Kinesiske forskere tatt i fusk

PublisertSøndag, 13. august 2017 - 11:38-OppdatertSøndag, 13. august 2017 - 11:52
Fusk. Nærmere 500 kinesiske forskere i ny kinesisk forskningsskandale med falske fagfellevurderinger. Kineserne topper verdensstatistikken i fusk.

Samtidig som norske utdanningsinstitusjoner valfarter til Kina for å gjenopprette forholdet og inngå nye avtaler med kinesiske høyere utdanningsinstitusjoner, avsløres en gedigen forskningsskandale i Kina. 

Les også: Samarbeidet med Kina blomstrer opp igjen

(Fra Børge Brendes møte med den kinesiske utenriksminsiteren Wang Yi i Beijing i 2016. Foto: Frode O. Overland, UD)

483 uredelige

Nesten 500 kinesiske forskere ble funnet uredelige etter en omfattende granskning av fagfellevurderinger, skriver Retraction Watch, gjengitt i flere norske aviser og på etikkom.no.

Saken startet i april i år etter at tidsskriftet Tumor Biology trakk tilbake 107 artikler.

Jukset har foregått ved at forfatteren har sendt med forslag til fagfeller som kunne vurdere artikkelen, ekte forskere, men med falske e-postadresser, skriver nettstedet Retraction Watch. Slik sikret de seg gode vurderinger.

Alle artiklene sto i tidsskriftet Tumor Biology, skriver forlaget. I 2016 måtte Springer trekke 25 artikler i dette tidsskriftet etter juks med fagfellevurderinger, og da begynte de å gå gjennom eldre artikler. Slik oppdaget de jukset, og de tror flere artikler i flere tidsskrift kan bli trukket framover.

Fagfellevurdering

«Etter en grundig gransking har vi sterk grunn til å tro at prosessen med fagfellevurdering har blitt kompromittert», skrev tidsskriftet.

Forfatterne av flere av artiklene som ble trukket, var skrevet at kinsesiske forskere, og førte til at kinesiske myndigheter satte i gang sin egen granskning av saken.

Konklusjonen er nå klar: 483 personer har opptrådt uredelig. 102 av disse er, ifølge granskningen, hovedansvarlige, 70 er medansvarlige (secondarily responsible) mens drøyt 300 er beskyldt for å ha forsømt styringen av akademiske prestasjoner og vitenskapelig publisering.

101 av de tilbaketrukne artiklene var basert på fabrikkerte fagfeller eller fagfellevurderinger.

95 av disse ble vurdert av fabrikkerte eksperter eller inneholdt falske fagfellevurderinger produsert av eksterne institusjoner.

Alvorlig for Kina

Myndighetene fant også andre forskningsetiske overtramp i granskningen. 12 av artiklene var innkjøpt fra andre institusjoner, og ni av artiklene hadde forfalsket innhold.

Talsmannen for kinesiske myndigheter i saken, He Defang, sier til nyhetsbyrået Xinhua at saken har påført Kina en alvorlig skrape i lakken. Den nasjonale arbeidsgruppen som har jobbet med saken, har nå iverksatt tiltak for å rydde opp i den elektroniske akademiske atmosfæren. Blant annet er antall lenker til nettsteder som selger vitenskapelige artikler betydelig redusert. 

Strenge sanksjoner

De som er involvert i fagfelle-skandalen blir også møtt med strenge reaksjoner. 376 av de involverte artikkelforfatterne har allerede blitt fratatt muligheten til å delta i forskningsprogrammer for en viss periode ved egen institusjon. I tillegg har flere fått finansiering og utmerkelser trukket tilbake, skriver etikkom.no.

De står også overfor straffereaksjoner etter nasjonale bestemmelser, ifølge Xinhua.net.

Til The Wall Street Journal forteller Charlotte Haug i organisasjonen Committee on Publication Ethics, at mange kinesiske forskere som ikke snakker engelsk, betaler firmaer for å hjelpe dem med å få publisert arktikler. Noen av disse tilbyr mer enn bare språkvask, men kan også opprette falske identiteter til fagfeller, sier hun.

– Vi tror ikke kinesiske forskere er verre enn andre. Men vi vet at presset for å publisere, for eksempel i vestlige tidsskrifter, er enormt i Kina, sier hun, ifølge Forskerforum.

Kina verstinger

Gjennom tre tiår har USA vært på topp når det gjelder antall tilbakekalte forskningsartikler. Men i 2009 overtok Kina topp-plassen, ifølge en studie fra University of California.

Tre fjerdedeler av de 250 vitenskapelige artiklene som har blitt trukket fra tidsskrifter i perioden 2012-2015 på grunn av uregelmessigheter med fagfellevurderingene, ble skrevet av kinesiske forskere. Det viser en studie publisert i Postgraduate Medical Journal i fjor. Forfatterne bak artikkelen skriver at publiseringspress ved kinesiske universiteter kan være noe av forklaringen, skriver Forskerforum.

Les også:

Fakta

Fagfellevurdering

I tråd med god vitenskapelig praksis, skal artikler fagfellevurderes før publisering.

Det innebærer at en uavhengig fagekspert på temaet gjør en kritisk gjennomgang av artikkelen etter gitte kriterier, og melder tilbake til tidsskriftet om eventuelle mangler.

Les ogås: Generelle forskningsetiske retningslinjer.

Ved å melde deg på vil du jevnlig få nyhetsbrev fra Khrono på epost.

Tips oss gjerne om aktuelle saker på tips@khrono.no.

Vennlig hilsen Tove Lie,
ansvarlig redaktør, Khrono

Nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få oppdateringer rett til din e-post!

Fakta

Fagfellevurdering

I tråd med god vitenskapelig praksis, skal artikler fagfellevurderes før publisering.

Det innebærer at en uavhengig fagekspert på temaet gjør en kritisk gjennomgang av artikkelen etter gitte kriterier, og melder tilbake til tidsskriftet om eventuelle mangler.

Les ogås: Generelle forskningsetiske retningslinjer.

Fra seksjonene

Siste

Debatt

Karriere

Campus

Samfunn

Mest lest

Debatt

Meninger · Sluttavtale. Oddgeir Osland, leder for Senter for Profesjonsstudier (SPS) har sendt Khrono en epost med sine kommentarer til Langeland-saken. De følger her: 
Meninger · Trakassering. Skulle tro vi levde på 1800-tallet, men det er altså 2017. Jeg må gni meg i øynene, skriver førsteamanuensis Tony Burner i dette innlegget om debatten rundt professor Nils Rune Langelands meldinger. 
Meninger · Trakassering. Kvar er landets universitets- og høgskulerektorar når det gjeld seksuell trakassering? Har dei gitt seg sjølve munnkorg for å passe på omdømmet sitt, spør redaktør i Khrono, Tove Lie. 

Karriere

Campus

Samfunn