Skjermdump av nettsiden som møter deg når du taster inn oslomet.no i adressefeltet på nettleseren din.
Skjermdump av nettsiden som møter deg når du taster inn oslomet.no i adressefeltet på nettleseren din.

OsloMet vil bruke 10 millioner på nye nettsider

Universitet. OsloMet vil bruke rundt 10 millioner kroner på nye nettsider som ikke vil være helt ferdige før i 2020. Fortsatt er det hioa.no som gjelder på nett.

Publisert   Sist oppdatert
Fakta

OsloMet

Høgskolen i Oslo og Akershus ble til OsloMet – storbyuniversitetet 12. januar i år.

Nye nettsider er ikke lansert ennå.

Fortsatt blir du videresendt til hioa.no når du skriver inn oslomet.no.

Utrulling av nye nettsider starter i løpet av høsten og skal skje trinnvis fram mot full drift i 2020.

Nye nettsider vil koste 10 millioner kroner.

Plakater over hele Oslo forteller at Oslo har fått et nytt universitet, OsloMet – storbyuniversitetet. Skiltene på campus er byttet ut og de første studentene gikk ut med OsloMet på vitnemålet på forsommeren, men på universitetets egne nettsider heter universitetet fortsatt Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Der kan man lese om studier på HiOA, forskningen på HiOA, hva som skjer på HiOA og så videre.

Starter til høsten

Ikke før i 2020 skal dagens nettsider være fullt ut erstattet av de nye OsloMet-sidene.

— Vi starter utrullingen av de nye nettsidene i høst, men vi har per nå ikke eksakt dato. Det avhenger av framdriften i prosjektet, blant annet skal de nye sidene også gjennom en testfase før lansering, sier kommunikasjonsdirektør Sverre Molandsveen.

Kommunikasjonssjef Sverre Molandsveen ved OsloMet sier nettsidene for det nye universitetet vil bli lansert gradvis, med start en gang i løpet av høsten.
Kommunikasjonssjef Sverre Molandsveen ved OsloMet sier nettsidene for det nye universitetet vil bli lansert gradvis, med start en gang i løpet av høsten.

Ifølge en sak på ansattsidene, som fortsatt bærer nettadressen tilsatt.hioa.no, skal sidene gradvis rulles ut framover, slik at de skal være i full drift fra 2020.

Prosjektet med nye eksterne nettsider fikk tildelt 2,2 millioner kroner i strategimidler i 2017 og 5 millioner i strategimidler for 2018.

For 2019 har kommunikasjonsavdelingen søkt om 2,485 millioner kroner, slik at nettsidene i alt kommer til å koste tett oppunder 10 millioner kroner, forutsatt at universitetsstyret bevilger de siste pengene.

— Så summen vil bli nærmere 10 millioner kroner enn så lenge?

Det viktigste er at vi nå lager helt nye nettsider fra bunnen av. De gamle sidene har etter hvert vokst seg store og vanskelig håndterbare og grafisk utforming er noe mørk og tung.
Sverre Molandsveen
Kommunikasjonsdirektør, OsloMet

— Akkurat om det blir nærmere 10 milioner kroner vet vi jo ikke enda, siden vi ikke kjenner eventuell tildeling for 2019. Men jeg vil tro at det blir bevilget strategimidler til å sluttføre prosjektet. I tillegg kommer jo en betydelig arbeidsinnsats fra Avdeling for samfunnskontakt og kommunikasjon (SK) og IT. Prosjektleder lønnes gjennom strategimidlene, de øvrige gjennom vanlige lønnsmidler, opplyser Molandsveen.

Nye sider fra bunnen av

Dagens nettsted, hioa.no, har over 40.000 sider og dokumenter.

— Det viktigste er at vi nå lager helt nye nettsider fra bunnen av. De gamle sidene har etter hvert vokst seg store og vanskelig håndterbare og grafisk utforming er noe mørk og tung. De nye sidene blir langt slankere, mye lysere i den nye OsloMet-profilen og mer rettet mot vår primære målgruppe, potensielle studenter, det vil si vekt på studiepresentasjoner, sier Molandsveen.

Han opplyser at mye av innholdet som i dag ligger på nettsidene flyttes over i fagsystemene, blant annet publikasjoner og pensumlister.

Får hjelp av flere byråer

Molandsveen opplyser at arbeidet med de nye sidene gjøres av samfunnskontakt- og kommunikasjonsavdelingen i samarbeid med IT- avdelingen.

— I tillegg får vi hjelp av våre samarbeidende byråer Uniform, Hyper og Byte med design og programmering. Samt at vi samarbeider med kommunikasjonsrådgiverne på fakulteter, sentre og de andre fagavdelingene, og spesielt tett med nettredaktørene, sier han.

Prosjektleder for de nye nettsidene, Janne Veirud, sier ifølge en nyhetssak på tilsattesidene til OsloMet at innholdet som de mener er viktigst for brukerne vil bli prioritert først. Hun viser til at nesten halvparten av trafikken på dagens sider går til studiepresentasjoner.

— Det betyr at studiepresentasjoner, forskningssider og generell info om universitetet lanseres først. Alle fakultetene og sentrene kommer også til å få sin forside på plass i den første lanseringen. Personpresentasjonene av ansatte er også planlagt med i den første bolken, sier Veirud.

Bro mellom studier og forskning

Veirud beskriver hvordan de nye nettsidene skal bygge bro mellom forskning og studier, i stedet for å skille mellom det slik nettsidene gjør i dag,

— På studiepresentasjonene vil vi for eksempel trekke inn relevant og inspirerende forskningsstoff. Det blir også mer bruk av infografikk og annen datavisualisering, som viser i bilder i stedet for å forklare med mange ord, opplyser hun.