Debatt ● Hilde Inntjore
Nei, det er ikke KI som bestemmer karakterene i UiAs pilot
UiA tester hvordan KI kan hjelpe til med begrunnelser, ikke sensurere eksamensoppgaver.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Stipendiat ved UiO Øystein Flø Baste antyder at UiA bruker kunstig intelligens for å sensurere eksamensoppgaver og hevder med det at vi «undergraver tilliten til en allerede presset sensurordning».
Dette stemmer nok ikke. Ved UiA tester vi ut KI som støtte, ikke som erstatning for faglig vurdering.
Men som sektor trenger vi debatten Flø Baste reiser. For å bidra til en konstruktiv dialog ønsker vi å understreke følgende punkter:
KI genererer utkast, ikke ferdige begrunnelser: Ved UiA arbeider vi med å la kunstig intelligens generere utkast til begrunnelser for eksamenskarakterer (og ikke å sensurere eksamenen). Disse utkastene er ment som en støtte til sensorene og skal alltid gjennomgås og tilpasses av faglæreren før de formidles til studentene. Dette sikrer at den endelige begrunnelsen reflekterer en menneskelig vurdering og faglig kvalitetssikring.
Samarbeid og bred involvering: Utviklingen av KI-verktøyet for begrunnelser skjer i tett samarbeid mellom den vitenskapelige staben og det administrative og tekniske støtteapparatet ved UiA. For å sikre bred forankring og brukervennlighet har vi nylig sendt ut en spørreundersøkelse til nærmere 1000 sensorer for å kartlegge deres holdninger til og erfaringer med bruken av KI i begrunnelsesarbeidet. Videre er prosjektet i dialog med Datatilsynet, UiAs egen informasjonssikkerhetsansvarlige og vårt personvernombud. Utviklingen av den tekniske løsningen skjer også i samarbeid med et utviklingsteam som inkluderer representanter fra Studentorganisasjonen i Agder (STA) og fagforeninger.
Sensorveiledningen er avgjørende: Pilotprosjektet viser at kvaliteten på sensorveiledningen er avgjørende for hvor godt utkastene til begrunnelser oppleves av sensorene som et nyttig verktøy. Dette har skapt en verdifull anledning til å diskutere hvordan sensorveiledningene kan forbedres, noe som kan styrke både bruken av KI og kvaliteten på sensorenes arbeid. En slik forbedring vil kunne være til fordel for både sensorer og studenter, da en tydelig og godt utformet sensorveiledning kan bidra til å møte studentenes behov for meningsfulle tilbakemeldinger på prestasjonene sine.
Informasjon til studentene om KI-bruk: Vi har hele tiden vært åpne om etableringen av vår Khrono-omtalte pilot og gjennomføringen av den. UiAs Utdanningsutvalg, med tre studentrepresentanter, har vært orientert om hvordan vi planlegger og faktisk jobber med kunstig intelligens i utdanningene og i studieadministrativt arbeid. Det gir oss også en god kobling til studentorganisasjonen. I pilotfasen har det vært opp til den enkelte underviser i de involverte emnene til å informere sine studenter ytterligere om bruken av KI. Denne fleksibiliteten gir sensorene muligheten til å tilpasse kommunikasjonen til fagets kontekst og studentenes behov.
Flø Baste bruker prematurbegrepet når han omtaler det vi tester ut i pilots form. Målet vårt er å ha en begrunnelsesordning som nettopp skal vekke tillit hos både student og sensor.
UiAs strategi slår fast at UiA skal gå foran i effektiv og ansvarlig bruk av ny teknologi. Da må vi også våge å teste hva som fungerer. Vi tar også på alvor både de menneskelige og de teknologiske begrensningene verktøyet har.
Nyeste artikler
Savner arvtaker etter Odd Nerdrum: — Veldig synd at KHiO ikke har en linje for figurativ kunst
Vil hjem til Gaza når de har fullført medisinutdanningen.— Vi gir aldri opp
Bli din egen chatbot
Dette kan universiteter og høgskoler vente seg i 2025
Anklager universiteter og høgskoler for brudd på opphavsretten og ulovlige retningslinjer
Mest lest
«Ingen» studentar veit kven han er: — Dette er for dårleg
Varslere står fram med alvorlige anklager mot Tromsø-professor
LO vil ha bachelor, master og ph.d. på fagskoler. — Skaper forvirring
Få registrerer biarbeid. Nå skjerpes reglene
Har hatt 24 styremøte i løpet av eitt år: — Dei kjem seg ikkje opp av grøfta