publisering

Du vil dele studien på twitter? Ok, men gir det noen klikk?

En studie har sett på hvor mange som egentlig klikker seg inn på forskning som deles på twitter.

Men er det noen som klikker?
Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Brussel (Khrono): Du har skrevet en ny forskningsartikkel. Vil gjerne ha folk til å lese studien. Hva med å dele den på twitter?

En fersk forskningsartikkel (!) viser at det ikke nødvendigvis gir deg særlig mange klikk. Sannsynligheten er tvert imot stor for at ikke en kjeft klikker seg inn for å lese artikkelen.

Studien av twitter-effekten på lesing av forskningsartikler ble nylig publisert i Journal of the Association for Information Science and Technology og er omtalt av magasinet Science.

Forskerne bak studien har gått gjennom 1,1 millioner twitter-meldinger med lenker til vitenskapelige artikler. Så hva fant de ut? Halvparten av dem førte ikke til et eneste klikk videre til artikkelen. 14 prosent fikk ett klikk. I underkant av åtte prosent fikk to klikk.

Bare ti prosent fikk flere enn ti klikk.

Mer innen samfunnsvitenskap og humaniora

Med andre ord: Selv om det finnes noen unntak, er det ifølge studien få lesere å hente på twitter for forskningsartikler. Men, som Science peker på, viser andre studier at det ikke bare er lenker til forskningsartikler som for få folk til å klikke på twitter.

Ifølge Science er studien blant de første som måler effekten av twitter på forskningsartikler ikke bare ved å se på hvor mange som gir tommel opp eller deler den videre.

De peker samtidig på noen begrensninger ved studien. For det første har forskerne — av tekniske grunner — bare sett på perioden 2012-2017. For det andre har de bare sett på lenker oppretter med tjenesten bit.ly, i perioden de har sett på inneholdt 15 prosent av meldingene bit.ly-lenker.

Så hva med fagfelt? Ifølge studien har artikler innen samfunnsvitenskap og humaniora en tendens til å få flere klikk fra twitter enn artikler fra andre fagfelt.

De fleste klikkene kom relativt kort tid etter at lenkene ble lagt ut på twitter. I overkant av 26 prosent kom samme dag, så øker det de neste dagene før det flater ut. Mer enn 80 prosent kom innen en måned.

Ga heller ikke særlig mer siteringer

Studien stanser ikke med klikkene. De konkludere også med at selv om en artikkel var omtalt i en populær twittermelding da det ikke nevneverdig flere siteringer.

Science viser til annen forskning og skriver at det kan reflektere at twittermeldinger gjerne legges ut raskt uten at det nødvendigvis er så gjennomtenkt, mens siteringer gjerne er overveid.

— Science and social media conform to two different spaces of engagement, sier en av forskerne bak studien, Rodrigo Costas Comensa ved Universitetet i Leiden, til magasinet og legger til at «hvert av dem har sine egne regler».

Dette er ikke den første studien som pirker ved dette. Science viser til en annen studie, fra 2017, med tittelen «The unbearable emptiness of tweeting».

Tilbake i 2013 omtalte Nature en annen studie og slo fast at «Twitter buzz about papers does not mean citations later».

Powered by Labrador CMS