studiebarometeret 2024

De mest fornøyde lærer­studentene finner du i Nesna

Lærerstudenter ved Nord universitet er godt fornøyde. De aller mest tilfredse finner vi ved studiested Nesna.

Kevin Marchel Kaljord forteller om god stemning blant Nesna-studenter og svært god oppfølging.

Landets mest fornøyde lærerstudenter befinner seg ved Nord universitet, studiested Nesna. De tar trinn 5-10-utdanning. På en skala fra 1-5, der 5 er best, er snittskåren for denne utdanningen 4,3. Spørsmålet studentene får er: «Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på».

FAKTA

Hovedresultatene i Studiebarometeret 2024

  • I Studiebarometeret svarer studentene på ulike spørsmål knyttet til utdanningen de går på. Skalaen går fra 1 — 5, der 1 er negativ og 5 er positiv.
  • De mest fornøyde studentene studerer religion (4,5), arkeologi (4,4) og fysikk (4,4).
  • De minst fornøyde finner vi på odontologi (3,7), lektor (3,6) og grunnskolelærer (3,4).
  • Det store flertallet av utdanningstypene får en score på 4.0 eller bedre. Den største positive økningen fra 2023 til 2024 finner vi hos matematikk og statistikkstudentene, som gjør et hopp fra 4.0 i 2023 til 4.2 i 2024.
  • Det er religion- og filosofistudentene (begge 4,3) som er mest fornøyde med undervisningen de får. I andre anden finner vi grunnskolelærer (3,4) og medisin (3,3).

Kilde: Nokut, Kunnskapsdepartementet

Det samme svarer også studentene som tar Steiner-pedagogikk som er en fellesgrad mellom Steinerhøgskolen og OsloMet. 

Hakk i hæl følger også trinn 1-7-utdanningen ved Nesna, der snittskåren er 4,1.

Samhold og tilgjengelige lærere

Student Kevin Marchel Kaljord kulltillitsvalgt for klassen som besvarte spørsmålene i Studiebarometer sist høst, og han har god innsikt i hva som har ført til de gode resultatene ved trinn 5-10-utdanningen. 

— Hvorfor er dere så fornøyde ved studiested Nesna?

— Vi har jobbet masse selv for å lage et godt læringsmiljø. I tillegg har vi dedikerte lærere som gir veldig god oppfølging. De er tilgjengelige og lytter til oss sier Kaljord, som tar spesialisering i norsk.

Begge lærerutdanningene ved Nesna er samlingsbaserte. Det betyr at studentene gjennom et studieår oppholder seg seks uker fysisk i Nesna, og så har de seks uker med digital undervisning. Utover dette er det selvstudier, og dermed mange som jobber en del ved siden av.

— Akkurat nå jobber jeg som faglærer i norsk og engelsk ved en ungdomsskole i Namsos, der jeg bor, sier Kaljord. 

— Hvorfor vil du bli lærer?

FAKTA

Om Studiebarometeret

  • Studiebarometeret og arbeidet med nettportalen www.studiebarometeret.no utføres av Nokut på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
  • Undersøkelsen ble gjennomført for tiende gang høsten 2022.
  • Om lag 28.000 studenter i andre år på bachelor og andre år på master, ¨svarer på undersøkelsen, en svarprosent på 39,5.
  • Undersøkelsen dekker ca. 1 900 studieprogram på så godt som alle norske universiteter og høgskoler, statlige og private.
  • Resultatene fra de enkelte program kan man se på studiebarometeret.no.

Kilde: Nokut

— Jeg har jobbet litt som vikar, og merker at jeg trives godt som lærer og i klasserommet. Det vektlegges jo også at skolen skal bli litt mer praktisk, og det passer både meg, og andre menn, godt, sier Kaljord.

Minst fornøyde av alle

En oversikt utarbeidet av Nokut i kjølvannet av Studiebarometeret deler utdanningene opp i 49 ulike fagområder. 

Grunnskolelærerstudentene er de studentene som er desidert minst fornøyde. Snittskåren lærerstudenten gir er 3,4. 

Bunnen på listen preges også av andre profesjonsutdanninger. Lektorutdanningene er nest nederst med 3,6 i skår, så kommer odontologi med 3,7 og deretter sykepleie med 3,8. 

I den andre enden av skalaen finner vi religion på topp, deretter arkeologi og fysikk. Studentene her gir henholdsvis 4,5 og 4,4 i skår.

Blant de minst fornøyd ved OsloMet

Blant landets minst fornøyde studenter er studentene ved utdanningen for grunnskolelærer trinn 1—7 ved OsloMet. På skalaen fra 1—5 over hvor tilfredse de er, blir resultatet bare 2,7.

— Årsaken er nok sammensatt. Studiet skårer lavt på Studiebarometeret over hele landet. Dette til tross for at det er solide faglige utdanninger der studentene har mange valgmuligheter og kan velge fag etter motivasjon og interesser. Det er utdanninger der studentene både arbeider teoretisk og praktisk, sier Vibeke Bjarnø.

Hun er instituttleder ved Institutt for grunnskolelærer og faglærerutdanning ved OsloMet.

Hun trekker også fram en nasjonal evaluering av grunnskolelærerutdanningene, utført av Nokut. 

— Der kommer det fram at våre studenter opplever at noen faggrupper i utdanninga er mer profesjonsorienterte enn andre, og at det kan bli ulikhet i undervisning av den grunn. Studentene er også opptatt av å få en god opplæring om tverrfaglighet der også utfordringene de står ovenfor i skolen vektlegges mer, sier Bjarnø.

Tallene i Studiebarometeret viser at studentene ved Steiner-pedagogikk utdanningen, som er en fellesgrad mellom Steinerhøgskolen og OsloMet, er landets mest fornøyde studenter. Studentene ved utdanningen for trinn 5—10 havner midt på treet blant lærerutdanningene.

Stor variasjon i svarene fra OsloMet-studentene

I Studiebarometeret får studentene både spørsmålet om overordnet tilfredshet, men de får også en rekke spørsmål om tilfredshet med lærere, tilbakemeldinger og praksis. Svarene til OsloMet-studentene på trinn 1—7 varierer ganske mye fra spørsmål til spørsmål. Innenfor de ulike kategoriene gir de i forhold til andre lærerutdanningene greie midt på treet-tilbakemeldinger. Det er særlig på helhetskarakter at trinn 1-7-studentene uttrykker misnøye. 

— Hva gjør dere med situasjonen?

Vi ser at studentene på sitt femte og siste studieår er mer fornøyde enn studentene i begynnelsen av studieløpet, sier instituttleder Vibeke Bjarnø.

— Vi arbeider løpende med kvalitetsutvikling i tett samarbeid med studentene og praksisfeltet. Tett dialog er viktig da det ikke er enkle fasitsvar, og det ofte er slik at det er stor spredning i ønsker og behov i studentgruppa. Vi er godt i gang med å følge opp anbefalingene fra den nasjonale evalueringa som heldigvis oppsummerer med at OsloMet har et stort engasjement for grunnskolelærerutdanningene og har arbeidet seriøst og sammenhengende med utvikling av profesjonsnære og forskningsbaserte grunnskolelærerutdanninger, sier Bjarnø. 

Hun trekker også fram at i nevnte evaluering heter det at det som er sentralt i OsloMets arbeid, er at det er skapt felles rutiner på tvers av fagene slik at studenter møter noenlunde de samme forventningene. 

— OsloMet har også gått i bresjen for utvikling av entreprenørielle masteroppgaver, og vi ser at studentene på sitt femte og siste studieår er mer fornøyde enn studentene i begynnelsen av studieløpet, sier Bjarnø, og legger til:

— Vi kommer også til å gjøre endringer i hvordan studentene blir tatt imot faglig og sosialt i starten av studiet. Det er viktig for oss at studentene kommer godt i gang både faglig og sosialt da læringsmiljøet nok betyr mye for studentenes tilfredshet.

Oversikt over tilfredshet, landets utdanninger for grunnskolelærere

Institusjon Studieprogramnavn Studiested Antall spurte Svar% Jeg er, alt i alt, tilfreds med studieprogrammet jeg går på
OsloMet - storbyuniversitetetGrunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikkOslo875 %4,3
SteinerhøyskolenMastergrad, grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 med steinerpedagogikkOslo786 %4,3
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 5-10Nesna1989 %4,3
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Nesna7100 %4,1
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Notodden6668 %4,0
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Notodden8747 %4,0
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7 samlingsbasertLevanger3732 %4,0
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Levanger2080 %3,8
Universitetet i AgderGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogramKristiansand15953 %3,8
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Vestfold4139 %3,7
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Porsgrunn3557 %3,6
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn- masterTrondheim23534 %3,6
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Drammen5242 %3,6
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnSogndal2646 %3,6
Universitetet i StavangerGrunnskolelærerutdanning for trinn 5 - 10, femårig masterprogramStavanger11531 %3,6
Høgskulen i VoldaMaster i grunnskolelærerutdanning for trinn 5 -10Volda4961 %3,6
Universitetet i AgderGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogramKristiansand16448 %3,5
lærerGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnBergen28059 %3,5
Universitetet i InnlandetGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Hamar5770 %3,4
Universitetet i StavangerGrunnskolelærerutdanning for trinn 1 - 7, femårig masterprogramStavanger11241 %3,4
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnStord1759 %3,3
OsloMet - storbyuniversitetetGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Oslo25443 %3,3
NTNU - Norges teknisk-naturvitenskapelige universitetGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn - masterTrondheim33222 %3,3
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Vestfold2959 %3,3
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnSogndal4238 %3,3
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 5-10Levanger4443 %3,3
Høgskulen i VoldaMaster i grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Volda2861 %3,2
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 5-10Bodø2948 %3,2
UiT Norges arktiske universitetGrunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - masterTromsø6557 %3,2
Høgskolen i ØstfoldGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 (300 studiepoeng)Halden7185 %3,2
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnBergen27239 %3,2
UiT Norges arktiske universitetGrunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - masterTromsø3047 %3,1
Høgskolen i ØstfoldGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 (300 studiepoeng)Halden6481 %3,0
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Drammen5655 %3,0
Universitetet i Sørøst-NorgeGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Porsgrunn3746 %3,0
Universitetet i InnlandetGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Hamar9263 %3,0
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinnStord2055 %2,9
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Bodø2463 %2,9
OsloMet - storbyuniversitetetGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Oslo28734 %2,7
Universitetet i InnlandetGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 samlingsbasertHamar5542 %2,6
SteinerhøyskolenBachelor i steinerpedagogisk lærerutdanningOslo
Høgskulen på VestlandetGrunnskolelærerutdanning 1.-7. trinnStord
UiT Norges arktiske universitetGrunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - masterTromsø1741 %
UiT Norges arktiske universitetGrunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn (samlingsbasert) - masterAlta1540 %
UiT Norges arktiske universitetGrunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - masterAlta1839 %
NLA HøgskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Oslo3110 %
NLA HøgskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Bergen9
NLA HøgskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Oslo539 %
NLA HøgskolenGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Bergen4711 %
Universitetet i InnlandetGrunnskolelærerutdanning kvalifisering for 1. - 7. trinnHamar
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Bodø683 %
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Mo i Rana743 %
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 1-7Nett
Nord universitetGrunnskolelærerutdanning master 5-10Mo i Rana1136 %
Nord universitetLulesamisk grunnskolelærerutdanning master 1-7Bodø
Universitetet i Sørøst-NorgeLærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn1-13, design, kunst og håndverkNotodden1127 %
Sámi allaskuvla/Samisk høgskoleSámi vuođđoskuvlaoahpaheaddjeoahppu 1.-7. ceahkkiKautokeino
Sámi allaskuvla/Samisk høgskoleSámi vuođđoskuvlaoahpaheaddjeoahppu 5.-10. ceahkki / Samisk grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10Kautokeino7

Kilde: Studiebaromteret for 2024, Nokut

Powered by Labrador CMS