kunstig intelligens

Kvinnelige studenter bruker KI mindre enn mannlige, det bekymrer

De beste kvinnelige studentene velger bort KI-verktøy, mens menn tilegner seg KI-ferdigheter, viser ny studie fra Norges Handelshøgskole. — Jeg kjenner meg igjen, sier student Jeanette Tisløv. 

Portrett av Jeanette Tisløv
Masterstudent Jeanette Tisløv tror studenter er redde for å jukse og derfor ikke utnytter KI best mulig.
Publisert Sist oppdatert

— Jeg kjenner meg igjen i studien. Gutter er mer glad i IT og duppeditter som har med teknologi og gjøre. Dessuten vil de ha mer lettvinte løsninger, selv om det ikke gjelder alle, sier masterstudent Jeanette Tisløv, som også er leder av studentgruppa Econa NHH.

— Et annet poeng kan være at gutter ikke er like redde for å jukse som jenter, tror Tisløv. 

FAKTA

Studien om KI og kjønnsgap

Den vitenskapelige artikkelen Will Artificial Intelligence Get in the Way of Achieving Gender Equality? er skrevet av tidligere PhD-kandidat ved NHH Daniel Carvajal, SNF-forsker Catalina Franco og Assistant Professor Siri Isaksson ved NHH. Dette er forskning utført ved forskningssenteret FAIR ved NHH.

Kilde: NHH Bulletin

Stort kjønnsgap

595 studenter ved NHH og 1.132 ledere i bransjer som ofte ansetter NHH-kandidater, er i studien spurt om blant annet studenters bruk av KI og hvor viktig slik kompetanse er for arbeidsgivere som skal velge mellom søkere.

— Det er en stor forskjell på hvordan mannlige og kvinnelige studenter tilnærmer seg ChatGPT og andre KI-verktøy. Det er bekymringsfullt, sier forsker Catalina Franco ved Norges Handelshøyskole (NHH).

Sammen med to andre forskere står Franco bak studien Will Artificial Intelligence Get in the Way of Achieving Gender Equality?

 Studien er også omtalt i NHH Bulletin.

På spørsmål om studentene bruker KI-verktøy av og til eller alltid, svarer 85 prosent av mennene ja, mens 61 prosent av kvinnene gjør det samme. 

Kvinner følger regler

Flere menn enn kvinner betaler månedlig for å bruke ChatGPT. 23 prosent av de mannlige studentene gjør det, mens bare 11 prosent av de kvinnelige studentene betaler. 

Portrett av Catalina Franco --  i bakgrunnen er det blå himmel i Bergen
Forsker Catalina Franco ønsker en mer positiv tilnærming til KI blant undervisere.

Særlig blir kjønnsgapet stort når vi ser på  kvinnelige studenter med svært gode karakterer. Da er det bare halvparten som bruker KI-verktøy sammenliknet med menn. 

— Vi tror det er fordi disse kvinnelige studentene følger reglene strengt. Det har de alltid gjort. De gjør det de skal, så når professoren sier at det er forbudt med ChatGPT, så holder de seg til det, sier Catalina Franco. 

I studien brukte de hypotetiske scenarioer. Der KI var eksplisitt tillatt i klasserommet, forsvant kjønnsgapet. Da oppga 80 av begge kjønn at de ville bruke generative KI-verktøy. 

Vil ha positiv tilnærming

— Det er mye diskusjon om KI. Institusjoner og undervisere er redde for at studenter kan jukse hvis de bruker disse verktøyene. Men en motsatt måte å se det på, er at hvis du underviser studentene i hvordan de kan bruke KI, så kan de lære bedre. Hvis de ikke omfavner denne teknologien og forbyr studenter å bruke den, så vil noen studenter ta den i bruk likevel.

Franco mener det vil være bra for alle at det blir mer vanlig å undervise i KI. 

— Det kan være risiko forbundet med KI, men vi må lære hvordan studenter kan bruke teknologien. Det må være ansvarlig bruk av verktøyet basert på kunnskap om hva som gir best læring. Da vil flere kvinner også ta i bruk KI i stedet for å tape på jobbmarkedet. 

Etterspør KI-ferdigheter

Studien viser at manglende KI-kompetanse kan få konsekvenser for de kvinnelige studentene i arbeidslivet. 

— De store globale selskapene oppgir i undersøkelser at de ikke vil ansette medarbeidere som ikke har KI-ferdigheter, sier Catalina Franco.

Lederne i de norske selskapene som deltar i studien, gir uttrykk for at KI-ferdigheter er noe de verdsetter høyt ved tilsettinger. 

Studien viser at de dyktigste kvinnelige studentene, som har KI-ferdigheter, blir rangert 7,6 prosent høyere enn de uten. De blir derfor svært attraktive arbeidstakere hvis de kan skilte med både gode karakterer og god kompetanse i kunstig intelligens. 

— Mer opplæring

Jeanette Tisløv tar en master i strategi og ledelse. Samtidig leder hun studentgruppa Econa NHH. Hun er også teamleder og samarbeidsansvarlig i studentorganisasjonen Økonomiformidlingen.

Hun har noen synspunkter som kan få flere kvinnelige studenter til å bli mer aktive brukere av kunstig intelligens.

— Det må bli mer opplæring i hvordan vi bruker KI. Det må det komme fram hvor veldig viktig det er at jenter også blir flinke på dette feltet, slik at de lettere får seg jobb. Det bør bli mer markedsført at de må lære KI og ikke bare ha gode karakterer. Det er kanskje ikke alle som er klar over hvor mye det har å si i arbeidslivet. 

Selv har hun inntrykk av at både mannlige og kvinnelige studenter bruker KI mye. Det har sammenheng med at da hun tok emnet team og teamledelse i fjor, fikk studentene betalt for å bruke ChatGPT ved innlevering. Det er en mulighet flere studenter bør få, ifølge Tisløv. 

— En ekstra hjerne

Hun opplever at NHH satser på KI, og tror at studentene her er mer opptatt og oppdatert på kunstig intelligens enn ved andre høyere utdanningsinstitusjoner. 

Selv bruker Tisløv ChatGPT til å oversette tekster fra engelsk til norsk, til idemyldring, forbedre tekster og lage sammendrag av teksten. Hun mener derimot at det er lite informasjon om hvordan man skal henvise til verktøyet når man bruker det. 

— Det er et helt fantastisk verktøy og en ekstra hjerne. men jeg tror mange er redde for å bli tatt i juks. Det er jeg selv også. Da får vi ikke utnyttet verktøyet best mulig. 

Powered by Labrador CMS