Problemene med nettsidene til OsloMet ble behandlet på styremøte 6. september. Foto: Ketil Blom Haugstulen

OsloMet har brukt 10 mill. på nye nettsider. Fortsatt «mange feil og mangler».

Nett-trøbbel. OsloMets nye nettside må fikses på grunn av store feil og mangler. Styreleder mener saken er et eksempel på en situasjon der styret kan fungere som en «havarikommisjon». Nå griper rektor inn direkte.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

12. januar 2018 ble Høgskolen i Oslo og Akershus til OsloMet. Med ny status som universitet, nytt navn og ny grafisk profil ønsket ledelsen også en ny nettside.

Det kan være jeg bruker et for tøft ord, men i situasjoner der ting virkelig har skåret seg og det vil koste penger å få det på beina igjen, er jeg tilhenger av at styret får det på bordet.

Trine Syvertsen

Som Khrono har skrevet tidligere bruker OsloMet ti millioner kroner på ny nettside. Prosjektet med nye eksterne nettsider fikk tildelt 2,2 millioner kroner i strategimidler i 2017 og 5 millioner i strategimidler for 2018. For 2019 fikk prosjektet ytterligere 2,485 millioner kroner. Nå kan denne summen øke ytterligere.

I utgangspunktet skal nettsiden stå klar i 2020, men i januar lanserte OsloMet deler av nettsiden med prioritert innhold og med den nye grafiske profilen. Så, seks måneder senere kom denne beskjeden til ansatte ved universitetet:

«I ettertid er det klart at løsningen har så mange feil og mangler at videreutvikling av nettsidene ikke kan skje før dette er utbedret.»

— Utfordringene med de nye nettsidene har blitt så betydelige at det ikke bare påvirker det arbeidet folk gjør, men også de følelsene som er knyttet til det arbeidet, sa rektor Curt Rice på styremøtet til OsloMet i forrige uke.

Rektor ved OsloMet, Curt Rice, skriver i en oppdatering til universitetets ansatte denne uken at den nye styringsgruppen vil rapportere direkte til ham. Foto: Ketil Blom Haugstulen

— Økte kostnader

Kommunikasjonsdirektør Sverre Molandsveen ved OsloMet opplyser at tekniske problemer knyttet til publisering av innholdet er årsaken.

— Det er sannsynlig at disse problemene er knyttet til eldre versjoner av systemene som ble benyttet. Tiltakene som er igangsatt nå er oppgradering av systemene, samt forbedringer av teknisk infrastruktur, skriver Molandsveen i en e-post.

Disse forbedringene er nå gjennomført, opplyser Molandsveen. Testing av systemet er planlagt ferdig i månedskifte september-oktober.

Nettsiden skal fremdeles stå ferdig i 2020.

Det er sannsynlig at disse problemene er knyttet til eldre versjoner av systemene som ble benyttet.

Sverre Molandsveen

— Det meste av innholdet på nettstedet er på plass, men en del gjenstår. Blant annet mange publikasjoner. Det skal også gjøres mer utvikling og avklare avhengigheter med andre systemer. Så snart de nødvendige tester er gjennomført, kan imidlertid prosjektet lansere sider på engelsk, samtidig som vi skal gi flere personer kurs i publisering på nettsidene. Det vil gi raskere framdrift i resten av prosjektperioden, skriver Molandsveen.

— Vil problemene føre til at nettsiden blir dyrere ?

— På grunn av tekniske problemer og for å få god framdrift videre, har vi brukt eksterne programmerere i større grad og vi har engasjert flere medarbeidere. Det innebærer noe økte kostnader for prosjektet.

Hvor store kostnadene blir er ennå usikkert.

Nøkkelpersoner har sluttet

— Rektor nevnte på forrige styremøte at dette har vært en belastende sak for dere som jobber med det. Kan du beskrive hvordan situasjonen oppleves i din avdeling?

— Et så stort prosjekt er arbeidskrevende for de som jobber med nettsider både på fakulteter, forskningssenter og i fagavdelingene. De gjør en stor innsats. I tillegg har det vært tekniske utfordringer og nøkkelpersoner har sluttet, som det har tatt tid å erstatte. Nå i september har vi imidlertid fått flere nye medarbeidere på plass. Det vil bedre arbeidssituasjonen i prosjektet betydelig, skriver Molandsveen.

Ber om orientering

Styreleder for OsloMet, Trine Syvertsen, mente på styremøte i forrige uke at saken var et eksempel på en situasjon der styret kan fungere som en «havarikommisjon».

— Det kan være jeg bruker et for tøft ord, men i situasjoner der ting virkelig har skåret seg og det vil koste penger å få det på beina igjen, er jeg tilhenger av at styret får det på bordet.

I en e-post presiserer Syvertsen uttalelsen.

— Begrepet «havarikommisjon» brukes ofte om en undersøkelse for å finne ut hva som er gått galt. Jeg mente å antyde at organisasjonen burde finne ut hva som eventuelt er gått galt, og at styret godt kan informeres om dette.

Styret ba om en orientering til neste møte.

Styreleder Trine Syvertsen ba om en orientering om hva som har gått galt, til neste styremøte ved OsloMet. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Magne Jørgensen, professor og sjefforsker på forskningsinstitusjonen SimulaMet, har tidligere forsket på suksess og fiasko i offentlige IKT-prosjekter.

I en undersøkelse fra 2015 fant han at én av ti offentlige investeringer i IT-utvikling ikke leverer noe som helst av resultater.

— Det er viktig å poengtere at det ikke er forskjell på den offentlige og private sektoren i så måte.

Han kjenner ikke til situasjonen som har oppstått på OsloMet, og kan ikke kommentere den.

— Høres, på generelt grunnlag, en prislapp på ti millioner kroner for en nettside ut som en dyr pris å betale?

— Det er vanskelig å si. En nettside er ikke kun en nettside, det er mye mer. Men det jeg kan si er at en prislapp på ti millioner er ikke uvanlig. Ofte koster det mye mer, sier Jørgensen.

Ulik pengesum

Mens OsloMet har brukt ti millioner kroner på sin nettside er status annerledes ved andre universitet og høgskoler som har fått ny nettside de siste årene. Da Universitetet i Sørøst-Norge (USN) gikk fra høgskole til universitet få måneder etter OsloMet, ble det brukt omtrent 200.000 kroner på nytt nettsted.

— Kostnadene var såpass beskjedne fordi vi beholdt samme profil og funksjonalitet som da vi var høgskole. Skulle vi ha utarbeidet noe helt nytt, hadde beløpet blitt langt høyere, skriver seksjonsjef i kommunikasjonsavdelingen Tania Marcelle Olsen ved Universitetet i Sørøst-Norge.

På Høgskolen på Innlandet anslår de kostnaden med ny nettside til 750.000 kroner. Kommunikasjonssjef Frode Skår sier at det er et anslag fordi det er vanskelig å skille mellom kostnader knyttet til fusjonen og kostnader knyttet til daglig drift.

— Vi valgte nemlig å fortsette med løsningen som Høgskolen i Hedmark hadde før fusjonen og videreutvikle den til det vi har i dag.

De satte opprinnelig av cirka 1,5 millioner til prosjektet for å oppgradere hele løsningen til en nyere kildekodeversjon.

— Men en slik oppgradering ville gjort det vanskelig å fortsette å bruke studiehåndboken Nexus. Derfor er prosjektet lagt på is enn så lenge, forklarer Skår.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS