Debatt ● Cecilie Varsi og Per-Ludvik Kjendli

Like kompetente og enda flere

Universitetet i Sørøst-Norge har åpnet sykepleie- og lærerstudiene og på få dager mottatt flere hundre flere søknader. Tallet viser at mange er motivert for å gå inn i disse yrkene, og samfunnet har stort behov for dem.

Øvingspots ved en sykepleierutdanning. Universitetet i Sørøst-Norge er glad nye regler gir flere studenter til deres stuieplasser.
Publisert Oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Det har vært sviktende rekruttering til lærer- og sykepleieryrket. I opptaket til høyere utdanning i 2022 og 2023 ble det ropt varsko fra mange institusjoner. Nå åpnes dørene for at lærer- og sykepleiestudenter kan tas opp uten nivåkrav. Vil det føre til at vi får dårligere sykepleiere og lærere om noen år?

Da nivåkrav ble innført i lærerutdanningen, var intensjonen å øke læreryrkets status, sikre at flere studenter fullførte studiene, og sikre godt faglig nivå på kandidatene. Vi vet nå at karakterkravene har hatt positive effekter på nivå og gjennomstrømning, men at det samtidig ikke er utdannet flere lærere. Gjennomstrømmingen har blitt svært god, men effekten blir «nullet ut» fordi det samtidig har blitt færre søkere. Nivåkravet har altså ikke løst problemet med å dekke behovet for flere kvalifiserte lærere i norsk skole.

Nå stilles det spørsmål ved om studentene som tas opp uten å oppfylle nivåkravene, blir gode nok. Blir det et B-lag? Verken USN eller andre institusjoner vil senke kravene til hvilke kvalifikasjoner lærere og sykepleiere skal oppnå gjennom studieløpet. Studentene forventes å oppnå de samme læringsutbyttene, og møter de samme kravene til gjennomføring og nivå som det de akkrediterte studietilbudene tilsier.

Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for opptak til sykepleier- og lærerstudier...

Per-Ludvik Kjendlie og Cecilie Varsi

Noen studenter vil ha behov for ekstra støtte – uansett om de har oppfylt nivåkravene til opptak eller ikke. Universitetene bør i større grad sørge for at det er mulig for enkeltstudenter å få tilstrekkelig hjelp når de møter faglige utfordringer.

USN har over flere år arbeidet for å bedre tilbudet til studentene. Vi vil fortsette vårt systematiske arbeid med gjennomstrømning og sette inn ekstra tiltak for å styrke studiekvaliteten, noe som vil komme alle studentene våre til gode. På den måten vil vi kunne styrke læringsmiljøene, styrke faglig motivasjon, og vurdere iverksetting av ytterligere tiltak der det er nødvendig.

Vi setter inn ekstra ressurser på studenter i første semester, styrker ordninger der studenter er ressurser for hverandre, styrker linjeforeningene, styrker aktivitetstilbud på campusene og personalets kompetanse til å ivareta studentaktive læringsmetoder. Vi har mentor- og veiledningsordninger (profesjonsveiledere, studentassistenter og studieveiledere) som sikrer at vi ivaretar hver enkelt student, og kan fange opp studentenes behov.

Vi tilbyr veiledning til alle våre studenter som skal gjennomføre skriftlige arbeider. Vi har også et ekstra tilbud med akademisk skriveverksted, og andre ressurser via universitetsbiblioteket.

Vi mener at generell studiekompetanse er tilstrekkelig grunnlag for opptak til sykepleier- og lærerstudier, og senker ikke kravene til kompetansen som skal oppnås gjennom studiene. Vi vil følge spesielt godt med på framgangen til studentgruppen som er tatt opp uten nivåkrav.

Samfunnsoppdraget vårt er å utdanne lærere og sykepleiere, fordi samfunnet trenger flere kvalifiserte arbeidstakere. Vi er glade for at det vil bli flere lærer- og sykepleierstudenter på USN denne høsten.

Powered by Labrador CMS