Bredest støtte fikk forslaget fra Underdalsutvalget om en innsnevringen av postdoktorstillingen slik at det blir en reell kvalifiseringsstilling. Nå skal behovet utredes. Foto: Torkjell Trædal

Nybø dropper praksisprofessorer

Underdal-forslag. Statsråd Iselin Nybø dropper innføring av praksisprofessor, samt den foreslåtte stigen som skulle erstatte dosentløpet. Hun skal imidlertid utrede flere andre av Underdalsutvalgets forslag til nye karriereløp i akademia.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ett år etter at professor og tidligere rektor ved Universitetet i Oslo, Arild Underdal, la fram sine forslag til nye karriereløp i akademia, har forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø konkludert. Høsten 2018 ble det gjennomført en omfattende høringsrunde på om ulike og nye karriereveier i akademia, og med bakgrunn i dette har statsråden nå konkludert med at hun skal utrede visse forslag videre - og droppe andre.

Praksisprofessor droppes

Hun dropper forslaget om innføring av praksisprofessor, samt den foreslåtte forsker-lektor-stigen, som skulle gå parallelt og utenfor professorstigen. Forsker-lektor-stigen var et av de mest kontroversielle forslagene til Underdalsutvalget og skulle erstatte dagens dosentløp ,

— Det finnes bare vel 167 dosenter i landet (i 2016 red.mrk) og institusjonene bruker den ikke så aktivt lenger. Men den nye forsker-lektor-stigen vil omfatte 7.700 ansatte, sa Underdal til Khrono våren 2018.Poenget med å foreslår denne stigen var å imøtekomme departementets ønske om mer merittering av undervisning blant annet.

Ifølge en melding sendt ut av Kunnskapsdepartementet fredag viste høringsrunden høsten 2018 ingen samlet støtte til en ny stillingsstruktur.

— Høringsprosessen viste at utvalget har tatt opp relevante problemstillinger som utfordrer oss til å tenke nytt om dagens stillingsstruktur, heter det i meldingen, men Nybø vil utrede mer før hun eventuelt anbefaler endringer i karriereløpene.

Vurderer kompetanse fra arbeidslivet

Selv om høringsprosessen ikke gir grunnlag for å gå videre med det konkrete forslaget om «praksisprofessor», har universitetene og høgskolene likevel en tydelig erkjennelse av at kompetanse og deltagelse fra arbeidslivet er blitt stadig viktigere, heter det fra departementet.

— Derfor vil dette være et viktig tema i stortingsmeldingen om arbeidsrelevans. Det arbeidet er i full gang, og vi vil se på hvilke stillingstyper og virkemidler som kan bidra til å involvere kompetanse fra arbeidslivet tettere i universitets- og høgskolesektoren. Her er det også naturlig å se på hvordan dagens PhD-ordning bedre kan adressere problemstillinger som har utgangspunkt i et praksisfelt, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

Innsnevring av postdoktorstillinger

Den vedvarende høye bruken av midlertidige stillinger er en stor utfordring i sektoren og flere av forslagene til Underdalsutvalget adresserer problemet. Bredest støtte fikk forslaget om en innsnevringen av postdoktorstillingen slik at det blir en reell kvalifiseringsstilling.

– Dette er et tema som jeg vet at mange er opptatt av, ikke minst yngre forskere, og her kan det bli aktuelt med forskriftsendringer. Men først skal vi utrede hvilke behov det er for å endre føringene for bruken av postdoktorstillinger. Det vil inkludere spørsmålet om postdoktorenes kvalifisering for undervisningsoppgaver og grensedragningen mellom postdoktor-, fagstøtte- og forskerstillinger, sier Nybø.

Ser på fagstøttestillinger

Tilbakemeldingen fra sektoren er også at det er et behov for å gjøre noe med fagstøttestillingene. For å adressere hva som bør gjøres trengs det mer kunnskap om skillelinjer mellom fagstøttefunksjoner, forskerstillinger og teknisk-administrative stillinger samt forskjeller mellom fag. Dette skal utredes videre i dialog med aktørene.

Nybø er aller mest opptatt av å få gjort noe med midlertidigheten, og her er hun i gang.

Som et ledd i arbeidet med å få bruken av midlertidige stillinger ned, innkalte statsråden tidligere i vår inn rektorene fra mange av universitetene og høyskolene for å diskutere mulige løsninger.

Les også: Rektorenes hjemmelekse: Ned med midlertidigheten

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS