studiebarometeret 2024
De mest fornøyde lærerstudentene finner du i Nesna
Lærerstudenter ved Nord universitet er godt fornøyde. De aller mest tilfredse finner vi ved studiested Nesna.

Landets mest fornøyde lærerstudenter befinner seg ved Nord universitet, studiested Nesna. De tar trinn 5-10-utdanning. På en skala fra 1-5, der 5 er best, er snittskåren for denne utdanningen 4,3. Spørsmålet studentene får er: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på».
Det samme svarer også studentene som tar Steiner-pedagogikk som er en fellesgrad mellom Steinerhøgskolen og OsloMet.
Hakk i hæl følger også trinn 1-7-utdanningen ved Nesna, der snittskåren er 4,1.
Samhold og tilgjengelige lærere
Student Kevin Marchel Kaljord kulltillitsvalgt for klassen som besvarte spørsmålene i Studiebarometer sist høst, og han har god innsikt i hva som har ført til de gode resultatene ved trinn 5-10-utdanningen.
— Hvorfor er dere så fornøyde ved studiested Nesna?
— Vi har jobbet masse selv for å lage et godt læringsmiljø. I tillegg har vi dedikerte lærere som gir veldig god oppfølging. De er tilgjengelige og lytter til oss sier Kaljord, som tar spesialisering i norsk.
Begge lærerutdanningene ved Nesna er samlingsbaserte. Det betyr at studentene gjennom et studieår oppholder seg seks uker fysisk i Nesna, og så har de seks uker med digital undervisning. Utover dette er det selvstudier, og dermed mange som jobber en del ved siden av.
— Akkurat nå jobber jeg som faglærer i norsk og engelsk ved en ungdomsskole i Namsos, der jeg bor, sier Kaljord.
— Hvorfor vil du bli lærer?
— Jeg har jobbet litt som vikar, og merker at jeg trives godt som lærer og i klasserommet. Det vektlegges jo også at skolen skal bli litt mer praktisk, og det passer både meg, og andre menn, godt, sier Kaljord.
Minst fornøyde av alle
En oversikt utarbeidet av Nokut i kjølvannet av Studiebarometeret deler utdanningene opp i 49 ulike fagområder.
Grunnskolelærerstudentene er de studentene som er desidert minst fornøyde. Snittskåren lærerstudenten gir er 3,4.
Bunnen på listen preges også av andre profesjonsutdanninger. Lektorutdanningene er nest nederst med 3,6 i skår, så kommer odontologi med 3,7 og deretter sykepleie med 3,8.
I den andre enden av skalaen finner vi religion på topp, deretter arkeologi og fysikk. Studentene her gir henholdsvis 4,5 og 4,4 i skår.
Blant de minst fornøyd ved OsloMet
Blant landets minst fornøyde studenter er studentene ved utdanningen for grunnskolelærer trinn 1—7 ved OsloMet. På skalaen fra 1—5 over hvor tilfredse de er, blir resultatet bare 2,7.
— Årsaken er nok sammensatt. Studiet skårer lavt på Studiebarometeret over hele landet. Dette til tross for at det er solide faglige utdanninger der studentene har mange valgmuligheter og kan velge fag etter motivasjon og interesser. Det er utdanninger der studentene både arbeider teoretisk og praktisk, sier Vibeke Bjarnø.
Hun er instituttleder ved Institutt for grunnskolelærer og faglærerutdanning ved OsloMet.
Hun trekker også fram en nasjonal evaluering av grunnskolelærerutdanningene, utført av Nokut.
— Der kommer det fram at våre studenter opplever at noen faggrupper i utdanninga er mer profesjonsorienterte enn andre, og at det kan bli ulikhet i undervisning av den grunn. Studentene er også opptatt av å få en god opplæring om tverrfaglighet der også utfordringene de står ovenfor i skolen vektlegges mer, sier Bjarnø.
Tallene i Studiebarometeret viser at studentene ved Steiner-pedagogikk utdanningen, som er en fellesgrad mellom Steinerhøgskolen og OsloMet, er landets mest fornøyde studenter. Studentene ved utdanningen for trinn 5—10 havner midt på treet blant lærerutdanningene.
Stor variasjon i svarene fra OsloMet-studentene
I Studiebarometeret får studentene både spørsmålet om overordnet tilfredshet, men de får også en rekke spørsmål om tilfredshet med lærere, tilbakemeldinger og praksis. Svarene til OsloMet-studentene på trinn 1—7 varierer ganske mye fra spørsmål til spørsmål. Innenfor de ulike kategoriene gir de i forhold til andre lærerutdanningene greie midt på treet-tilbakemeldinger. Det er særlig på helhetskarakter at trinn 1-7-studentene uttrykker misnøye.
— Hva gjør dere med situasjonen?

— Vi arbeider løpende med kvalitetsutvikling i tett samarbeid med studentene og praksisfeltet. Tett dialog er viktig da det ikke er enkle fasitsvar, og det ofte er slik at det er stor spredning i ønsker og behov i studentgruppa. Vi er godt i gang med å følge opp anbefalingene fra den nasjonale evalueringa som heldigvis oppsummerer med at OsloMet har et stort engasjement for grunnskolelærerutdanningene og har arbeidet seriøst og sammenhengende med utvikling av profesjonsnære og forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger, sier Bjarnø.
Hun trekker også fram at i nevnte evaluering heter det at det som er sentralt i OsloMets arbeid, er at det er skapt felles rutiner på tvers av fagene slik at studenter møter noenlunde de samme forventningene.
— OsloMet har også gått i bresjen for utvikling av entreprenørielle masteroppgaver, og vi ser at studentene på sitt femte og siste studieår er mer fornøyde enn studentene i begynnelsen av studieløpet, sier Bjarnø, og legger til:
— Vi kommer også til å gjøre endringer i hvordan studentene blir tatt imot faglig og sosialt i starten av studiet. Det er viktig for oss at studentene kommer godt i gang både faglig og sosialt da læringsmiljøet nok betyr mye for studentenes tilfredshet.
Oversikt over tilfredshet, landets utdanninger for grunnskolelærere
Institusjon | Studieprogramnavn | Studiested | Antall spurte | Svar% | Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på |
OsloMet - storbyuniversitetet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk | Oslo | 8 | 75 % | 4,3 |
Steinerhøyskolen | Mastergrad, grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 med steinerpedagogikk | Oslo | 7 | 86 % | 4,3 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 5-10 | Nesna | 19 | 89 % | 4,3 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Nesna | 7 | 100 % | 4,1 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Notodden | 66 | 68 % | 4,0 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Notodden | 87 | 47 % | 4,0 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 samlingsbasert | Levanger | 37 | 32 % | 4,0 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Levanger | 20 | 80 % | 3,8 |
Universitetet i Agder | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram | Kristiansand | 159 | 53 % | 3,8 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Vestfold | 41 | 39 % | 3,7 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Porsgrunn | 35 | 57 % | 3,6 |
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn- master | Trondheim | 235 | 34 % | 3,6 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Drammen | 52 | 42 % | 3,6 |
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn | Sogndal | 26 | 46 % | 3,6 |
Universitetet i Stavanger | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogram | Stavanger | 115 | 31 % | 3,6 |
Høgskulen i Volda | Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 5 -10 | Volda | 49 | 61 % | 3,6 |
Universitetet i Agder | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram | Kristiansand | 164 | 48 % | 3,5 |
lærer | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn | Bergen | 280 | 59 % | 3,5 |
Universitetet i Innlandet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Hamar | 57 | 70 % | 3,4 |
Universitetet i Stavanger | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogram | Stavanger | 112 | 41 % | 3,4 |
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn | Stord | 17 | 59 % | 3,3 |
OsloMet - storbyuniversitetet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Oslo | 254 | 43 % | 3,3 |
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn - master | Trondheim | 332 | 22 % | 3,3 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Vestfold | 29 | 59 % | 3,3 |
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn | Sogndal | 42 | 38 % | 3,3 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 5-10 | Levanger | 44 | 43 % | 3,3 |
Høgskulen i Volda | Master i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Volda | 28 | 61 % | 3,2 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 5-10 | Bodø | 29 | 48 % | 3,2 |
UiT Norges arktiske universitet | Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master | Tromsø | 65 | 57 % | 3,2 |
Høgskolen i Østfold | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (300 studiepoeng) | Halden | 71 | 85 % | 3,2 |
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn | Bergen | 272 | 39 % | 3,2 |
UiT Norges arktiske universitet | Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master | Tromsø | 30 | 47 % | 3,1 |
Høgskolen i Østfold | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 (300 studiepoeng) | Halden | 64 | 81 % | 3,0 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Drammen | 56 | 55 % | 3,0 |
Universitetet i Sørøst-Norge | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Porsgrunn | 37 | 46 % | 3,0 |
Universitetet i Innlandet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Hamar | 92 | 63 % | 3,0 |
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn | Stord | 20 | 55 % | 2,9 |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Bodø | 24 | 63 % | 2,9 |
OsloMet - storbyuniversitetet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Oslo | 287 | 34 % | 2,7 |
Universitetet i Innlandet | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasert | Hamar | 55 | 42 % | 2,6 |
Steinerhøyskolen | Bachelor i steinerpedagogisk lærerutdanning | Oslo | |||
Høgskulen på Vestlandet | Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn | Stord | |||
UiT Norges arktiske universitet | Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master | Tromsø | 17 | 41 % | |
UiT Norges arktiske universitet | Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn (samlingsbasert) - master | Alta | 15 | 40 % | |
UiT Norges arktiske universitet | Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master | Alta | 18 | 39 % | |
NLA Høgskolen | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Oslo | 31 | 10 % | |
NLA Høgskolen | Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 | Bergen | 9 | ||
NLA Høgskolen | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Oslo | 53 | 9 % | |
NLA Høgskolen | Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Bergen | 47 | 11 % | |
Universitetet i Innlandet | Grunnskolelærerutdanning kvalifisering for 1. - 7. trinn | Hamar | |||
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Bodø | 6 | 83 % | |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Mo i Rana | 7 | 43 % | |
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Nett | |||
Nord universitet | Grunnskolelærerutdanning master 5-10 | Mo i Rana | 11 | 36 % | |
Nord universitet | Lulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7 | Bodø | |||
Universitetet i Sørøst-Norge | Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn1-13, design, kunst og håndverk | Notodden | 11 | 27 % | |
Sámi allaskuvla/Samisk høgskole | Sámi vuođđoskuvlaoahpaheaddjeoahppu 1.-7. ceahkki | Kautokeino | |||
Sámi allaskuvla/Samisk høgskole | Sámi vuođđoskuvlaoahpaheaddjeoahppu 5.-10. ceahkki / Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 | Kautokeino | 7 |
Kilde: Studiebaromteret for 2024, Nokut
Nyeste artikler
De mest fornøyde lærerstudentene finner du i Nesna
Slik kan du bli lurt av kunstig intelligens
La studentene få prompte
Sverige vil fostre gode realfagsforskere. De begynner i barnehagen
Grip sjansen, Aasland
Mest lest
Kathrine Sund-Henriksen (1980 — 2025)
Flere tusen forskere krever oppgjør med Elon Musk
Torstein kom inn på lærerstudiet med 2 i norsk, Endre kom inn med 2 i matte
Her får du mer penger om du er fagorganisert. Slik gikk det i lønnsoppgjøret
Forskere mistenker systematisk fusk ved 14 universiteter