet i høyere utdanning og forskning?
  • Hvem definerer god kvalitet? 
  • Hva må politikere og sektoren gjøre for eventuelt å øke kvaliteten? 
  • Kan man vedta god kvalitet?

Kunnskapskonferansen 2016

Kronikkserien startet i forkant av Kunnskapskonferansen 2016, arrangert av Høgskolen i Oslo og Akershus tidlig i juni.

Utdanning og forskning av høy kvalitet er avgjørende for å sikre velferdsstaten og Norges fremtid. Klarer vi å levere god kvalitet innenfor dagens økonomiske rammer, styringsmodell og effektivitetskrav? 

Hva kan kunnskapsinstitusjonene gjøre for å heve kvaliteten, og hvilke politiske endringer må gjøres? Og bør vi høre mer på de som faktisk underviser og forsker?

Se opptak av konferansen her:

 

God debatt!

Fakta

#kunnskap16

Fakta

Konferanse om kvalitet 2. juni på HiOA

Torsdag 2. juni arrangerer HiOA Kunnskapskonferansen 2016 der vi spør om universiteter og høgskoler har de riktige rammevilkårene for å levere utdanning og forskning av høy kvalitet. 

Utdanning og forskning av høy kvalitet er avgjørende for å sikre velferdsstaten og Norges fremtid. Klarer vi å levere god kvalitet innenfor dagens økonomiske rammer, styringsmodell og effektivitetskrav? 

Hva kan kunnskapsinstitusjonene gjøre for å heve kvaliteten, og hvilke politiske endringer må gjøres? Og bør vi høre mer på de som faktisk underviser og forsker?

Program

  • Innledning. Ved rektor Curt Rice, HiOA
    [[{"fid":"7068","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_op_caption[und][0][tid]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][timezone]":"","field_op_caption[und][0][value2]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":"413","width":"620","class":"media-element file-default"}}]]
  • Christine B. Meyer, administrerende direktør i SSB om: «Kunnskap for å ruste Norge til en ny tid: Produktivitetskommisjonens anbefalinger for høyere utdanning og forskning.»
  • Yngvar Åsholt, kunnskapsdirektør i NAV om: «Hvordan kan utdanningsinstitusjonene redde velferdsstaten og sikre Norges fremtid?»
  • Kyrre Begnum, førsteamanuensis om: «Gi meg rom til å utvikle kunnskap!»
  • Hans Vossensteyn, direktør for Center for Higher Education Policy Studies om: «Systems, structure and leadership that promotes culture for learning and quality in higher education.»
  • Agnete Vabø, forske NIFU om «Hva kreves av de som skal lede utdanningsinstitusjonene inn i framtida?»
  • [[{"fid":"6984","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_op_caption[und][0][tid]":"","field_op_caption[und][0][value]":"","field_op_caption[und][0][timezone]":"","field_op_caption[und][0][value2]":""},"type":"media","link_text":null,"attributes":{"height":"414","width":"620","class":"media-element file-default"}}]]
    Therese Eia Lerøen, NSO om «Et studentperspektiv på kvalitet.»
  • Kristin Vinje, stortingsrepresentant Høyre/KUF-komiteen om: «Innledning til kunnskapsdebatt.»
  • Diskusjon/samtale: Hvordan møte samfunnets behov for kunnskap og innovasjon?

Alderspoeng. I helgen har norsk studentorganisasjon diskutert om de skal være for å fjerne alderspoeng. Søndag kom avgjørelsen: Det vil de ikke.

#LMNSO. Kine Nossen ble gjenvalgt til arbeidsutvalget, men trakk seg etter at ingen ville ha vervet som internasjonalt ansvarlig. Etter ny valgrunde ble Jone Trovåg i stedet gjenvalgt til vervet.