Universitetet i Oslo, OsloMet og Norges miljø- og biovitenskapelige universitetet skal kurse og sertifisere ansatte som driver med innkjøp ved universitetene. Foto: Runhild Heggem

Flere og mer kompliserte krav til offentlige innkjøp gjør at tre universitet i Oslo-området tar grep

Anbud. Universitetet i Oslo skal sammen med OsloMet og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet sertifisere ansatte som driver med innkjøp.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Offentlige anskaffelser er ikke lenger en like enkel øvelse som det en gang var. Der man tidligere fikk utlevert lov og forskrift om offentlige anskaffelser og erklært for virksomhetens innkjøper, har det skjedd en dreining mot en mer omfattende kursing og opplæring av ansatte.

— Offentlige anskaffelser har blitt betydelig mer komplisert de siste fem årene med tanke på mål og krav. Avtalene skal ha krav til et bedre miljø, bedre klima, mindre matsvinn, mindre avfall. I tillegg skal avtalene være gode økonomiske anskaffelser for universitetet, sier innkjøpssjef ved Universitetet i Oslo, Jacob Landsvik.

Mange ansatte er som meg, som har jobbet med dette i 20-25 år, men har ingen formell kompetanse med offentlige anskaffelser.

Jacob Landsvik

Les også: Hotellavtale verdt 660 millioner inngått for ansatte på universiteter og høgskoler

Skal kartlegge kompetansen

Det er også en av grunnene til at 33 ansatte fra Universitetet i Oslo (UiO), OsloMet og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) skal gjennomgå den såkalte SOA-testen i februar og mars.

Det skriver nettstedet Anbud365.no.

SOA-testen er en nasjonal sertifisering for offentlige innkjøpere, og består av en fagplan og en sertifiseringstest.

I tillegg skal kompetansen til de ansatte kartlegges i forkant.

Kurset består av seks dagers undervisning fordelt over tre samlinger som dekker fagplanen som ligger til grunn for sertifiseringsordningen. Foredragsholdere fra Deloitte er hyret inn.

Målet med sertifiseringsordningen er å sikre at innkjøpere i offentlig sektor har kompetansen som kreves.

Les også: SV-politikar: — På høg tid å ta miljø inn i statens reiseavtalar

— Unngå mangelfulle eller dårlige kontrakter

Landsvik forteller at offentlige anskaffelser tidligere ble gjort av ansatte uten formell kompetanse, og at det de siste tre-fire årene har blitt arbeidet med å heve kompetansen i innkjøpsavdelingene.

Blant annet har ti innkjøpere ved UiO tatt videreutdanning ved Høgskolen i Molde.

— Mange ansatte er som meg, som har jobbet med dette i 20-25 år, men har ingen formell kompetanse med offentlige anskaffelser. Som en utdanningsinstitusjon må vi sørge for at våre ansatte har den kompetansen de trenger.

— For et universitet som UiO som bruker 2,4 milliarder kroner på offentlige anskaffelser i året, er det viktig at vi forvalter disse midlene på en god måte slik at vi knytter til oss de beste leverandørene og unngår mangelfulle eller dårlige kontrakter , sier Landsvik.

Powered by Labrador CMS