Debatt ● Kristoffer Andreas Haugen
Lønnet praksis for sykepleierstudenter?
Når studenter må gå dagvakter i praksis og kveldsvakter på deltidsjobben samme dag, er det noe som er feil. Men løsningen er nok ikke å tilby lønnet praksis, mener studentleder i Norsk Sykepleierforbund.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Det etterlyses en debatt om lønnet praksis for studenter i Khrono, en debatt som vi sykepleierstudenter skal være med å løfte.
Norsk studentorganisasjons studentbudsjett beregner et underskudd på 6634 kroner per måned for studenter i studieåret 2024/2025. Dette er med på å understreke at studenter må jobbe ved siden av studiene for å få økonomien til å gå rundt.
Det å studere er noe man gjør på fulltid, og dette er noe blant annet sykepleierstudenter kjenner ekstra på. Spesielt i lange praksisperioder, som utgjør 50 prosent av studiet.
Hvordan praksisperioder er lagt opp ved de ulike studiestedene i Norge varier, men felles er at studenter skal gå i høye prosentstillinger over lengre tid, holde seg faglig oppdatert, skrive oppgaver og gjerne forberede seg til neste eksamen. Alt dette ved siden av å måtte jobbe for å få hverdagen til å gå opp.
Det mest hensiktsmessige vil derfor være å tilby søknadsbaserte tilleggsstipend under praksisperioder.
Kristoffer Andreas Haugen
Når studenter må gå dagvakter i praksis og kveldsvakter på deltidsjobben samme dag, er det noe som er feil. Og hva gjør man når man blir tildelt praksisplass langt unna studiestedet og ikke kan ta en vakt på deltidsjobben? Vi trenger en økt studiestøtte, men selv hvis den knyttes til 1,5G, viser studentbudsjettet til NSO at studenter går i underskudd.
For å kunne motvirke dette underskuddet er nok ikke løsningen å tilby lønnet praksis. Når studenter får lønn for de oppgavene som utføres i praksis, kan man også se på praksisperioden som en jobb. Det er den ikke. Praksisinstitusjonene er en arbeidsplass, men ikke for studentene. Praksis er en læringsarena, på samme måte som forelesningssalen og simuleringslabben er en læringsarena.
Det mest hensiktsmessige vil derfor være å tilby søknadsbaserte tilleggsstipend under praksisperioder. Spesielt så lenge studiestøtten legger opp til et økonomisk underskudd, og studenter i praksis ikke har mulighet til å jobbe for å få hverdagen til å gå opp.