KI-skolen del 6

Hvordan gjøre kunstig intelligens til forskerens personlige assistent

I siste del av Khronos KI-skole viser professor Morten Goodwin blant annet hvordan kunstig intelligens (KI) kan hjelpe til med å utvikle hypoteser, lage forskningsdesign og brukerundersøkelser, og analysere datasett.

Illustrasjon med ChatGPT med instruksen: Visualiser en forsker med ett bein i fortiden og ett i fremtiden. Bildet skal symbolisere overgangen fra gammel til ny forskning. Noen deler av bildet skal ha et gammeldags preg, mens andre skal være moderne og futuristiske. Format: 16:9.
Illustrasjon med ChatGPT med instruksen: Visualiser en forsker med ett bein i fortiden og ett i fremtiden. Bildet skal symbolisere overgangen fra gammel til ny forskning. Noen deler av bildet skal ha et gammeldags preg, mens andre skal være moderne og futuristiske. Format: 16:9.
Publisert Sist oppdatert

Gjennom KI-skole-serien i Khrono har vi vist hvordan kunstig intelligens allerede former akademia, fra forskning og undervisning til administrasjon. Samtidig har vi understreket viktigheten av å være bevisst fallgruvene. Uten varsomhet risikerer vi å undergrave akademisk tankegang, der egen refleksjon svekkes og skjevheter forsterkes.

FAKTA

Khronos KI-skole

  • Professor Morten Goodwin har på oppdrag for Khrono laget en KI-skole i form av en artikkelserie.
  • Målet er å vise hvordan kunstig intelligens kan forenkle og fornye den akademiske hverdagen.
  • Målgruppen er undervisere, forskere og administrativt ansatte ved universiteter og høgskoler.
  • Den første artikkel i serien ga en grunnleggende forståelse av KI og språkmodeller, og inneholdt praktiske eksempler på bruksområder for både forskere, undervisere og administrativt ansatte.
  • Den andre artikkelen i serien handlet om prompts, eller instrukser, og hvordan man «snakker» med en kunstig intelligens.
  • Tredje og fjerde artikkel i serien handler om de forskjellige KI-verktøyene på markedet. Tredje artikkel tok for seg språkmodeller, RAG-modeller og verktøy som gir innsikt i artikler. Fjerde artikkel tok for seg verktøy for litteratursøk, språkvask og illustrasjoner / lysbilder, mens femte artikkel viste noen av fallgruvene som skal være oppmerksom på slik at du ikke blir lurt av KI-verktøyene.
  • Artikkelen du leser nå, er den siste i serien. Alle artiklene er samlet her.

I denne siste delen av KI-skolen skal vi se nærmere på hvordan kunstig intelligens og språkmodeller kan fungere som praktiske assistenter. Teknologien kan effektivisere rutineoppgaver, frigjøre tid til kjerneaktiviteter og samtidig heve kvaliteten på det som produseres.

En stor del av arbeidsdagen i akademia går med til oppgaver som ikke er direkte knyttet til forskning og undervisning. Møter, e-poster, administrativt arbeid og byråkratiske prosesser stjeler tid og etterlater mindre rom for fordypning og faglig nyskaping. 

KI kan avlaste oss på mange av disse områdene, men i denne delen retter vi blikket mot det som virkelig betyr noe — akademias kjerneoppgaver.

Effektivitet versus kvalitet

Vi vet alle at både publiseringspresset og antall studenter øker, noe som fører til stadig høyere krav til oss forskere, en utvikling som sannsynligvis vil fortsette. Når arbeidsmengden øker, er det en risiko for at kvaliteten synker. Kunstig intelligens kan være en katalysator som bidra til økt effektivitet, men også redusert kvalitet hvis den brukes feil.

Språkmodeller kan hjelpe oss med å skrive flere forskningsartikler og forskningsrådssøknader, fagfellevurdere flere publikasjoner og undervise i flere fag, rett og slett fordi de kan overta deler av arbeidet.

Men dette er ikke nødvendigvis en utvikling vi ønsker. 

Ingen ønsker at akademisk arbeid skal reduseres til en form for masseproduksjon, en slags «fast food science». I stedet ønsker vi å bruke KI til å heve kvaliteten på forskningen, styrke undervisningen, øke den analytiske dybden og sikre at arbeidet gir grundigere og mer presise resultater.

I denne artikkelen presenterer jeg konkrete eksempler på hvordan forskere, undervisere, studenter og andre i akademia kan integrere KI i sitt daglige arbeid på en måte som både forenkler og forbedrer oppgavene.

Målet er ikke å la teknologien overta forskningen, men å bruke den som et verktøy for å frigjøre tid, slik at den som forsker kan fokusere på metodisk fordypning, kunnskapsutvikling og de oppgavene som virkelig krever kritisk tenkning. Riktig anvendt kan KI bidra til økt kvalitet og åstyrke det faglige arbeidet.

I tidligere deler av KI-skolen har vi sett på skrivehjelp og litteraturanalyse. Nå skal vi dykke dypere inn i de sentrale aktivitetene som utgjør akademisk arbeid, fra å utvikle hypoteser og utforme forskningsdesign til å gjennomføre dataanalyse.

I denne delen av KI-skolen bruker jeg hovedsakelig ChatGPT som eksempel, men det finnes en rekke språkmodeller med ulike funksjoner og muligheter, og du bør velge den språkmodellen som passer ditt behov. Se KI-skolens del 3 for en oversikt.

La KI foreslå hypoteser

Hypoteser er avgjørende fordi de danner grunnlaget for systematisk utforskning og vitenskapelig forståelse. Uten klare hypoteser famler vi forskere i blinde, mens gode hypoteser gir retning og struktur til undersøkelsene.

Her kan kunstig intelligens være til stor hjelp. En språkmodell kan foreslå hypoteser basert på eksisterende kunnskap og mønstre i data. På denne måten kan KI bidra til å avdekke nye sammenhenger og inspirere forskere til å stille enda skarpere spørsmål.

Eksempelvis kan vi spørre ChatGPT direkte om å komme med forslag til hypoteser med følgende instruks:

Generer tre mulige hypoteser om hvordan bruk av digitale læringsplattformer påvirker studentengasjement i høyere utdanning.­

­
ChatGPT svarer:

Her er tre mulige hypoteser om hvordan bruk av digitale læringsplattformer påvirker studentengasjement i høyere utdanning:

Økt interaktivitet øker engasjementet: Bruk av digitale læringsplattformer med interaktive funksjoner (f.eks. diskusjonsfora, quiz, og gamification) øker studentenes engasjement ved å gjøre læringsprosessen mer dynamisk og deltakende.

Fleksibilitet forbedrer selvregulert læring: Digitale læringsplattformer gir studentene større fleksibilitet i læringsprosessen, noe som kan føre til økt engasjement ved å muliggjøre individuell tilpasning og selvregulert læring.

Manglende sosial interaksjon kan redusere engasjementet: Selv om digitale læringsplattformer kan forbedre tilgjengelighet og fleksibilitet, kan de også redusere studentengasjement dersom de erstatter ansikt-til-ansikt interaksjoner og fører til mindre sosial tilknytning mellom studenter og undervisere.

Disse hypotesene kan testes gjennom kvantitative og kvalitative metoder, for eksempel spørreundersøkelser, eksperimenter eller intervjuer med studenter og undervisere.

­
Dette kan være et nyttig førsteutkast hvis du skal starte et nytt arbeid om hvordan digitale læringsplattformer påvirker studenter. 

Men vi kan ta hypoteseforslagene et skritt videre ved å gi ChatGPT et solid fundament basert på relevant litteratur.

Hypoteser bygget på forsknings­litteratur

Som forskere har vi inngående kjennskap til de mest innflytelsesrike arbeidene innen vårt felt og en klar forståelse av hvilke spørsmål som bør utforskes.

Ved å veilede språkmodellen med nøye utvalgte kilder og relevant kontekst, kan vi ikke bare forankre hypoteseforslagene i vår egen ekspertise, men vi har også muligheten til å utvide perspektivet ved å utforske mulighetene som ligger i den nyeste forskningen.

Vi kan gi ChatGPT følgende instruks:

Her laster jeg opp tre forskningsartikler som omhandler digitale læringsplattformer og studentengasjement:

«Synthesis of student engagement with digital technologies: a systematic review of the literature»

«Engagement in Online Learning: Student Attitudes and Behavior During COVID-19»

og

«Impact of online learning on student's performance and engagement: a systematic review»

På bakgrunn av funnene i disse studiene, formuler nye hypoteser som ikke allerede er besvart i artiklene, men som kan bidra til å utvikle forskningsfeltet videre.

­
ChatGPT svarer:

Her er noen potensielle hypoteser basert på funnene i de tre forskningsartiklene, men som tar sikte på å utvide forskningsfeltet:

1. Individuell motivasjon og teknologistøtte

Hypotese: «Personlig tilpassede læringsanbefalinger ved hjelp av kunstig intelligens vil øke studentens kognitive og atferdsmessige engasjement i digitale læringsplattformer.»

Begrunnelse: Flere studier har påpekt utfordringer med studentengasjement i digitale læringsmiljøer. Ved å bruke AI-baserte adaptive læringsverktøy kan man undersøke om økt personalisering kan redusere passiv deltakelse og øke motivasjon.

2. Sosial tilknytning og peer-engasjement

Hypotese: «Bruk av gamification-elementer som belønningssystemer og konkurranser vil øke student-til-student-interaksjon i digitale læringsmiljøer.»

Begrunnelse: Studier viser at sosial interaksjon er en kritisk faktor for engasjement, men at mange studenter føler seg isolerte i digitale læringsmiljøer. Dette kan testes ved å undersøke hvordan konkurransepregede elementer påvirker samarbeidsvilje og faglig interaksjon.

3. Effekten av blandet læring på langtidseffekter

Hypotese: «Studenter som kombinerer asynkrone og synkrone læringsaktiviteter vil vise høyere læringsutbytte og langsiktig kunnskapsretensjon sammenlignet med de som kun deltar i én læringsmodus.»

Begrunnelse: Flere studier viser at synkron og asynkron læring har ulike fordeler. En longitudinell studie kan undersøke om en kombinasjon av de to gir bedre læringsutbytte over tid.

4. Teknologibarrierer og engasjement

Hypotese: «Studenter med begrenset tilgang til høyhastighetsinternett vil ha lavere affektivt og kognitivt engasjement i digitale læringsplattformer, uavhengig av andre faktorer som undervisningskvalitet og læringsdesign.»

Begrunnelse: Funnene indikerer at teknologiske utfordringer, som dårlig internettilgang, påvirker studenters mulighet til å delta aktivt i undervisningen. Dette kan undersøkes ved å sammenligne studentgrupper med ulik digital tilgang.

5. Lærerens rolle i digitalt engasjement

Hypotese: «Lærere som benytter hyppig individuell tilbakemelding og interaktive verktøy vil oppnå høyere nivåer av studentengasjement enn de som primært benytter standardiserte vurderingsformer.»

Begrunnelse: Flere studier fremhever betydningen av lærer-student-interaksjon. En eksperimentell tilnærming kan teste hvordan ulike grader av interaktivitet påvirker studentenes deltakelse.

Disse hypotesene kan bidra til videre forskning innen digitale læringsplattformer og studentengasjement. Vil du at jeg skal hjelpe deg med å utvikle en forskningsdesign for å teste noen av dem?

­
Her bruker ChatGPT faktisk forskning som grunnlag, der du som forsker selv velger hvilke artikler som skal danne utgangspunkt for hypotesene.

I stedet for at modellen baserer seg på generelle kilder, har du full kontroll over prosessen og sikrer at den bygger videre på relevant og pålitelig forskning. 

Dette gir langt større presisjon og transparens i hypoteseforslagene, ettersom språkmodellen ikke bare genererer ideer, men også begrunner dem ut fra de valgte kildene.

Dialogen kan og bør fortsette. Du kan justere, tilføre nye artikler og styre diskusjonen i ønsket retning. Se KI-skolen del 2 om hvordan føre en samtale med språkmodellene.

Datadrevne hypoteser

Vi kan ta dette et steg videre ved å la språkmodellen foreslå hypoteser direkte fra et datasett, enten et du har samlet selv eller et som andre forskere har satt sammen. 

På denne måten kan KI bidra til å avdekke mønstre og sammenhenger som ellers kunne gått ubemerket hen.

La oss se på et eksempel:

Her er data fra en faktisk brukerundersøkelse fra «Student Engagement and Empowerment» samlet i Washington 2014—2019.

På bakgrunn av funnene i disse studiene, formuler nye hypoteser basert på disse undersøkelsene, som kan bidra til å utvikle forskningsfeltet videre for nye brukerundersøkelser.

­
Dataene er lastet ned fra Student Engagement and Empowerment (SEE) Project, Washington, 2014—2019 (ICPSR 37659.

Datasettet inneholder brukerundersøkelser med svar fra en bred gruppe studenter, både i form av avkrysningsspørsmål og utdypende beskrivelser av deres opplevelser av hvor nyttige og engasjerende ulike deler av studiet var.

ChatGPT svarer:

Basert på funnene fra «Student Engagement and Empowerment (SEE) Project, Washington, 2014-2019», her er noen nye hypoteser som kan bidra til å utvikle forskningsfeltet videre:

1. Effekten av personlig relevans på læringsengasjement

Hypotese: «Studenter som får læreplaninnhold tilpasset deres personlige interesser og bakgrunn vil vise høyere grad av kognitiv og atferdsmessig engasjement enn de som følger en standardisert læreplan.»

Begrunnelse: Flere studenter i undersøkelsen uttrykte at videoer og PowerPoint-presentasjoner var verdifulle når de føltes relevante, men mange følte at de var for generelle.

2. Langtidseffekten av veksttankegang i studentmotivasjon

Hypotese: «Studenter som introduseres for veksttankegang (growth mindset) tidlig i skoleløpet vil vise en større økning i akademisk utholdenhet og selvregulering enn de som først eksponeres for konseptet senere.»

Begrunnelse: Dataene viser at noen studenter responderte positivt på veksttankegangs-videoer, men effekten varierte avhengig av når i skoleløpet de fikk tilgang til denne kunnskapen.

3. Læring gjennom deling og refleksjon

Hypotese: «Å skrive refleksjonsbrev til yngre studenter om læringsprosessen sin vil føre til dypere kognitiv bearbeiding og økt akademisk selvtillit sammenlignet med å kun motta informasjon passivt.»

Begrunnelse: En betydelig andel studenter uttrykte at brevskrivingen hjalp dem til å internalisere læring, men noen fant den mindre nyttig fordi de skrev til andre og ikke til seg selv.

4. Forbindelsen mellom sosial tilhørighet og akademisk prestasjon

Hypotese: «Studenter som deltar i strukturerte gruppediskusjoner om sosial tilhørighet og skolemiljø vil vise høyere grad av akademisk engasjement enn de som kun mottar informasjon om temaet via presentasjoner.»

Begrunnelse: Mange studenter mente at PowerPoint-presentasjoner om sosial tilhørighet ikke var nok, og at mer interaktive tilnærminger ville være mer effektive.

5. Effekten av målsettingsøvelser på langvarig akademisk utholdenhet

Hypotese: «Studenter som bruker en strukturert målsettingsmetode som WOOP (Wish, Outcome, Obstacle, Plan) vil opprettholde akademisk motivasjon lenger enn studenter som setter mål uten en definert plan for gjennomføring.»

Begrunnelse: WOOP-aktiviteten ble vurdert som verdifull av flere studenter, men noen opplevde at de ikke fulgte opp målene sine over tid.

Disse hypotesene kan danne grunnlag for videre forskning på hvordan man kan optimalisere læringsopplevelser for å øke studentengasjement og læringsutbytte.

­
Å la ChatGPT analysere dataene dine og følge instruksjonene dine gir et solid grunnlag for videre utforskning. 

Det kan brukes til mye, blant annet å definere hypoteser basert på faktiske datakilder, avdekke mønstre som ellers kunne gått ubemerket hen, eller foreslå nye retninger for eksperimenter og analyser.

Forskningsdesign med KI

Dette kan videreutvikles ved å bruke språkmodeller til å utforme et forskningsdesign. Gjennom målrettede spørsmål kan modellen foreslå metodikk, identifisere relevante variabler og anbefale egnede analyseverktøy, noe som styrker både struktur og gjennomføring av studien.

La oss se på et eksempel hvor vi fortsetter etter at vi har lastet opp dataene fra Student Engagement and Empowerment.

Instruks:

Du skal nå bygge videre på den første hypotesen «Effekten av personlig relevans på læringsengasjement». Sett opp et klart og presist forskningsdesign for studien, med både kvantitative og kvalitative metoder. Inkluder en beskrivelse av forskningsspørsmål, metodevalg, utvalg, datainnsamling, analysemetoder og etiske hensyn.

Spesifiser hvordan brukerundersøkelser skal gjennomføres på fem videregående skoler og hvordan dybdeintervjuer skal struktureres.

­
ChatGPT svarer:

Forskningsdesign: Effekten av personlig relevans på læringsengasjement

1. Introduksjon

Formålet med denne studien er å undersøke hvordan personlig relevant læringsinnhold påvirker studenters kognitive, atferdsmessige og affektive engasjement i videregående skole. Studien benytter en mixed-methods-tilnærming, som kombinerer kvantitative spørreundersøkelser og kvalitative dybdeintervjuer.

2. Forskningsspørsmål

  • Hvordan påvirker personlig tilpasset læringsinnhold studenters motivasjon og deltakelse i undervisningen?
  • Hvilke forskjeller i læringsengasjement finnes mellom elever som får personlig tilpasset innhold og de som får standardisert innhold?
  • Hvordan opplever elever personlig relevans i ulike fag, og hvordan påvirker dette deres engasjement?
  • Hvilke faktorer påvirker hvorvidt personlig tilpasset undervisning gir økt engasjement?

3. Metodevalg

Studien gjennomføres som et kvasi-eksperiment på fem videregående skoler, hvor en gruppe elever får personlig tilpasset læringsinnhold og en kontrollgruppe får standardisert undervisning. Kvantitative data samles inn via spørreundersøkelser, mens kvalitative data samles inn gjennom dybdeintervjuer.

Metodetriangulering:

  • Kvantitativ metode: Spørreundersøkelser før og etter intervensjonen
  • Kvalitativ metode: Dybdeintervjuer med utvalgte elever og lærere

4. Utvalg

  • Fem videregående skoler deltar i studien
  • Totalt utvalg: ~500 elever fordelt på ulike fagretninger
  • Eksperimentgruppe (n ≈ 250): Elever får undervisning med personlig tilpasset innhold
  • Kontrollgruppe (n ≈ 250): Elever får ordinært undervisningsopplegg
  • Lærere (n = 10): Intervjues for å forstå deres perspektiv på læringsengasjement

Inklusjonskriterier:

  • Elever på Vg1 og Vg2 fra ulike studieprogram
  • Villighet til å delta i både spørreundersøkelser og mulige intervjuer

5. Datainnsamling

5.1 Kvantitativ metode: Spørreundersøkelser

  • Gjennomføres digitalt på skolene
  • To måletidspunkter:
    • Pre-test (uke 0, før intervensjonen)
    • Post-test (uke 8, etter intervensjonen)

Variabler og måleinstrumenter:

Variabel Måleverktøy (Likert-skala 1–5)
Kognitivt engasjementInteresse for fagstoff, refleksjon over læring
Atferdsmessig engasjementDeltakelse i diskusjoner, innsatsnivå
Affektivt engasjementFølelsesmessig tilknytning til faget
Opplevd relevansHvor nært læringsinnholdet oppleves til egne interesser og fremtidig karriere

Statistiske analyser:

  • Sammenligning av pre- og post-test i eksperiment- og kontrollgruppen (t-test, ANOVA)
  • Korrelasjonsanalyse mellom opplevd relevans og engasjement

5.2 Kvalitativ metode: Dybdeintervjuer

  • Semistrukturerte intervjuer gjennomføres med et utvalg av 20 elever (10 fra eksperimentgruppen, 10 fra kontrollgruppen)
  • Fem lærere intervjues for å få innsikt i hvordan undervisningsopplegget påvirker studentenes engasjement

Intervjuguide:

1. For elever:

  • Hvordan opplever du relevansen av læringsinnholdet i ulike fag?
  • På hvilke måter påvirker personlig tilpasset undervisning din motivasjon?
  • Hvordan sammenligner du læringsopplevelsen mellom ulike undervisningsformer?
  • Er det spesielle undervisningsmetoder du finner mer engasjerende enn andre?

2. For lærere:

  • Hvordan tilpasser du undervisningen for å gjøre innholdet relevant for elevene?
  • Hvordan opplever du at personlig relevans påvirker elevenes engasjement?
  • Hvilke utfordringer møter du med tilpasset undervisning?

Analyse av intervjuene:

  • Tematisk analyse for å identifisere mønstre og forskjeller mellom elevgruppene
  • Sammenligning av erfaringer mellom elever som fikk tilpasset innhold og de som fikk standardisert innhold

6. Etiske hensyn

  • Informert samtykke fra alle deltakere
  • Foreldresamtykke for elever under 18 år
  • Anonymisering av data for å beskytte deltakernes personvern
  • Godkjenning fra relevante instanser (f.eks. Norsk senter for forskningsdata)

7. Forventede resultater og betydning

  • Forventet funn: Elever i eksperimentgruppen vil rapportere høyere engasjement enn de i kontrollgruppen
  • Studien kan gi praktiske implikasjoner for undervisningsutvikling, ved å vise hvordan tilpasset læring kan øke motivasjon og prestasjoner
  • Resultatene kan informere utviklingen av digitale læringsplattformer og pedagogiske strategier

Dette forskningsdesignet sikrer en robust tilnærming for å undersøke hvordan personlig relevans påvirker studentengasjement. Er det noen aspekter du ønsker å tilpasse eller utdype?

­
Modellen gir metodeforslag, utvalgsstrategier og relevante analysemetoder. Selv om dette er en nyttig start, er det åpenbart at det alene ikke er tilstrekkelig for å sette i gang studien. 

Igjen, målet er ikke å la ChatGPT gjøre forskningen for oss, men å bruke den som et verktøy for idéutvikling og strukturering.

Forskningsprosessen krever kritisk refleksjon og metodisk presisjon, noe forskeren selv må sikre. KI kan fungere som en sparringpartner og bidra til å styrke forskningsdesignet, men det er opp til forskeren å forme og gjennomføre studien.

Vi kan derfor fortsette dialogen med ChatGPT, få den til å justere metodene og komme med alternative forslag.

Lage bruker­undersøkelser

Vi kan fortsette dialogen med ChatGPT innenfor det samme forskningssporet, men denne gangen med fokus på utforming av brukerundersøkelsen.

Språkmodellen kan bistå med å formulere relevante spørsmål ved hjelp av følgende instruks:

Kom med eksempler på spørsmål vi bør stille i brukerundersøkelsen. Pass på at den måler flere aspekter av engasjement: studentenes egne refleksjoner, faktisk deltagelse og følelsesmessig tilknytning.­

­
ChatGPT er, som alltid, hjelpsom:

Her er et forslag til spørsmål for brukerundersøkelsen, organisert etter tema og tilpasset en Likert-skala (1—5) der det er relevant. Disse spørsmålene vil bidra til å måle studentenes kognitive, atferdsmessige og affektive engasjement, samt deres opplevelse av personlig relevans i undervisningen.

1. Bakgrunnsspørsmål

(Disse hjelper med å kategorisere data og identifisere forskjeller mellom grupper.)

  • Hvilket studieprogram går du på? (Studieforberedende / Yrkesfaglig / Annet)
  • Hvilket klassetrinn er du på? (Vg1 / Vg2 / Vg3)
  • Hvor interessert er du generelt i skolearbeid? (1 = Ikke interessert, 5 = Svært interessert)

2. Opplevd personlig relevans

(Måler i hvilken grad læringsinnholdet oppleves som relevant for den enkelte student.)

  • Undervisningen jeg mottar er relevant for mine personlige interesser. (1 = Helt uenig, 5 = Helt enig)
  • Jeg ser sammenhenger mellom det vi lærer og mine fremtidsplaner. (1—5)
  • Læringsaktivitetene vi gjør i klassen er tilpasset mine behov og preferanser. (1—5)
  • Jeg opplever at lærerne gjør en innsats for å knytte undervisningen til virkelige situasjoner jeg kan relatere meg til. (1—5)

3. Kognitivt engasjement

(Måler hvor aktivt studentene reflekterer over læringen.)

  • Jeg tenker ofte over hvordan det jeg lærer kan brukes i praksis. (1—5)
  • Når jeg lærer noe nytt, prøver jeg å finne ut hvordan det henger sammen med tidligere kunnskap. (1—5)
  • Jeg stiller ofte spørsmål til læreren for å forstå faget bedre. (1—5)
  • Jeg tar initiativ til å finne ekstra informasjon om temaer vi lærer om. (1—5)

4. Atferdsmessig engasjement

(Måler deltakelse i læringsaktiviteter.)

  • Jeg deltar aktivt i diskusjoner og gruppearbeid i timene. (1—5)
  • Jeg fullfører de fleste av leksene og oppgavene som blir gitt. (1—5)
  • Jeg føler meg motivert til å delta i aktiviteter som krever problemløsing eller kreativ tenkning. (1—5)
  • Jeg prøver å holde meg engasjert, selv om undervisningen ikke er direkte interessant for meg. (1—5)

5. Affektivt engasjement

(Måler følelsesmessig tilknytning til læring og skole.)

  • Jeg gleder meg til timene der vi jobber med temaer jeg synes er relevante. (1—5)
  • Jeg føler meg engasjert og motivert når undervisningen kobles til mine interesser. (1—5)
  • Jeg opplever at læring er meningsfullt for meg. (1—5)
  • Jeg føler meg stolt når jeg mestrer et tema vi har jobbet med. (1—5)

6. Spørsmål for sammenligning av eksperiment- og kontrollgruppen

(Disse brukes til å sammenligne elever som har fått personlig tilpasset undervisning med de som har fått standardundervisning.)

  • Jeg opplever at undervisningen i dette faget er mer engasjerende enn i andre fag. (1—5)
  • Jeg opplever at læringsmetodene i dette faget hjelper meg å forstå stoffet bedre. (1—5)
  • Jeg ville foretrukket at flere fag brukte samme undervisningsmetoder som dette. (1—5)

7. Åpne spørsmål

(Gir mulighet for utdypende svar og kvalitativ innsikt.)

  • Hva slags undervisningsmetoder gjør deg mest engasjert i læringen?
  • Kan du gi eksempler på når undervisningen har føltes særlig relevant for deg?
  • Hva kan læreren gjøre for å gjøre undervisningen mer relevant for dine interesser og fremtidsplaner?
  • Er det noe i denne studien du ønsker å gi tilbakemelding om?

Tilpasning for før- og etterundersøkelse:

  • Før-test: Spør om studentens generelle opplevelse av undervisning og læringsengasjement før intervensjonen.
  • Etter-test: Samme spørsmål, men med fokus på hvordan opplevelsen har endret seg etter intervensjonen.

Datainnsamling og analyse

  • Distribusjon: Spørreundersøkelsen sendes digitalt til elever på fem videregående skoler via skolens læringsplattform eller e-post.
  • Analyse:
    • Deskriptiv statistikk for å identifisere generelle trender.
    • T-test eller ANOVA for å sammenligne eksperiment- og kontrollgruppens resultater.
    • Korrelasjonsanalyse mellom opplevd relevans og engasjement.
    • Kvalitativ tematisk analyse av åpne spørsmål for å identifisere mønstre i svarene.

Disse spørsmålene sikrer en grundig evaluering av hvordan personlig relevans i undervisningen påvirker læringsengasjement. Vil du ha tilpasninger eller flere forslag?

­
Like verdifullt som å be ChatGPT om direkte forslag, er det å bruke modellen som en sparringpartner etter at du selv har utformet et utkast til brukerundersøkelsen. 

Du kan laste opp spørsmålene dine og få modellen til å identifisere svakheter og forbedringsområder, foreslå alternative formuleringer og justeringer, knytte spørsmålene til relevant forskningslitteratur, vurdere om forskningsdesignet dekker alle nødvendige aspekter, påpeke eventuelle skjevheter eller manglende perspektiver og mer.

En slik prosess kan bidra til å styrke undersøkelsens kvalitet og sikre at den er både metodisk solid og forskningsmessig relevant.

På samme måte kan språkmodellen brukes i andre deler av forskningsprosessen, ikke bare som en sparringpartner for hypoteser og undersøkelser, men den kan foreslå analysemetoder, strukturere intervjuguider eller gi innspill til hvordan forskningsfunn kan formidles på en klar og engasjerende måte.

KI-hjelp til dataanalyse

En viktig del av både kvalitativ og kvantitativ forskning er dataanalyse. Kvantitative forskere, i særdeleshet, bruker mye tid på å analysere, visualisere og tolke data gjennom statistiske metoder for å avdekke mønstre og sammenhenger. Dette gjelder alt fra eksperimentelle analyser av algoritmer, som jeg forsker på, til enhver annen form for dataanalyse.

Her kan også språkmodeller være til stor hjelp. De kan bistå med å analysere store datamengder, identifisere mønstre, oppsummere sentrale funn og til og med foreslå alternative analysemetoder. På denne måten kan KI ikke bare effektivisere arbeidsflyten, men også bidra til dypere innsikt i forskningsdataene.

I eksemplene som følger, analyseres vin gjennom kjemiske data samlet fra én italiensk region og tre ulike druesorter. Selve vinen er ikke hovedfokuset — det er analyseteknikkene og hvordan en språkmodell kan støtte forskningen. 

Ulike fagfelt benytter forskjellige metoder, og her demonstreres en regresjonsanalyse kombinert med visualisering og en enkel maskinlæringsmodell. Maskinlæringsmodellen forutsier hvilken vingård en vin stammer fra basert på dens kjemiske sammensetning.

Språkmodeller kan naturligvis håndtere mange ulike statistiske metoder, men målet her er ikke å dekke alle muligheter — det er å vise en konkret analyse i praksis. Forskere kan bruke språkmodeller til å teste nærmest hvilken som helst dataanalyseteknikk, fra enkle statistiske metoder til avanserte maskinlæringsmodeller. Her presenteres ett eksempel på hvordan slike verktøy kan brukes i praksis.

Vi tar utgangspunkt i en vinstudie presentert i «Aeberhard, S., Coomans, D., & De Vel, O. (1994). Comparative analysis of statistical pattern recognition methods in high dimensional settings. Pattern Recognition, 27(8), 1065—1077. 

Dataene kan lastes ned fra UC Irvine Machine Learning Repository.

Først etablerer vi konteksten for ChatGPT ved å introdusere vinstudien og gi en presis instruks:

Her er et dataset over vin.

Attributtene er:

  1. Alcohol
  2. Malic acid
  3. Ash
  4. Alcalinity of ash
  5. Magnesium
  6. Total phenols
  7. Flavanoids
  8. Nonflavanoid phenols
  9. Proanthocyanins
  10. Color intensity
  11. Hue
  12. OD280/OD315 of diluted wines
  13. Proline

Alle spørsmål jeg stiller fra nå av, skal være for å analysere dette. Forstår du?

­
ChatGPT2 svarer:

Ja, jeg forstår! Jeg kan analysere datasetet ditt på forskjellige måter. Ønsker du en generell oversikt først, for eksempel en beskrivelse av dataene, statistiske oppsummeringer eller visualiseringer? Eller har du spesifikke spørsmål du vil undersøke?

­
La oss si at vi har en forskningshypotese om at det er en sammenheng mellom farge og alkoholprosent. Du kan vi for eksempel først se på dataene, og be språkmodellen lage en graf med følgende instruks:

Lag en graf som sammenligner Alcohol med Color intensity. På x-aksen skal det være Color intensity på y-aksen skal det være Alcohol. Gjør det så vitenskapelig som mulig. Det skal være en del av en forskningsartikkel.

­
ChatGPT koder da et lite python-script for å gjøre analysen, kjører sin egen kode, og presenterer resultatene i form av visualiseringer, som i dette eksempel er et  dataplott:

Figur med overskriften Correlatipn between wne alcohol content and color intensity

­
Det er viktig å forstå at det ikke er ChatGPT som utfører selve analysen. Den skriver koden for oss, og det er denne koden som gjennomfører beregningene. 

Denne åpne Python-koden, som like gjerne ChatGPT kunne skrevet i Matlab, R eller Excel, kan granskes i detalj av oss akademikere, kvalitetssikres og justeres ved behov. Eventuelle feil eller «hallusinasjoner» oppstår i selve koden, ikke i analysen.

Så lenge vi kvalitetssikrer koden før vi bruker den, kan vi derfor ha høy tillit til at analysen er korrekt. Faren for hallusinasjoner er minimal fordi det er den faktiske Python-koden som utfører analysen, ikke ChatGPTs språkmodell. Se KI-skolen del 5 for utfordringer knyttet til hallusinasjoner.

Vi kan ta analysen et steg videre ved å bruke regresjonsanalyse, en metode som ofte benyttes for å avdekke mønstre, kartlegge sammenhenger mellom variabler og forutsi fremtidige verdier basert på historiske data. 

I dette tilfellet kan vi undersøke om det finnes en lineær sammenheng mellom farge og alkoholprosent. Med andre ord: Har mørkere viner en tendens til å inneholde mer alkohol?

Instruks:

Kjør en lineær regresjonsanalyse og plott den lineære regresjonen i grafen.

­
ChatGPT fortsetter å kode, og grafen koden spytter ut, er:

Figur med tittelen Linear Regression: Alcohol vs Color Intensity

­
Samtidig svarer ChatGPT:

Her er resultatene fra den lineære regresjonsanalysen mellom Alcohol Content (%) og Color Intensity, samt det oppdaterte plottet med regresjonslinjen.

📊 Regresjonsresultater:

  • Regresjonslikning: Alcohol=12.033+0.191×Color Intensity\text{Alcohol} = 12.033 + 0.191 \times \text{Color Intensity}Alcohol=12.033+0.191×Color Intensity
  • R²-verdi: 0.299 → Omtrent 29.9 % av variasjonen i alkoholinnhold kan forklares av fargeintensitet.
  • p-verdi for Color Intensity: < 0.0001 → Sterkt signifikant sammenheng.
  • F-statistikk: 74.90 → Indikerer en sterk sammenheng mellom variablene.
  • Durbin-Watson-verdi: 1.009 → Liten sjanse for seriell autokorrelasjon i restene.

📉 Tolkning:

  • Det er en statistisk signifikant sammenheng mellom Color Intensity og Alcohol Content, men sammenhengen er moderat (R² = 0.299).
  • En økning på 1 enhet i Color Intensity er assosiert med en økning på 0.191 % i Alcohol Content.
  • Likevel, siden R² ikke er veldig høy, er det andre faktorer som også påvirker alkoholinnholdet i vin.

[ChatGPT oppgir en lang Python-kode, som ikke gjengis her]

­
Ifølge ChatGPTs analyse finnes det en viss sammenheng mellom vinens farge og alkoholprosent, men den er ikke særlig sterk. For å sjekke hvor pålitelig denne sammenhengen er, kan vi se nærmere på residualene — altså forskjellen mellom den faktiske alkoholprosenten i vinene og den prosentandelen modellen vår forutsier.

Enklere sagt: Vi sammenligner de faktiske målingene med den røde linjen ChatGPT nettopp tegnet, og ser hvor mye de avviker.

Hvis disse avvikene fordeler seg jevnt rundt null, betyr det at modellen treffer ganske godt. Men hvis vi ser et tydelig mønster, for eksempel at modellen konsekvent bommer i én retning, kan det være et tegn på at vi mangler viktige faktorer eller at sammenhengen ikke er så enkel som en rett linje. 

Kort sagt, vi sjekker om modellen holder mål, eller om vi må finjustere den for å få et mer realistisk bilde.

Vi kan derfor spørre:

Kan du sjekke om det er «normalfordeling av residualer?

­
Språkmodellen plotter:

To figurerer med tittelen Histogrm of Residuals og Plot of Residurals

­
Og svarer:

Her er analysen av residualene for å sjekke om de er normalfordelte:

📊 Visualiseringer:

  1. Histogram av residualer: Viser en omtrent klokkeformet fordeling, noe som indikerer en tilnærmet normalfordeling.
  2. QQ-Plot: Punktene ligger nær den diagonale linjen, noe som støtter at residualene følger en normalfordeling.

📈 Shapiro-Wilk test for normalitet:

  • Teststatistikk: 0.993
  • p-verdi: 0.610 (større enn 0.05)

🔍 Tolkning:

  • p-verdi > 0.05 betyr at vi ikke kan forkaste nullhypotesen om at residualene er normalfordelte.
  • Både den visuelle inspeksjonen og Shapiro-Wilk testen tyder på at residualene er tilnærmet normalfordelte, noe som er en god indikasjon på at den lineære regresjonsmodellen er passende.

[ChatGPT oppgir en lang Python-kode, som ikke gjengis her]

­
Vi må selvfølgelig kvalitetssikre resultatene, men fordelen er at vi kan åpne Python-koden og, så lenge vi forstår den, undersøke i detalj hvordan modellen fungerer.

I tillegg kan vi følge med på plott og visualiseringer for å bekrefte at modellen faktisk leverer meningsfulle resultater.

Og vi kan gå langt utover enkle 2D-plott, for eksempel med følgende instruks:

Kom med et 3D-Scatterplot som utforsker Alcohol, Color Intensity og Flavanoids.

­
ChatGPT svarer med denne figuren:

Figur med overskriften 3D scatterplot of Alcohol, Color Intensity and Flavanoids

­
Eller vi kan be den lage et lite dataprogram som gjør at vi selv kan leke oss med visualiseringen på en interaktiv måte:

Lag en interaktiv live demo av det samme.

­
ChatGPT svarer med følgende demo:

Vi kan gå videre med instruksen «Lag en heatmap av alle variabler», som gir en visuell framstilling av hvordan de ulike faktorene påvirker hverandre.

Heatmapen viser hvor sterke sammenhengene er, for eksempel om høyere alkoholprosent ofte henger sammen med mørkere farge, eller om fargetone (engelsk: hue) har en tydelig kobling til syrenivået.

Jo sterkere sammenheng, desto mer markert blir den i fargeskalaen, slik at vi raskt kan oppdage mønstre og trender i dataene.

Tabell med tittelen Heatmap of wine attributes correlation

­
Og vi kan finne «nålen i høystakken» med følgende instruks:

Hvis jeg skal velge vinen med mest mulig alkohold, men minst mulig syre, hvilken bør jeg velge? Vis utregningene statistisk.

­
Den svarer:

Den beste vinen basert på høyest mulig alkoholinnhold og lavest mulig syre (Malic Acid) er:

📌 Alkoholinnhold: 14.83 %

📌 Malic Acid: 1.64

📌 Color Intensity: 5.20

📌 Flavanoids: 2.98

📌 Proline: 1045

📈 Utregningsmetode:

Jeg opprettet en score som beregner:

Score=Alcohol−Malic Acid\text{Score} = \text{Alcohol} — \text{Malic Acid}Score=Alcohol−Malic Acid

Jeg valgte den vinen med høyest score, som kombinerer mest mulig alkohol og minst mulig syre.

­
Og i tillegg kommer den med en grafisk visualisering:

Figur med overskriften Best Wine: Hogh Alcohol & Low acid

­
Det finnes utvilsomt flere viner å velge mellom, men ChatGPT viser likevel et godt valg. 

Språkmodeller kan selvfølgelig brukes til mye mer enn å finne den flasken på Vinmonopolet med høyest alkoholprosent og lavest syre. De kan anvendes til dataanalyser på en rekke andre vitenskapelige områder, for eksempel:

  • Medisin: Identifisere mønstre i pasientdata for å finne sammenheng mellom sykdommer.
  • Klimaforskning: Analysere værdata for å forutsi ekstreme værhendelser og klimaendringer.
  • Genetikk: Kartlegge genetiske sammenhenger for å forstå arvelige sykdommer.
  • Økonomi: Forutsi markedsutviklinger basert på store mengder historiske finansdata.
  • Astrofysikk: Tolke teleskopdata for å oppdage eksoplaneter eller forstå universets utvikling.

Og selvsagt en rekke andre.

Språkmodeller forenkler dataanalyse og gir ny innsikt på tvers av fagfelt. De håndterer beregninger, oppsummeringer og statistiske tester, slik at forskeren kan fokusere mer på den kreative og analytiske delen av arbeidet.

Opprydding i data

Når vi arbeider med ekte data, vil feil uunngåelig oppstå. Målinger kan være unøyaktige, sensorer kan svikte, registreringer kan være mangelfulle, formater kan være inkonsekvente, og menneskelige feil kan snike seg inn i prosessen.

Noen ganger må vi rydde opp i dataene i etterkant, og språkmodeller kan være til hjelp når slike utfordringer oppstår, for eksempel ved å følge denne instruksen.

Det har vist seg at det er en feil i dataene. Sensorene er feilkalibrert, noe som gjør at alle Magnesium-målinger under 100 er ugyldige. Oppgaven din er å lage et nytt datasett der alle viner med sensormålinger av Magnesium under 100 er utelatt. Sørg for at datasettet kan lastes ned i Excel-format.

­
ChatGPT svarer:

Her er det filtrerte datasettet, hvor alle viner med Magnesium-målinger under 100 er fjernet.

📥 Last ned det korrigerte Excel-datasettet her.

­
Få språkmodellen til å lage sin egen kunstig intelligens

Språkmodeller kan også brukes til mer avanserte analyser og programmering, for eksempel til å konstruere en egen, om enn enkel, nevralt nettverksmodell ved hjelp av følgende instruks:

Bygg en enkel nevralt nettverk-modell ved hjelp av PyTorch for klassifisering basert på det gitte datasettet.

Forbehandle dataene, inkludert normalisering og deling i trenings- og testsett.

Tren modellen på treningssettet og evaluer den på testsettet.

Visualiser en forvirringsmatrise (confusion matrix) for å vise modellens klassifiseringsresultater.

­
Og ChatGPT svarer:

Her er en komplett PyTorch-implementasjon av et enkelt nevralt nettverk for klassifisering av vin-datasettet. Modellen trenes og evalueres, og den genererer en forvirringsmatrise til slutt.

Du kan kjøre denne koden på din maskin:

[ChatGPT oppgir en lang Python-kode, som ikke gjengis her]

Koden ovenfor definerer og trener et nevralt nettverk ved hjelp av PyTorch for å klassifisere vinbaserte egenskaper. Den avslutter med å plotte en forvirringsmatrise. Du kan kjøre dette på din maskin og justere hyperparametere etter behov. Gi meg beskjed om du trenger endringer eller forklaringer! 🚀

­
Når vi kjører maskinlæringsmodellen, fungerer den som en selvstendig KI. Den trener seg selv og evaluerer ytelsen ved å teste på de samme dataene som den har analyser, og presenterer ytelsen i en forvirringsmatrise:

Figur med tittelen Forvirringsmatrise

­
Vi har senket terskelen for å bygge kunstig intelligens og maskinlæringsmodeller, slik at alle med en språkmodell og litt innsats kan utvikle sine egne prediksjonsverktøy.

Mulighetene strekker seg langt utover identifisering av vingårder fra målinger av vinen.

Teknologien kan for eksempel brukes til å forutsi sykdomsutbrudd basert på medisinske data, avsløre mønstre i økonomisk svindel, optimalisere energiforbruk i smarte byer, forbedre værprognoser og analysere genetiske data for å avdekke arvelige sykdommer.

Så lenge du som forsker har data, finnes det også muligheter.

Vi kan fortsette å be ChatGPT lage en figur av KI-modellen vi nettopp har laget, med følgende instruks: 

Lag et lite program som visualiserer modellen slik at jeg kan bruke figuren i en vitenskapelig artikkel.

­
ChatGPT svarer:

Her er et lite Python-program som visualiserer det nevrale nettverket ved å bruke Graphviz og Torchviz. Programmet vil:

Vise modellarkitekturen grafisk.

Visualisere et enkelt foroverpass (forward pass) for å forstå hvordan data flyter gjennom nettverket.­

[ChatGPT oppgir en lang Python-kode, som ikke gjengis her]­

Foroverpass med tre bokser med pil imellom, med overskriftene Feature Inputs, Hidden Layer og Wine Classification

[

 ­
KI lager simuleringer

Dataanalyse er en grunnpilar i vitenskapen, og en annen er simuleringer. Språkmodeller kan bidra på begge områder ved å generere realistiske scenarioer og håndtere store datamengder. De gjør det mulig å bruke ChatGPT og de andre KI-modellene til å forutsi utviklingen av systemer, teste hypotetiske situasjoner og avdekke skjulte sammenhenger. 

Enten det gjelder klimaendringer, økonomiske svingninger eller sykdomsspredning, gir språkmodeller oss et kraftfullt verktøy for å forstå og navigere i en verden preget av usikkerhet.

La oss se på et enkelt eksempel med en numerisk simulasjon for en bil som bremser.

Instruks:

Du skal nå skrive skript for numerisk simulering som blant annet bruker prinsipal component analysis (PCA) eller simulerer en dynamisk prosess. Prosessen skal være en med bil som bremser på ulike underlag. Du skal ta hensyn til simulerer bremselengde basert på fart, friksjon og veiens helning. Lag det i et Python-script.

­
ChatGPT kan programmere i ulike språk, men her velger vi Python. Modellen genererer følgende:

Her er et Python-skript som simulerer hvordan en bil bremser på ulike underlag ved å beregne bremselengde basert på fart, friksjon og veiens helning. I tillegg bruker vi Principal Component Analysis (PCA) til å analysere hvordan ulike faktorer påvirker bremselengden.

Beskrivelse av simuleringen:

  • Bremselengde beregnes ved hjelp av fysikkens lover [flere formler oppgis]
  • PCA brukes for å redusere dimensjonaliteten i datasettet og identifisere hvilke faktorer som har størst innvirkning på bremselengden.

[ChatGPT oppgir en lang Python-kode, som ikke gjengis her]

­

Så gir den meg kode som vi kan kjøre for å få ut dette plottet av simuleringen:

Diagram med overskriften Bremselengde på ulike underlag og helsninger

­
Vi kan fortsette med å spørre:

Nå skal jeg bruke denne simuleringen i en forelesning. Lag et veldig, veldig kult lite spill, med en faktisk bil som kjører, som jeg kan teste ut å vise til mine studenter.

 ­
ChatGPT kommer med et spill som demonstrerer simuleringer:

Språkmodeller kan ikke bare lage enkle bilsimuleringer, men også bidra til langt mer avanserte modeller for forskning og undervisning, det være seg økonomiske prognoser, genetiske analyser eller partikkelfysikk. Her har simuleringer tradisjonelt vært tidkrevende å utvikle. Nå kan ChatGPT gi verdifull starthjelp, og i noen tilfeller sette opp hele simuleringen på egen hånd.

Et eksempel på hvor langt dette har kommet, viste Elon Musk da han lanserte Grok 3. Da demonstrerte han hvordan språkmodellen kunne simulere en reise fra jorden til Mars. Selv om dette åpenbart var en del av en promotering for hans egen teknologi, viser det hvor raskt språkmodeller blir bedre til å håndtere simuleringer.

Simuleringen starter om lag 19 minutter ut i videoen nedenfor:

For akademikere betyr dette at vi kan bruke mindre tid på selve programmeringen og mer tid på det viktige arbeidet, å sette premissene, tolke resultatene og trekke konklusjoner.

Den lange og møysommelige prosessen med å skrive kode og utføre tekniske analyser, kan overlates stadig mer til kunstig intelligens.

Dette betyr at forskere og undervisere kan bruke mer tid på analyse og tolkning, i stedet for å bruke uker på å kode og konfigurere simuleringer fra bunnen av.

Fra debugging til kode-optimalisering

Det finnes naturligvis en rekke andre nyttige kodeeksempler der språkmodeller kan være til hjelp. Fra dataanalyse til modellbygging, simulering og automatisering kan modellen bidra med både enkle og avanserte løsninger. 

For eksempel kan vi få hjelp til å skrive funksjoner for statistiske beregninger, visualisere data med Matplotlib eller Plotly, eller utvikle skript som automatiserer databehandling.

I tillegg kan ChatGPT bistå med debugging, optimalisering av kode, utvikling av maskinlæringsmodeller og utforming av interaktive datavisualiseringer. 

Det er ikke uten grunn at programvareutviklere har tatt i bruk språkmodeller som en del av kodeprosessen. Det samme bør gjelder for oss i akademia, enten vi jobber med dataanalyse eller programmering.

På terskelen til en ny revolusjon

I denne seksdelte KI-skolen har vi utforsket hvordan kunstig intelligens og språkmodeller kan brukes i akademia — fra samtaler med ChatGPT til verktøy for lysbildefremstillinger, litteraturanalyse og andre deler av forskningingen. Akademia er i rask endring, drevet frem av denne teknologien.

Gjennom historien har nye verktøy endret måten vi arbeider og tenker på.

Skrivekunsten frigjorde oss fra å måtte huske alt, trykkpressen gjorde kunnskap tilgjengelig for massene, og datamaskinen automatiserte oppgaver som tidligere krevde møysommelig, manuelt arbeid. Nå står vi på terskelen til en ny revolusjon.

KI hjelper oss ikke bare med å organisere informasjon, men også med å forstå, analysere og skape ny innsikt. Samtidig må vi trå varsomt, for når maskiner kan tolke, forutsi og påvirke beslutninger, reiser det spørsmål om pålitelighet, etikk og akademisk integritet.

En stor del av akademikernes arbeidstid forsvinner til oppgaver som ikke direkte handler om forskning. Møter, e-poster, administrasjon og byråkratiske prosesser stjeler tid og etterlater mindre rom for fordypning og faglig nyskaping. 

KI kan avlaste, effektivisere og frigjøre verdifulle timer, men potensialet strekker seg langt utover tidsbesparelse.

I denne siste delen av KI-skolen har vi sett hvordan kunstig intelligens kan brukes til alt fra dataanalyse og simuleringer til programmering. 

Mulighetene er enorme.

Språkmodeller kan lese, oppsummere og sammenligne vitenskapelige artikler på tvers av fagfelt, automatisere analyse av store datamengder og avdekke mønstre ingen tidligere har sett. 

De kan generere og forbedre hypoteser basert på eksisterende forskning, forenkle programmering, kodeutvikling og dataanalyse, og tilpasse komplekse forskningsfunn til et bredere publikum.

KI gir forskere og undervisere verktøy til å jobbe raskere, dypere og mer presist enn noensinne. Det vi ser nå, er utvilsomt bare begynnelsen.

Vi er på vei inn i en ny tidsalder der KI ikke bare blir en integrert del av akademia, men har potensialet til å løfte forskningen til høyder. 

Snart vil vi se tilbake på tiden før KI som vi ser på en svunnen epoke, en tid da forskere manuelt gransket tusenvis av artikler, skrev kode fra bunnen av og brukte utallige timer på datarensing og analyse. Kunstig intelligens er i ferd med å bli like selvsagt i forskningen som datamaskinen er i dag.

Men noen oppgaver er fortsatt våre alene. Kaffetrakteren må settes på, koppen hentes fra skapet på kontoret og fylles, så vi får koffeinen vi trenger. Noe arbeid er, enn så lenge, forbeholdt oss mennesker, i akademia og ellers.

Powered by Labrador CMS