studiebarometeret

De mest fornøyde universitets­studentene finner du i Ås

For tiende år på rad har NMBU Norges mest fornøyde universitetsstudenter. De er fornøyde med undervisningen, med faglig og sosialt læringsmiljø og med studieprogrammene.

Her er landets mest fornøyde universitetsstudenter. Her fra studiestart ved NMBU i 2023.
Publisert Sist oppdatert

Saken oppdateres

Som i tidligere år skårer NMBU best på samlet tilfredshet blant norske universitetsstudenter. NMBU har skåret best blant universitetene hvert år siden 2014, heter det i en pressemelding fra universitetet.

FAKTA

Studiebarometeret for 2024

  • Om lag 29.000 andre- og femteårsstudenter har svart på hvordan de opplever kvaliteten på studiene. 
  • Den omhandler 1900 studieprogram
  • Det er Nokut (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) som gjennomfører spørreundersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet. 
  • Undersøkelsen er gjennomført for tolvte gang.
  • Svarprosent: 37 
  • Nokut gjennomfører undersøkelsen på vegne av Kunnskapsdepartementet. Fra 1. januar 2025 tok HK-dir over ansvaret for Studiebarometeret.

Kilde: Studiebarometeret 2024, Nokut

— Jeg er skikkelig glad og stolt over at NMBU for tiende år på rad har de mest fornøyde universitetsstudentene i landet. Dette er takket være innsatsen fra alle som bidrar til et godt læringsmiljø, både de som underviser og de som tar vare på dyrene, plantene, lokalene og parken vår, sier rektor Siri Fjellheim. 

Den overordnede tilfredsheten vedNMBU i 2024 var i snitt på 4,1, og helt siden 2015 har tilfredsheten ligget stabilt mellom 4,0 og 4,2. Studentene svarer på en skala fra 1 til 5, hvor 5 er best.

Studiebarometeret kartlegger kvaliteten i høyere utdanning i Norge, og gjennomføres av Nokut (Norsk organ for kvalitet i utdanninga).

I Studiebarometeret svarer studenter i andre år på bachelor og master på en rekke ulike spørsmål om opplevd studiekvalitet. Undersøkelsen ble gjennomført høsten 2024 for tolvte gang. Fra 2025 har HK-dir overtatt ansvaret.

De nasjonale resultatene blir lagt fram klokken 13.00 i Bergen, men noen resultater fra ulike universiteter er presentert i pressemeldinger.

NMBU fornøyd med sine studenter

NMBU-studentene er mer fornøyde enn landsgjennomsnittet med en rekke forhold, blant annet miljøet mellom studentene og de faglig ansatte på studieprogrammet og at de faglig ansatte gjør undervisningen engasjerende. 

Rektor Siri Fjellheim mener NMBU også har stor grunn til å være fornøyd med studentene.

— Studentenes engasjement og dedikasjon er avgjørende for å sikre høy studiekvalitet. Jeg mener vi har de mest engasjerte studentene i landet, og de er en viktig drivkraft for universitetet, sier hun.

NMBU-studentene er fornøyde med faglig og sosialt læringsmiljø, undervisningen og organisering av studieprogrammene — for å nevne noen hovedpunkter. NMBUs bibliotek og bibliotektjenester skårer også høyt.

UiB: Bra på vurderingsformer

Også ved Universitetet i Bergen (UiB) melder de i en pressemelding om gode resultater i Studiebarometeret. UiB fikk en svarprosent på 42 prosent, noe som er 5 prosentpoeng over landsgjennomsnittet. 

Studiebarometeret 2024 gir studentene ved UiB en gjennomsnittlig score på 4 av 5 når det gjelder overordnet tilfredshet med studieprogrammene sine. 

Blant faktorene som evalueres er studentenes eget engasjement, undervisning, eksamen og vurdering, fysisk læringsmiljø, organisering av studieprogrammet, tilknytning til arbeidslivet og tilbakemelding og veiledning. 

UiB oppnår et godt resultat på blant annet vurderingsformer. Studentene opplever at eksamener og innleveringer krever forståelse og resonnement, og at de bidrar til deres faglige utvikling. 

Det sosiale og faglige miljøet blant studentene på studieprogrammet og kvaliteten på undervisningen uttrykker studentene også tilfredshet med. Studentene roser spesielt at undervisningen dekker sentrale deler av pensum godt og at den legger opp til aktiv deltakelse. 

Margareth Hagen er rektor ved Universitetet i Bergen.

Flere studieprogram på tvers av fakultetene ved UiB oppnår en score på 4,5 eller mer. Dette gjelder både bachelor-, toårige masterprogram og integrerte masterprogram. Blant de toårige masterprogrammene finner vi manusutvikling for serier, bærekraft og politics and governance of global challenges. 

På de integrerte masterprogrammene gjelder dette sivilingeniørstudiene informasjonsteknologi og økonomi, og havbruk, samt profesjonsstudiet i fiskehelse. På bachelornivå når kunsthistorie, geografi, japansk, og europastudier alle en tilfredshetsscore på 4,5 eller høyere. 

Viktig med disiplinfag 

Rektor Margareth Hagen er fornøyd med årets resultater og understreker viktigheten av disiplinfagene og deres tverrfaglige betydning. 

— Det er gledelig å se at studentene fortsatt har en høy tilfredshet med studiene sine ved UiB. Særlig verdt å merke seg er at de studieprogrammene med høyest score kommer fra våre tre disiplinfakulteter: Fakultet for naturvitenskap og teknologi (NT), Det samfunnsvitenskapelige fakultet (SV) og Det humanistiske fakultet (HF).

— Dette viser at UiB har sterke og attraktive disiplinfag, samtidig som vi evner å utvikle tverrfaglige studieprogrammer av høy kvalitet som kobler ulike fagområder sammen. Den store bredden av fagområder og interaksjonen mellom ulike vitenskapsgrener gir våre studenter et unikt fortrinn til å kunne tilegne seg fremtidsrettet kompetanse, sier Hagen, i pressemelding fra universitetet. 

Elevene ved bachelor Luftfartsfag trives godt med utdanningen sin, ifølge Studiebarometeret. Her er det dåp på gang etter første gjennomførte soloflyging. UiT
Elevene ved bachelor Luftfartsfag trives godt med utdanningen sin, ifølge Studiebarometeret. Her er det dåp på gang etter første gjennomførte soloflyging.

UiT-studentene stadig mer tilfredse

Luftfartsfag ved UiT Norges arktiske universitet flyr høyt — og UiT-studentene er generelt stadig mer tilfredse med sine studieprogrammer, skriver universitetet i en pressemelding.

UiT-studentenes overordnede tilfredshet med studieprogrammet de går på, har økt sin skår fra 3,9 i 2023 til 4,0 i 2024, der studentene svarer på ens kala fra 1 til 5, der 5 er best.

På topp blant studieprogrammene ved UiT når det gjelder overordnet tilfredshet troner master Arkeologi, som får høyest mulig skår med sine 5,0.

Deretter følger erfaringsbasert master i Organisasjon og ledelse for offentlig sektor (4,80) og master i Organisasjonsdesign og ledelse (4,71).

Blant studieprogrammene som gjør størst sprang på tilfredshetslista er master i Akvamedisin med en skår på 4,68 (3,92 i 2023) og bachelor Luftfartsfag med 4,54 (3,86 i 2023).

En sammensveiset gjeng

Eline Torsteinsen, Magnus Hveding og Alexander Boulland er studenter ved luftfartsfag ved UiT. De trekker særlig fram læringsmiljøet som positivt.

— For oss er det sosiale læringsmiljøet en viktig del av oppholdet her på Bardufoss. Vi bruker mye tid på undervisning og lesing til eksamener, og derfor synes jeg det er ekstra viktig å kunne koble av og finne på aktiviteter sammen, sier Torsteinsen.

Boulland legger til:

— Vi er en sammensveiset gjeng som går sammen om å lære pensum. I og med at mange av oss bor i samme bygg, er det mye tips og triks å få både ved kjøkkenbenken eller rundt middagsbordet. Vi støtter oss på hverandre for å komme oss gjennom utdanningen, og det gode læringsmiljøet setter jeg veldig stor pris på.

Prorektor utdanning ved UiT, Kathrine Tveiterås, er glad for oppgangen i resultatene ved UiT.

— Jeg er glad for å se at studentene ved UiT er tilfredse! Det samsvarer også godt med tilbakemeldingene deres etter at de er ferdige å studere. Vi bruker tilbakemeldingene fra studentene til å videreutvikle kvaliteten i våre programmer. Her gjøres det mye godt arbeid, som vi ser resultater av, Tveiterås i pressemeldingen. 

Bedring i læringsmiljø

Prorektor for utdanning ved Universitetet i Innlandet, Stine Grønvold.

Prorektor for utdanning ved Universitetet i Innlandet, Stine Grønvold, ser flere positive trekk ved årets tall, blant annet at det faglige og sosiale læringsmiljøet går opp med 0,1 sammenlignet med fjorårets tall til 3,7.

Også det sosiale miljøet blant studentene på studieprogrammet går opp med 0,2, noe som er blant de største positive endringene sammenlignet med tallene fra 2023.

— Det er gledelig å se at vi har en positiv utvikling. Det faglige og sosiale læringsmiljøet har vi jobbet mye med siden det er viktig for studentene og fagmiljøene våre, sier Grønvold.

Ned på overordnet tilfredshet

På det oppsummerende spørsmålet om overordnet tilfredshet med studieprogrammet får INN resultatet 3,8, som er ned 0,1 fra fjorårets tall.

I tillegg går universitetet ned med 0,1 på vurderingsformer og tilbakemelding og veiledning.

— Oppsummert så er det en overvekt av positive trekk fremfor negative, med små endringer sammenlignet med i fjor. Så har vi på enkelte områder en jobb å gjøre. Vi er ikke fornøyde med alt, og det tar vi på alvor ved å jobbe å følge utviklingen over tid og jobbe med utfordringene på studieprogramnivå, sier Grønvold.

Ved Universitetet i Innlandet er det bachelor i dokumentar- og TV-produksjon som får høyest score med 4,9, etterfulgt av achelor i internasjonale studier med 4,7 og bachelor i agronomi, også 4,7.

— Vi har mange studier med svært tilfredse studenter. På enkelte områder kan fagmiljøene tilknyttet til de ulike studieprogrammene trolig lære av hverandre, så jeg håper at de gode resultatene inspirerer slik at vi på sikt hever kvaliteten ytterligere på studieprogrammene våre, sier Grønvold.

Orientert mot arbeidslivet

Høyskolen Kristiania skiller seg ut ved å ligge 0,5 poeng høyere enn landssnittet på spørsmål om representanter fra arbeidslivet bidrar i undervisningen. 

Prorektor for utdanning, Sarah J. Paulson sier at resultatet fra Studiebarometeret inspirerer til videre utvikling.

— Vi er selvfølgelig veldig fornøyde med tallene, og resultatene viser at vi er på god vei med vår ambisjon om å utvikle mest mulig bransjenær, relevant og fremtidsrettet utdanning. Vi har likevel fortsatt mer å gå på når det gjelder å skape flere praksisplasser og integrere ulike former for arbeidserfaring i utdanningene våre. Målet er å sikre at alle studenter får muligheten til å anvende teori i praksis og bygge verdifulle kontakter i arbeidslivet før de er ferdig utdannet. Kristiania har ambisjoner om å bli arbeidslivsuniversitet, der denne satsingen inngår, sier Paulson i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS