Debatt ● Maja Henriette jensvoll

Nei, Mona Fagerås, den stenen kan du la ligge

Å revurdere masterutdanningen for lærere hjelper ingenting på rekrutteringskrisen for lærere - det er som å pisse i buksa for å holde varmen.

Maja Henriette Jensvoll, sentralstyremedlem i Utdanningsforbundet, kritiserer masterutspill fra SVs Mona Fagerås.
Publisert Sist oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Vi har ingen tall som tyder på at masterutdanningen for lærere er årsaken til lavere søkning, snarere så vi at søkningen gikk litt opp da man gikk fra fireåring grunnskolelærerutdanning til femårig mastergrads utdanning. 

Dagens og fremtidens elever fortjener kompetente lærere som har solid kunnskap om de fagene de skal undervise i, om undervisning og om elevenes læring. I dagens kunnskapssamfunn er det ikke nok med litt utdanning, og å kunne «litt om alt». Lærere er selv klare på hvor viktig det er å ha gode kunnskaper i de fagene de underviser i.

Kompetanse i fagene de skal undervise i er avgjørende for å få til god undervisning som både kan være praktisk, relevant, variert og motiverende. Det er dette som er lærerjobben. Å mestre yrket - og så se at elever mestrer gir status og yrkesstolthet. Masteren bidrar til det. Utfordringene vi opplever i skolen i dag handler om mange flere ting som lærerne ikke kan løse alene.

SV burde heller fokusere på hva som skal til for å få fellesskolen til å fungere godt for både elever og lærere.

Maja Henriette Jensvoll

Det finnes ikke et emne vi kan innføre i lærerutdanningene som gjør framtidens lærere i stand til ALENE å takle dagens mange utfordringer. Det være seg foreldre eller politikeres innblanding i undervisningen, manglende lærebøker, økonomisk sultefôring av skolene slik at svært mange elever ikke får det tilbudet de har krav på, vold og trusler og emosjonelle belastninger.

Det finnes ingen gratis quick fix som politikerne bare kan vedta for å endre på dette. I Norge er fellesskolen svært viktig og er med på å definere hvem vi er som folk og nasjon. Men vi vet også at klasserom med en stadig mer mangfoldig sammensetning av elever er mer krevende å jobbe med. Om vi fortsatt vil ha denne skolen, må vi investere i den. Det krever mange flere lærerutdannede lærere, helsearbeidere, spesialpedagoger med mer, for å ivareta alle elever og skape rom for læring, mestring og trivsel.

Lærerne, ledere og andre som jobber i skolen må oppleve at skolen er en god arbeidsplass der de får mulighet til å gjøre jobben sin til beste for elevene, samtidig som de selv opplever seg ivaretatt, at arbeidsplassen er trygg og at de får den hjelpen og støtten som er nødvendig. Da vil også flere ønske å bli lærere.

SV burde heller fokusere på hva som skal til for å få fellesskolen til å fungere godt for både elever og lærere. Da er ikke å redusere kompetansen til lærerne en sten vi behøver å snu på.

Powered by Labrador CMS