Debatt ● Håkon Raustøl

Nasjonal deleksamen i matematikk er viktigere enn noen gang

Vi ønsker at elevene skal resonnere og argumentere, og oppnå god forståelse i faget, i stedet for å bare pugge formler og framgangsmåter. 

En penn ligger på noen regnestykker.
Utformingen av oppgavene på Nokuts deleksamen kan gjerne diskuteres, men å komme med et par eksempler som skribenten ikke liker, blir feil grunnlag for å diskutere prøvens relevans for fremtidige lærere, mener forfatteren.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Per-Odd Eggen skriver i ett innlegg i Khrono at nasjonal deleksamen består av utdaterte oppgaver som bare har ett riktig svar hver.

Jeg er uenig med Eggen. Ja, utformingen av oppgavene på Nokuts deleksamen kan gjerne diskuteres, men å komme med et par eksempler som skribenten ikke liker, blir feil grunnlag for å diskutere prøvens relevans for fremtidige lærere. 

Flesteparten av oppgavene på nasjonal deleksamen har formuleringer som «Vurder elevens påstand», «Gi en forklaring til elevene», «Avgjør og begrunn om…», «Forklar hvorfor…», «Løs oppgaven på to ulike måter», «Vis …. ved hjelp av en illustrasjon tilpasset elever på småtrinnet» osv. Eksamen krever altså at studentene må kunne sette seg inn i ulike elevsvar og tenke gjennom hvordan de kan hjelpe elevene. De må kunne danne egne resonnement, kunne følge andres resonnement, samt begrunne og argumentere med egne ord og hensiktsmessige illustrasjoner. 

Det holder altså ikke bare å pugge formler eller kopiere framgangsmåter som læreren har vist på tavlen. Noen av de beste seminartimene jeg har hatt med mine GLU 1—7 studenter, har vært timer hvor de jobber sammen med gamle eksamensoppgaver.

Flere land har hatt suksess med å innføre algebra og algebraisk tenkning tidlig i skoleløpet. Med den nye lærerplanen følger vi i Norge endelig etter.

Håkon Raustøl

Eggen mener også at algebraisk tekning, som er tema på nasjonal deleksamen, er lite relevant for yrkesutøvelsen. Igjen er jeg uenig. Algebraisk tenkning handler om å oppdage og beskrive mønstre og strukturer, om å gå fra det spesielle til det generelle, om å forklare og begrunne. Dette er egenskaper som kommer til nytte både i andre fag, og i arbeidslivet og for så vidt i livet generelt. Ikke minst i jobben som lærer.

De siste PISA-testene viser at norske elever er vesentlig svakere i algebra enn elever fra de andre nordiske landene (selv om vi scorer omtrent likt i matematikk generelt). Vi vet også at det stadig blir færre elever som velger realfag på videregående skole. Vi kan anta at det er en sammenheng her. Vi trenger realister i framtidens Norge. 

Flere land har hatt suksess med å innføre algebra og algebraisk tenkning tidlig i skoleløpet. Med den nye lærerplanen følger vi i Norge endelig etter. Vi trenger derfor dyktige lærere som kan legge til rette for diskusjon og forståelse.

Jeg finner det for øvrig rart at realisten Eggen ikke mener det er en vesentlig forskjell på «Av og til» og «Alltid». Elever oppdager gjerne tidlig at for eksempel 3+9 og 9+3 gir samme svar. Da er det fint om de kan overbevises om at det å bytte om på rekkefølgen er noe de alltid kan gjøre når de skal legge sammen to tall. Det kan bli lange år på skolen om de tenker at dette bare gjelder av og til, og dermed må dobbeltsjekke om det er rett hver gang.

Nasjonal deleksamen er på ingen måte feilfri, og ikke alle oppgavene er like gode. Men i en tid hvor de aller fleste studiestedene søker om dispensasjon fra kravet om 3 i matematikk, tenker jeg det er viktigere enn noen gang at vi har en nasjonal deleksamen i faget. Og da kan jeg ikke tenke meg et bedre tema enn algebraisk tenkning. 

For dersom vi ønsker at elevene skal resonnere og argumentere, og oppnå god forståelse i faget, i stedet for å bare pugge formler og framgangsmåter, så er den nasjonale deleksamen i algebraisk tenkning etter min mening et solid steg i riktig retning.

Powered by Labrador CMS