Nils Christian Stenseth under rektordebatt ved Universitetet i Oslo. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Universitetet i Oslo: Brukte drosjekort for 6,6 millioner på fire år

Drosjebruk. VG forteller at Universitetet i Oslo har hatt 259 drosjekort i bruk og at man siden 2016 har kjørt drosje for 6,6 millioner kroner. Nå skal praksisen endres sier universitetsledelsen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

VG avslørte for halvannen uke siden at en av de mest anerkjente forskerne ved Universitetet i Oslo, biolog Nils Chr. Stenseth, har kjørt taxi på universitetets regning for over en halv million kroner de siste to og et halvt år.

Det meste av taxi-turene har foregått i Oslo og de inkluderer blant annet reising fra hjemmet hans på Frogner til Universitetet på Blindern.

Det var VG som omtalte saken først og ifølge avisen skal Stenseth i løpet av to år og åtte måneder ha dratt universitetets taxikort nesten 1300 ganger.

259 drosjekort og 6,6 millioner kroner

Nå har VG bedt om totaloversikt fra UiO og flere andre universiteter for deres bruk av taxikort.

Den samlede summen kommer på over 6,6 millioner kroner.

Til VG sier universitetsdirektør Arne Benjaminsen at de ikke kan fortsette slik de til nå har gjort, men han mener det er for tidlig å svare på om hele ordningen med drosjekort bør legges ned.

UiO har 259 taxikort som har vært i bruk siden 2016, ifølge Benjaminsen.

De siste 12 månedene har 207 av UiOs taxi-kort blitt benyttet til taxi én eller flere ganger, og det er i all hovedsak ledere ved UiOs enheter som har mulighet til å disponere taxikort.

Landet rundt

VG har spurt flere andre universiteter om deres drosjepraksis. På Universitetet i Bergen (UiB) opplyser Olaf E. Gundersen, seniorrådgiver ved kommunikasjonsavdelingen, at de har et begrenset antall taxikort som er fordelt i organisasjonen.

Denne saken er storm i et vannglass

Iver Neumann

Ifølge VG var UiBs taxikortutgifter ca. 100.000 kroner i 2018.

Universitetet i Stavanger (UiS) har ingen taxikort-ordning, opplyser Anne Selnes, strategi- og kommunikasjonsdirektør. VG har fått innsyn i tall som ifølge VG viser at UiS brukte 1,7 millioner kroner på drosjeregninger i 2018.

Til VG opplyser NTNUs leder i økonomiavdelingen, Ingrid Volden, at de brukte om lag 1,2 millioner på taxikort og annen taxi på faktura både i 2017 og 2018.

UiT Norges arktiske universitet, som har 4.252 ansatte, praktiserer også ordningen med taxikort: 108 i tallet. Geir Sørensen, seksjonsleder ved avdeling for organisasjon og økonomi, opplyser at utgiftene for bruk av taxikort lå på rundt 500.000 kroner i 2018.

OsloMet har 12 aktive taxikort, opplyser kommunikasjonsrådgiver Stig Nøra ved storbyuniversitetet, som har 2157 ansatte. I 2018 ble kortene dratt til en pris på cirka 160.000 kroner.

Neumann: — Storm i vannglass

En som ikke synes det er grunn til så stor bekymring er professor Iver B. Neumann, ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA i OsloMet.

— Denne saken er storm i et vannglass, sier han til Forskerforum.

— Hadde det vært snakk om en næringslivstopp eller en idrettstopp som hadde brukt dette beløpet til taxi, ville ingen ha løfta et øyebryn. Men i Norge verdsetter vi ikke at toppforskning er en toppjobb på linje med en næringslivsleder, fortsetter Neumann til Forskerforum.

Også Elin Ørjasæter, som er førstelektor ved Høyskolen Kristiania, forsvarer taxibruken til Stenseth.

— Om det er en åpen og transparent ordning som ledelsen er tydelig på, synes jeg dette kan forsvares, sier Ørjasæter til Forskerforum.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS