Gunn Enli (midten) og Sandra Janzso ved Universitetet i Oslo presenterer tre tiltak for å få bukt med drikkepresset under studiestart. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Gunn Enli (midten) og Sandra Janzso ved Universitetet i Oslo presenterer tre tiltak for å få bukt med drikkepresset under studiestart. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Vi har en utfordring med alkohol og studiestart

Studiestart. Vi ønsker en studiestart uten drikkepress, skriver Gunn Enli og Sandra Janzso ved Universitetet i Oslo.

Publisert   Sist oppdatert

I disse dager ønsker vi flere tusen studenter velkommen til landets universiteteter. Det er både spennende og utfordrende å gå fra et kjent klassemiljø på en videregående skole, til å møte et løsere sammenkoblet universitetsmiljø hvor det stilles større krav til den enkelte, både sosialt og faglig.

Vi må utvide studiestart-reportoaret
Gunn Enli og Sandra Janzso
Prodekan og studiestartkoordinator, HF ved UiO

Studiestart med fadderstyrte aktiviteter er et viktig tiltak for å skape et godt studentmiljø. Fadderne er et viktig bindeledd mellom fagmiljøene og de nye studentene, og på Det humanistiske fakultet (HF) ved Universitetet i Oslo (UiO) hadde vi ikke klart oss uten de over 200 frivillige fadderne. De gjør en fantastisk innsats, mange av dem år etter år.

Å ta en øl sammen kan være en fin måte å møtes på. Men når fadderstyrte aktiviteter oppleves som en forlengelse av russetiden, slik en anonym student beskriver sitt møte med NTNU i Aftenposten, er det noe galt. Oslo legevakt oppgir at studiestartuka er den uka i året de registrerer flest alkoholforgiftninger. Halvparten av studentene oppgir at de har vært utsatt for drikkepress i forbindelse med studiestart, og særlig fra faddere, ifølge Universitas. Flere universiteter har innført faddervaktordning, der målet er å hjelpe fulle studenter til å ta vare på seg selv, eller hjelpe dem til legevakta. Dette er et viktig tiltak, men løser ikke problemet.

Vi ønsker en studiestart uten drikkepress. Her er tre tiltak som HF forsøker:

1. Forventninger til faddere:

Det er vårt ansvar å tydeliggjøre forventninger og gi fadderne en grundig opplæring. Det gjør vi blant annet gjennom faddervettreglene våre som fokuserer på nettopp bevissthet om rus, inkludering og etiske retningslinjer. HF har fadderkoordinatorer på hvert institutt, som sammen med faddersjefer og ansatte på instituttene, jobber med å skape bevissthet om hva det vil si å være fadder. Vi må tydeliggjøre forventningene våre til hvordan fadderne skal opptre og inspirere dem til å velge andre alternativer enn alkohol.

2. Utvidelse av repertoaret:

Det er et institusjonelt ansvar å skape gode fagligsosiale aktiviteter som kickstarter et godt studiemiljø. På HF inkluderer dette aktiviteter som ballspillturneringer og turer til Hovedøya, langs Akerselva og på Ekeberg. Dette er arrangementer for faddergruppene hvor det ikke er noen fordel å drikke alkohol, og hvor det ikke serveres alkohol. Vi må utvide studiestart-reportoaret mer i denne retningen.

3. Faget må på banen:

Studentene kommer til universitetene for å lære og bli inkludert i en faglig samtale. Vi må i større grad gjøre studiestart til en myk start på semesteret ved å tilrettelegge flere fagligsosiale møteplasser.

For at dette skal funke må vi gå sammen, studenter, faddere og forelesere, om å skape et trygt og inkluderende fagligsosialt miljø. Vi ønsker et læringsmiljø uten drikkepress og der alle skal bli inkludert.