Kunstig intelligens

Mener kunstig intelligens bør tillates på flere eksamener

Morten Goodwin mener langt flere fag bør tillate bruk av kunstig intelligens (KI) på eksamen.

Forskere kan bruke KI som en personlig assistent og effektivisere rutineoppgaver, frigjøre tid til kjerneaktiviteter og samtidig heve kvaliteten på det som produseres, sier professor Morten Goodwin, her i Mechatronic Innovation Lab på Universitetet i Agders campus i Grimstad.

Morten Goodwins KI-skole i Khrono de siste ukene har vært rettet mot undervisere, forskere og administrativt ansatte ved universiteter og høgskoler. Gjennom seks artikler har han vist hvordan de kan bruke kunstig intelligens til å forenkle hverdagen.

Han har blant annet redegjort for hvordan man snakker med og instruerer en KI, og presentert de nyttigste KI-verktøyene

Han har også drøftet noen av de store utfordringene med kunstig intelligens, som hallusinasjoner og mulighetene disse verktøyene åpner for å jukse, og han har pekt på hvordan man kan håndtere dette.

Sist uke satte han punktum med siste leksjon, der han viser hvordan en forsker kan bruke KI som en assistent og sparringpartner og for eksempel få hjelp til å lage brukerundersøkelser, forskningsdesign og dataanalyse.

Hele KI-skolen er samlet her.

Vil ha mer KI på eksamen

Goodwin advarer mot at en av de store snakkisene på universiteter og høgskolene det siste året, KI-fusk på eksamen, møtes med KI-forbud.

Tvert imot oppfordrer han utdanningsinstitusjonene til å sette enda mer inn på å lære studentene hvordan de kan bruke KI på en ansvarlig og riktig måte — og tillate KI på langt flere eksamener enn det som er tilfellet nå.

— Det må selvfølgelig være opp til det enkelte fag, og det trenger ikke gjelde alle eksamener. Men KI kan tillates på veldig mange eksamener. Dette er en teknologi som vil være sentral i en lang rekke fagfelt i fremtiden, fra juss og psykologi til filosofi, og studentene må lære seg å beherske den, sier han.

KI-professoren forsikrer at han også ser utfordringene ved å åpne for mer KI, men peker på at dette er utfordringer som kan møtes med blant annet nye vurderingsformer og mer muntlig eksamen.

Konkret foreslår han følgende strategier for å møte inntoget av smarte KI-verktøy:

  • Kombinasjonen av muntlige eksamener, refleksjonsnotater og oppgaveformater som krever personlig analyse. Det kan redusere risikoen for overavhengighet av KI.
  • Universiteter og høgskoler bør aktivt undervise i hvordan KI kan brukes ansvarlig, ikke bare advare mot feil bruk.
  • Læringsprosesser bør fremheve bruken av KI som et verktøy for idéutvikling, ikke en maskin som leverer ferdige svar.
  • Akademiske retningslinjer må definere hva som er akseptabel bruk av KI i studieløpet, slik at det ikke blir et etisk vakuum der «alle andre gjør det».

Ny revolusjon

Gjennomgangsmelodien i Goodwins KI-skole har vært at kunstig intelligens er i ferd med å revolusjonere akademia, og at de som jobber i sektoren ikke skal være redde for å utforske alle mulighetene den nye teknologien innebærer.

«Skrivekunsten frigjorde oss fra å måtte huske alt, trykkpressen gjorde kunnskap tilgjengelig for massene, og datamaskinen automatiserte oppgaver som tidligere krevde møysommelig, manuelt arbeid. KI hjelper oss ikke bare med å organisere informasjon, men også med å forstå, analysere og skape ny innsikt», skriver han i en av artiklene.

Den mest lavthengende frukten mener han er mulighetene for å effektivisere arbeidshverdagen:

«Snart vil vi se tilbake på tiden før KI som vi ser på en svunnen epoke, en tid da forskere manuelt gransket tusenvis av artikler, skrev kode fra bunnen av og brukte utallige timer på datarensing og analyse».

— Slurvete assistent

— Hvor ligger de største effektiviseringsgevinstene?

— For meg er en av de største gevinstene litteraturforståelse. Tradisjonelt har vi måttet lese massevis av artikler og gått på konferanser for å få ny kunnskap, og det krever mye å få den nødvendige oversikten. Nå har vi teknologien som kan presentere den for oss, sier Goodwin.

Han understreker samtidig at effektivisering av akademia i seg selv ikke må være er et mål, og at forskere og undervisere for all del ikke må slutte å møtes og å lese faglitteratur.

— Man bruker ikke dette blindt. Det er et startpunkt. Du kan se på KI som en enormt effektiv, men litt slurvete assistent. Med det i tankene kan du stole på den. Men du må sjekke at referansene den kommer med er riktige og være klar over at den kan hoppe over en del, så den er ikke en erstatning for å tenke selv.

Advarer mot fallgruver

Selv om Goodwin er grunnleggende teknologioptimist, er han fullstendig klar over de mange fallgruvene som ligger i feil bruk av KI, oppdiktede litteraturhenvisninger, hallusinasjoner, alle mulighetene for å ta snarveier uten å tenke selv, og ikke minst mulighetene som åpner seg for avansert fusk.

Han mener alle utfordringene kan løses og at man må tilnærme seg KI med åpent sinn og kløkt.

«Løsningen er ikke å bekjempe kunstig intelligens i akademia. Vi må få den inn som en samtalepartner, ikke en erstatning for intellektuell innsats. Vi må lære studentene hvordan de kan bruke KI til å utforske ideer, raffinere argumenter, forstå komplekse sammenhenger, øke sin kompetanse, ikke bare til å generere innhold», skriver han i en av KI-skoleartiklene.

Positive reaksjoner

Tidlig i januar refset Goodwin akademia for å ha en angst­preget KI-tilnærming. Frykten og skepsisen har vært den fremtredende reaksjonen, og utdanningsinstitusjonene har vært for lite fremoverlent, hevdet han.

Tilbakemeldingene og reaksjonene på KI-skolen gjør ham mer optimistisk.

— Det har nesten utelukkende kommet positive reaksjoner. Veldig mange ser nytten av KI etter å ha lest, og har turt å gå litt mer i dybden i dette. Jeg tror mange fortsatt assosierer KI med juks, men de ser også mulighetene, sier han.

— Og så er det også noen som påpeker begrensninger og svakheter ved KI, og de har helt rett: Det er masse igjen før alle utfordringer er løst, men akademia er et godt stykke på vei. Om noen få strakser vil dette være et helt sentralt verktøy i hele akademia, spår Morten Goodwin.

Powered by Labrador CMS