Debatt ● sofie strøm olsen

Eksamensavgift er et forsøk på å avvikle gratisprinsippet

På vegne av 15.000 ingeniør- og teknologistudenter, er jeg bekymret for hvilke utslag eksamensavgift kan få, skriver leder i NITO Studentene.

Man bør ta tak i at mange studenter ikke møter til eksamen, men ikke ved å innføre en eksamensavgift, mener NITO Studentene.
Publisert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Hurdalsplattformen slår fast regjeringens støtte til gratisprinsippet i høyere utdanning. Likevel har det aldri kommet så store angrep på gratisprinsippet som under denne regjeringen.

Eksamensavgiften skal spare inn 22,3 millioner kroner i 2025. Samtidig utgjør basisbevilgningen til universiteter og høyskoler rundt 46,5 milliarder kroner. Det får forslaget til å se mer ut som et forsøk på å avvikle gratisprinsippet enn som et reelt sparetiltak.

Det tas opp 29.000 beståtte eksamener i året. Ved ca. 8700 av disse møter ikke studentene opp. Dette er noe som bør tas tak i, men ikke ved å innføre en eksamensavgift.

Universitetet i Bergen har allerede tydelig signalisert at de vil boikotte ordningen. Vi håper mange andre kommer til hvis forslaget blir en virkelighet. Som rektor Margareth Hagen sier: — For oss er det viktigere å legge til rette for god kvalitet og oppfølging av studentene.

Jeg vil sette de to i tydeligere sammenheng: Godt organiserte studieprogrammer, høy kvalitet på undervisningen og bedre oppfølging vil også redusere behovet for eksamensavgift.

Jeg har aldri hørt om noen som får en melding fra studiestedet i forkant av eksamen for å bekrefte at studenten skal delta. Jeg har heller aldri hørt om noen som dropper en ny eksamen og får en melding fra studiestedet om at dette er ugreit. Hvis dette eksisterer, må det være lite utbredt.

Det finnes altså åpenbare tiltak for å bevisstgjøre studenter om at hvis man vil forbedre en karakter, så må man faktisk stille opp. Dette er tiltak som bør prøves ut skikkelig før man innfører en avgift. Det kan også være behov for å bygge en tydeligere kultur for at en C eller B er en helt fin karakter, og ikke noe man skal trenge å ta opp.

vegne av 15.000 ingeniør- og teknologistudenter, er jeg bekymret for hvilke utslag eksamensavgift kan få. Hvem vil velge å ta opp flest fag for å få svært gode karakterer? Hvem har ikke noe annet valg enn å ta opp fag?

Jeg tror at realfagene vil komme spesielt dårlig ut i denne sammenhengen. Det er store variasjoner i bruken av karakterskalaen etter studieprogrammer og studiested, men det er nok flere i realfag med karakterer som må tas opp for å gå videre til master. Det er samtidig en større andel som går videre til toårig master enn i mange andre fagfelt.

Powered by Labrador CMS