styremøte Høgskolen i Molde
Krisetall for sykepleie i kandidatundersøkelsen
Nylig uteksaminerte sykepleiestudenter er lite fornøyde med praksis, faglig innhold i studiet og undervisninga ved Høgskolen i Molde.
— Spesielt på sykepleie er det nesten krise. Dette må vi ha høyt på agendaen, og tallene kunne fortjent en egen sak på et seinere styremøte, sa styrerepresentant Harald Martin Hjelle.
To studieprogram bekymrer
På forhånd hadde høgskolelærer Øivind Opdal lagt fram Kandidatundersøkelsen 2023. Der blir uteksaminerte studenter blant annet spurt hvordan det har gått med dem i arbeidslivet og hvor fornøyd de er med studietilbudet ved Høgskolen i Molde.
Slike undersøkelser blir gjort hvert andre år ved høyere utdanningsinstitusjoner. Tidligere studenter deltar, og de blir spurt omtrent et halvt år etter at utdanninga var fullført.
Det er mange positive resultater for mange av studieprogrammene, men særlig to bachelorprogrammer utpeker seg i negativ forstand når tidligere studenter vurderer studiet de har gått på: Bachelor i IT og digitalisering og Bachelor i sykepleie. Ett bachelorprogram overrasket positivt: Bachelor i Sport Management — på norsk idrettsledelse.
Mange gode resultater
I alt 77 prosent av tidligere studenter som er i jobb, vurderer studiene ved høgskolen som svært relevante. Det er en økning på 6 prosentpoeng sammenliknet med samme undersøkelse i 2021. Kun 4 prosent oppgir at studiene ikke er relevante.
— Det synes jeg er et godt resultat, konstaterte Opdal på styremøtet tirsdag.
75 prosent var i lønnet arbeid kort tid etter studiene, mens 66 prosent fikk jobb mens de studerte. Slår vi dette sammen, var det 88 prosent som fikk jobb seinest tre måneder etter at de sluttet på studiet.
Ikke fornøyd med faglig innhold og praksis
På spørsmål om hvor fornøyd deltakerne er med det faglige innholdet fra tiden som student, var svaret på sykepleie 0,9, på en skala fra -3 (svært misfornøyd) til +3 (svært fornøyd).
IT og digitalisering ligger enda lavere. Der er tallet 0,1. Bachelor i petroleumslogistikk og økonomi ligger på 0,7.
Når det gjelder kvaliteten på undervisninga, er tallet på sykepleie 0,4. På IT og digitalisering er tallet nede på 0,2.
Flere av de andre studieprogrammene opererer med mye bedre tall på disse to spørsmålene. Når det gjelder faglig innhold ligger for eksempel bachelor i rettsvitenskap høyt, det samme gjør bachelor i idrettsledelse og i vernepleie.
Best score for kvalitet på undervisninga gir master i samfunnsendring, organisasjon og ledelse og bachelor i idrettsledelse.
Gode tall for vernepleie
Som profesjonsutdanninger skiller sykepleie og vernepleie seg ut når vi ser på hvor fornøyde de er med praksis. Ifølge Øivind Opdal er det veldig stor forskjell.
Ved sykepleie oppga 37 prosent at de er svært fornøyde med kvaliteten på praksis i studiet. På vernepleie er tallet 81 prosent.
— Sykepleie svarer lavere enn for to år siden på det som har med læringsmiljø og studiekvalitet å gjøre, sa Opdal.
— Det er to studieprogrammer som gjør meg bekymret, det er sykepleie og bachelor i IT og digitalisering. Det beste er Sport Management, det var en positiv overraskelse.
— Deler bekymringa
Rektor Elin Mordal sa at når det gjelder sykepleie er de kjent med hvordan det står til der. Det er allerede iverksatt tiltak.
— Men jeg deler helt klart bekymringa.
Det ble også sagt fra et styremedlem at selv om det er alarmerende tall og resultat, er de ikke helt overraskende. For to år siden fikk styret en orientering fra dekan ved Avdeling for helse- og sosialfag, som er i tråd med tallene de ble presentert for på torsdagens styremøte.
Når det gjelder IT og organisering opplyste Opdal om at studenter i møte med arbeidslivet har fått tilbakemelding på at studiet blir sett på som for lett, og ikke har den rette fagsammensetninga. Blant annet er de mange som ikke har fått seg jobb seks måneder etter at studiet var ferdig.
— Det er ikke noe bra signal, sa han.
På styremøtet ble det pekt på at det er viktig å lære av idrettsledelse, som har hatt en veldig positivt utvikling, og at samtidig som Høgskolen i Molde hever det som har slått ut dårlig i kandidatundersøkelsen, så kan de trekke lærdom av de studieprogrammene som har gjort det bra.