Professor Nils Christian Stenseth ved Universitetet i Oslo sier til VG at han vil betale tilbake 100.000 kroner for taxiregninger til og fra hjemmet og jobben. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Professor Nils Christian Stenseth ved Universitetet i Oslo sier til VG at han vil betale tilbake 100.000 kroner for taxiregninger til og fra hjemmet og jobben. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Professor kjørte taxi for en halv million på universitetets regning

Taxiturer.— Rutinesvikt, sier nyansatt UiO-direktør til VG, etter at professor kjørte 1300 taxiturer på universitetets regning uten å levere kvitteringer.

Publisert   Sist oppdatert

En av de mest anerkjente forskerne ved Universitetet i Oslo, biolog Nils Chr. Stenseth, har kjørt taxi på universitetets regning for over en halv million kroner de siste to og et halvt årene.

Det meste av taxi-turene har foregått i Oslo og de inkluderer blant annet reising fra hjemmet hans på Frogner til Universitetet på Blindern.

Det var VG som omtalte saken først og ifølge avisen skal Stenseth i løpet av to år og åtte måender ha dratt universitetets taxikort nesten 1300 ganger.

Betale tilbake 100.000 kroner

Ifølge avisen ønsker nå Stenseth å betale tilbake taxiutleggene for reisene mellom hjemmet og UiO, et beløp han anslår til cirka 100.000 kroner.

Hadde jeg kjørt taxi for 200 000 i året av ren latskap, så hadde det vært forferdelig. Men det er for å gjøre jobben min.
Nils Christian Stenseth til VG
Professor, Universitetet i Oslo

— Taxibruken min går syv-åtte år tilbake i tid, og det har ikke vært noen endring i atferden, sier Stenseth til VG.

Overfor avisen anslår han at han har brukt cirka 200.000 hvert år i disse sju-åtte årene. Samlet tilsvarer dette en sum på 1,4 til 1,6 millioner kroner.

— Det er jo mye penger. Men det må sees i et perspektiv. Hadde jeg kjørt taxi for 200 000 i året av ren latskap, så hadde det vært forferdelig. Men det er for å gjøre jobben min. Jeg har et ekstremt stressende liv, men jeg stresser ikke. Og det har en pris. Den prisen er blant annet bruk av drosjer, sier han til VG.

Taxi-kort uten kvitteringer

Taxikort fungerer på den måten at Oslo Taxi to ganger i måneden sender en detaljert regning over bruken av kortet, og så skal vedkommende som ha brukt det legge ved kvitteringer som samsvarer med beløpene på kortet.

Til VG hevder professorStenseth at de 13000 taxikvitteringene hans fra de siste årene aldri har blitt etterspurt.

Vanligvis er det nærmeste leder som godkjenner utlegg og taxibruk hos ansatte. Ifølge Stenseths profil på UiO rapporterer den 69 år gamle professoren nå direkte til dekan Morten Dæhlen på Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet og har en avtale fram til 2021.

Fakta

Nils Chr. Stenseth

Født i 1949. Professor i biologi ved Universitetet i Oslo.

Fra 2007-2017 leder ved Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES).

Fakultetsprofessor ved UiO siden 2018

Tidligere preses i Det norske vitenskapsakademiet.

Medlem av det franske, amerikanske og russiske vitenskapsakademiet.

Stenseth har fått en rekke utmerkelser. Bl.a.

Norges Forskningsråds pris for fremragende forskning (2000), Bonnevieprisen (2010), Forskningsprisen ved Universitetet i Oslo (1996), Fridtjof Nansens belønning for fremragende forskning, matematisk-naturvitenskaplig klasse (1984), Norges forskningsråds formidlingspris (2012)

Stenseth er innehaver av Nansenmedaljen for fremragende forskning. I desember 2011 ble han slått til ridder av den franske Æreslegionen.

Kilde: UiO/Wikipedia/Store norske leksikon

Leder for fremragende senter

Men fram til juni i fjor, da den omfattende taxibruken ble avslørt, var Stenseth leder for Senter for økologisk og evolusjonær syntese (CEES) ved Universitetet i Oslo. Senteret var et senter for fremragende forskning fra 2007 til 2017, og er nå en seksjon ved Institutt for biovitenskap.

Ifølge Uniforum 28.juni 2018, trakk Stenseth seg som leder for senteret etter å ha fått tilbud om nye arbeidsoppgaver for Det matematisk-naturvitenskaplige fakultetet.

— Fakultetet ønker at jeg skal bli en fakultetsprofessor (faculty professor) som skal støtte opp under yngre forskertalenter til grunnleggende og nysgjerrighetsdrevet forskning på høyt faglig nivå, sa Stenseth til Uniforum den gangen.

Dekan Dæhlen ønsker ikke å kommentere saken til VG.

Direktør: Rutinesvikt

UiOs nyansatte direktør, Arne Benjaminsen, avviser overfor VG at Stenseths avgang hadde noe med avdekkingen av den omfattende taxibruken å gjøre.

Direktøren avviser at det er en ukultur med mye taxibruk på UiO og kaller det hele en rutinesvikt som ble avdekket i juni i fjor.

Overfor VG peker Stenseth på at bruk av taxikort er transparent: Regningene kommer inn, attesteres og går oppover i systemet. Og ingen har stoppet dem.

Ubehagelig situasjon

Han sier han opplever situasjonen som ubehagelig og sier at det er blitt atskillig mindre lystbetont å jobbe for Universitetet i Oslo.

— Denne institusjonen som jeg har elsket i hele mitt liv. Dette på grunn av at denne saken ikke er blitt tatt fatt i før og at man åpenbart ikke har hatt rutiner for dette.

Ifølge avisen har ikke Stenseth lenger noe taxikort på UiO, men han kjører fortsatt en del taxi, etter gjeldende regler.