kontaktkonferansen
Hoel vil lage ekspertgruppe for kunstig intelligens
Forsknings- og høyere utdanningsministeren vil få fart på samordning av arbeidet med kunstig intelligens innen høyere utdanning og forskning.
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel annonserte på Kunnskapsdepartementets kontaktkonferanse tirsdag at regjeringen har bestemt seg for å sette ned et utvalg som skal vurdere hvordan kunstig intelligens kan håndteres i høyere utdanning.
— Utvalgets arbeid skal bidra til at vi høster fruktene av teknologien, samtidig som vi unngår negative konsekvenser. Utvalget skal gi råd til både regjeringen, utdanningsinstitusjonene og fagmiljøene, og skal bli publisert som en NOU. Departementet jobber i disse dager med å sette sammen utvalget før det formelt blir utnevnt av Kongen i statsråd, sa Hoel.
— Det er ikke spørsmål om teknologien finnes eller skal benyttes, men om hvordan den skal brukes på best mulig vis. Her står vi alle overfor store spørsmål, sa han.
Sikre tillit
— Vi må sikre at alle har tillit til de eksamener og grader som vi håndterer på universiteter og høgskoler. Samtidig skal vi sikre at KI skal komme oss alle til gode og gi bedre forskning og høyere utdanning, sa Hoel.
Han trakk fram at han var veldig glad for den store interessen for utlysningen om lage infrastruktur for KI i Norge.
— Vi har 50 søkere, og bak disse står det rundt 600 aktører. Det er veldig bra, sa Hoel.
Han la til at utvalget eller ekspertgruppen han nedsetter skal gir gode råd om hvordan KI skal behandles innen høyere utdanning, og at man kan høste frukter, samtidig som man unngår negative konsekvenser ved bruk av KI.
— Utvalget skal gi gode råd til sektoren, sa Hoel.
Fysisk læringsmiljø
I den sammenheng var han også opptatt av studie- og læringsmiljøet til studentene.
— Mange av oss her i salen har barn sånn som meg som er på ulike plasser i utdanningssystemet. Jeg oppfatter dagens unge er reflektere, flinke og hardtarbeidende, men de har et mørkere syn på framtiden enn det folk har hatt før, sa Hoel.
— Vi har hatt en helt nødvendig utvikling knyttet til digitalisering, som har gitt langt større muligheter for deltakelse i utdanning og undervisning. Det er veldig bra at utdanningene er mer tilgjengelige, men i kjølvannet av dette kommer viktige spørsmål om hvordan man deltar i utdanningene, og betydningen av fysisk frammøte. Det er veldig viktig at vi får til gode og inkluderende læringsmiljø for studentene, og fysiske oppmøte er i den forbindelse svært viktig, sa Hoel.
Penn og papir
Hoels makker i Kunnskapsdepartementet, kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, sa i høst at regjeringen skal ha en større gjennomgang av eksamensgjennomføringen og at tiltak som gjøres i Danmark med mer bruk av penn og papir er på blokka her også.
Leder av Norsk studentorganisasjon, Kaja Ingdal Hovdenak, understreket i et spørsmål til Hoel at NSO ønsker arbeidslivsrelevante utdanninger.
— Er penn og papir relevant i et arbeidsliv der KI tas i bruk? Det gjør oss bekymret, sa hun.
Hoel svarte at institusjonene må gjøre to ting samtidig.
— I noen tilfeller kan penn og papir være riktig, men det ene utelukker ikke det andre, sa han.
Spørsmålene utvalget skal adressere
- Hvordan skal man sikre læring og rett vurdering når vi har fått verktøy som praktisk talt kan tenke tankene våre for oss, og som det ikke er enkelt å spore bruken av?
- Hvordan kan vi sikre tillit til eksamensresultater og grader, dersom det fester seg et bilde av at det er enkelt å fuske seg til resultater ved hjelp av KI?
- Hvordan kan vi sikre at KI kommer oss alle til gode, gjennom å gi oss bedre forskning og høyere utdanning?
- Og hvordan kan vi på best mulig vis forberede studentene våre på et arbeidsliv der KI kommer til å være en naturlig og integrert del?
Nyeste artikler
Vil framleis ha samarbeid med både Kina og Russland — med varsemd
Hennum vil velges til den ene stillingen hun ikke har hatt ved universitetet
Lanserer korte studier for å lokke nye lærerstudenter
Tid for forskning
Hoel vil lage ekspertgruppe for kunstig intelligens
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Meiner rektorane bør slutte å sutre. — Problemet er innavl, nepotisme og svak styring
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år