
om kvalitet i utdanning
Khrono har de siste ukene publisert 24 kronikker om kvalitet i høyere utdanning. Vi tar gjerne imot flere. Alle finner du samlet her.
Khrono og HiOAs kronikkserie om kvalitet i utdanning og forskning er blitt en suksess.
Så langt har 24 bidragsytere fra unviersitets- og høgskolesektoren, næringsliv, samfunnsliv, organisasjoner og enkeltpersoner skrevet i Khrono om kvalitet.
Det er fortsatt ikke for sent å sende inn bidrag. Vi fortsetter gjerne kvalitetsdebatten, og regjeringen er langt ifra ferdig med sin stortingsmelding om samme tema.
Send inn kronikk om kvalitet til [email protected]
Disse er publisert så langt, og flere kommer:
- Curt Rice, rektor HiOA : Nei, kjære minister, kvalitet er ikke som porno
- Ragnhild Lied, leder i Unio: Samspel for betre kvalitet
- Kristin Vinje, stortingsrepresentant, Høyre: Jeg forventer kvalitet
- Mats Kirkebirkeland fra tankesmien Civita: Studieavgift kan gi høyere kvalitet
- Therese Eia Lerøen, Norsk studentorganisasjon: Nei, studieavgifter er ingen god løsning (svar til Kirkebirkeland)
- Marianne Aasen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og medlem av Kirke-, utdannings- og forskingskomitéen: Seks tiltak for bedre utdanningskvalitet
- Vidar L. Haanes, leder for Universitets- og høgskolerådet (UHR): Vi må snakke om utdanning!
- Noralv Veggeland, professor Høgskolen i Lillehammer: Økonomisme vs kvalitetsledelse
- Torbjørn Røe Isaksen, kunnskapsminister: Investerer i vår aller viktigste ressurs
- Johanne Vaagland og Tord Lauvland Bjørnevik, Studentparlamentet ved UiB: Kan en mentorordning gi økt utdanningskvalitet?
- Nicoline Frølich og Sveinung Skule, NIFU: Spenninger mellom definisjoner av kvalitet
- Are Turmo, kompetansedirektør, NHO: Arbeidslivets bidrag til bedre utdanning
- Sigrun Aasland, fagsjef Tankesmia Agenda: Gi meg de brennende hjerter
- Harald Nybølet, direktør SIU: Kvalitet krever internasjonalisering
- Håkon Haugli, administrerende direktør Abelia: Næringslivets bidrag til akademisk kvalitet
- Eli Gunhild By, leder i Norsk sykepleierforbund: Ønske det, ville det og gjøre det med
- Tine Berents Widerøe, rektor på Westerdals: Studiekvalitet i praksis
- Torunn Herfindal, Utdanningsforbundet, HiB: Nasjonale deleksamner vil ikke gi økt kvalitet
- Nina Waaler, HiOA, og Yngvar Åsholt, NAV: Samarbeid for et mer inkluderende arbeidsliv
- Johann Roppen, rektor Høgskulen i Volda: Økonomiske forklaringar på kvalitet
- Terje Mørland, direktør NOKUT: Sett studenten i sentrum
- Knut Aarbakke, leder for Akademikerne: Kvalitet i høyere utdanning – vi må definere og prioritere!
- Erik Waaler, rektor NLA Høgskolen: Høyere kvalitet gjennom inkluderende utdanning
- Dag Rune Olsen og Oddrun Samdal, Universitetet i Bergen: Utdanning for et samfunn i omstilling
- Lars Egeland, Direktør Læringssenter og bibliotek, HiOA: Bibliotekets bidrag for økt studiekvalitet
Noen aktuelle spørsmål er:
- Hva er galt med dagens kvalitet i høyere utdanning?
- Hva kan/bør gjøres for eventuelt å bedre kvaliteten?
- Hvordan kan du (din organisasjon) bidra til å heve kvaliteten?
- Hva er «god nok» kvalitet i høyere utdanning og forskning?
- Hvem definerer god kvalitet?
- Hva må politikere og sektoren gjøre for eventuelt å øke kvaliteten?
- Kan man vedta god kvalitet?
Kunnskapskonferansen 2016
Kronikkserien startet i forkant av Kunnskapskonferansen 2016, arrangert av Høgskolen i Oslo og Akershus tidlig i juni.
Utdanning og forskning av høy kvalitet er avgjørende for å sikre velferdsstaten og Norges fremtid. Klarer vi å levere god kvalitet innenfor dagens økonomiske rammer, styringsmodell og effektivitetskrav?
Hva kan kunnskapsinstitusjonene gjøre for å heve kvaliteten, og hvilke politiske endringer må gjøres? Og bør vi høre mer på de som faktisk underviser og forsker?
Se opptak av konferansen her:
God debatt!
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!