Internrevisjonen er kritisk til UiOs drosjebruk
Taxiturer. Retningslinjene for drosjebruk var ikke tilstrekkelig kjent, slår Enhet for internrevisjon ved Universitetet i Oslo fast.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I mars kunne VG avsløre at en av de mer anerkjente forskerne ved Universitetet i Oslo (UiO), biolog Nils Chr. Stenseth, har kjørt taxi på universitetets regning for over en halv million kroner de siste to og et halvt årene.
Hele 1300 ganger dro Stenseth taxikortet på turer i Oslo og blant annet reising fra hjemmet hans på Frogner til universitetet på Blindern.
Bakgrunn: Professor kjørte taxi for en halv million på universitetets regning
Nå har Enhet for internrevisjon konkludert i saken.
— Fikk ikke den samme oppmerksomheten
Deres gjennomgang viser at reglementet ble ikke fulgt, var lite kjent og at ledere ikke fulgte godt nok opp.
« Taxikort har blitt innført som en effektiv betalingsform og er blitt betraktet som et effektiviseringstiltak for ansatte med mye reisevirksomhet. Det har ført til at reisen ikke har blitt registrert i HR-portalen, men fulgt rutinen for inngående faktura. Det kan ha ført til at denne kostnaden ikke har fått den samme oppmerksomhet som refusjoner i HR-portalen [...]»
De har i sin gjennomgang ikke funnet andre tilfeller med samme eller høyere omfang som i Stenseth-saken.
VG kunne i kjølvannet av Stenseth-saken fortelle at UiO har hatt 259 drosjekort i bruk og at man siden 2016 har kjørt drosje for 6,6 millioner kroner.
UiOs direktør, Arne Benjaminsen, avviste overfor VG det er en ukultur med mye taxibruk og kaller det hele en rutinesvikt som ble avdekket i juni i fjor.
Det kom også frem at UiO brukte 264.000 kroner på å granske Stenseths taxiturer.
Les også: Bruker mindre drosjekort på UiB
— Forsinkelse i systemet
Ifølge Forskerforum ble over 50 taxikort sperret etter VGs avsløring. Det kommer frem en liste nettavisen har fått fra UiO som viser 220 aktive og 509 sperrede kort.
I forbindelse med denne saken har vi bedt enhetene ved UiO om å rydde i listene for å avdekke de kortene som ikke er i bruk og som skal sperres.
Arne Benjaminsen
— I forbindelse med denne saken har vi bedt enhetene ved UiO om å rydde i listene for å avdekke de kortene som ikke er i bruk og som skal sperres. Det kan være litt forsinkelse i systemet knyttet til hvor lang tid det tar å rydde, sperre og avvikle kort, sier Benjaminsen til Forskerforum.
Avisa viser til et taxikort tilknyttet et senter som ble lagt ned før sommeren 2017, men som ble brukt så sent som i februar 2019. Kortet hadde i mellomtiden blitt brukt for over 24.000 kroner. Ifølge direktør ved Det humanistiske fakultet, Monica Bakken, ble kortet brukt av en ansatt som gikk fra senteret til en ny jobb ved et topp forskningsprosjekt. Her ble det brukt til og fra flyplassen.
Nå er alle drosjekort ved instituttet avviklet, ifølge Forskerforum.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!