Prorektor for utdanning, Nina Waaler (t.h.), sammen med årets student på OsloMet, Line Bakåsmoen. Foto: Runhild Heggem
Prorektor for utdanning, Nina Waaler (t.h.), sammen med årets student på OsloMet, Line Bakåsmoen. Foto: Runhild Heggem

Studentopplevelsen må bli bedre

Frafall. Arbeidet med å styrke studentopplevelsen kjennetegnes ved at vi kompromissløst setter studentenes interesser fremst, skriver OsloMet-ledere.

Publisert

Selv om ikke alt frafall er et stort problem, har vi fremdeles en jobb å gjøre med å gi studentene en bedre studentopplevelse.

OsloMet vil forstå mer av frafallsproblematikken.
Nina Waaler og Asbjørn Seim
Prorektor for utdanning og direktør for digitalisering og infrastruktur, OsloMet

Morten Dæhlen og Knut Mørken stiller i Khrono 22. september spørsmål ved om frafallet i høyere utdanning er et så stort problem som noen vil ha det til. De har rett i at ikke alt frafall gir grunn til bekymring, men vi må likevel vokte oss for å ta for lett på situasjonen.

Vi vet at frafallet er størst den første tiden på studiet. Og vi vet at det er store variasjoner i frafall mellom studieretninger. Undersøkelser som Studiebarometeret og Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT), viser at mange studenter synes det er utfordrende å finne sin plass sosialt og faglig nettopp i begynnelsen av studietiden. Mange synes også det er vanskelig å finne relevant informasjon og få oversikt over sin egen studiehverdag. Dette kan være utfordrende i en fase hvor det er viktig å bli trygg i rollen som student.

OsloMet vil forstå mer av frafallsproblematikken. Vi er derfor i ferd med å sette i gang et prosjekt som har til hensikt å forstå årsaker til frafall. Gjennom analyse av store datamengder vil vi utvikle innsikt som kan bidra til å forstå og løse årsakene til frafall.

Vi ved utdanningsinstitusjonene har uansett ansvar for å gi studentene våre en best mulig studentopplevelse, og vi starter nå et program for å levere bedre på nettopp dette. Vi ønsker å se på og forbedre alle deler av studentenes relasjon til universitetet – fra den første gangen de hører om OsloMet, gjennom studiestart og selve studietiden, helt fram til de blir alumner og kanskje kommer tilbake for faglig oppdatering.

Felles verktøy

Vi vil gjøre det lett å finne fram til riktig informasjon, og sørge for at digitale systemer snakker med hverandre, slik at studiestarten oppleves sømløs, og at overgangen til studenttilværelsen blir enklere og mer forutsigbar. Resten av studietiden skal også være preget av god kommunikasjon og samhandling. Vi jobber allerede med å legge til rette for større fleksibilitet og bedre tilgjengelighet, ved at studentene får rask og enkel tilgang på skreddersydd informasjon tilpasset deres egne behov.

Ikke minst skal vi skape rom for at underviserne kan eksperimentere og prøve ut nye undervisnings- og læringsformer, samtidig som vi styrker forskningen på digitalisering i utdanning. Det foregår allerede mye godt arbeid i fagmiljøene, og vi skal jobbe systematisk og sørge for å løfte enkelttiltak og prosjekter, slik at hele organisasjonen får tilgang til en felles verktøykasse. Vi håper og tror at alt dette arbeidet gir oss erfaringer som vi kan lære av og dele, både i og utenfor vår egen institusjon.

Programmet «Den gode studentopplevelsen» ved OsloMet er helt i tråd med føringene i Handlingsplan for digitalisering i høyere utdanning og forskning, og våre strategier for virksomhetsutvikling og digital transformasjon. Men dette handler om mer enn digitalisering. Det handler også om at vi, som utdanningsinstitusjon og tjenestetilbyder, har god forståelse for hvem vi er til for, hva samfunnet og brukerne av våre tjenester forventer av oss.

Studentperspektivet viktigst

Arbeidet med å styrke studentopplevelsen kjennetegnes ved at vi kompromissløst setter studentenes interesser fremst, og skal ta studentene med inn i alle faser av utforming og utprøving av ulike løsninger.

Slik vil vi øke mulighetene for å forstå hva studentene faktisk har behov for. Vi har stor tro på at det vil bidra til både eierskap, engasjement og motivasjon, som forskningen forteller oss er avgjørende faktorer for at studentene fullfører studiene sine.

Våre ambisjoner er ikke å hindre alt frafall, men å gi studentene best mulige rammer og forutsetninger for at studietiden skal oppleves meningsfylt og god, både faglig og sosialt.