Debatt ● Susanne Koch, Gyda Kjekshus og Robert Kordts
Vitensentrene må bryte med Equinor
Seks regionale vitensentre har oljegiganten Equinor som hovedsponsor. Dette gir dem alvorlige troverdighetsproblemer når de skal formidle kunnskap om energi, klima og klodens framtid til barna våre.
Denne teksten er et debattinnlegg. Innholdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.
Et overveldende flertall av forskere på feltet er enige om at utvinning og forbruk av fossil energi er hovedårsaken til klimakrisen og global oppvarming. De fleste norske vitensentre mottar sponsormidler fra Equinor. Dermed trues vitensentrenes troverdighet av den tette koblingen til oljeselskapet Equinor.
Vitenparken i Ås tok i 2021 avgjørelsen om at de ikke ønsket å motta penger fra Equinor eller delta i de nasjonale vitensenteroppleggene som finansieres av Equinor.
«For oss handler det om integritet. Vi mener det blir feil å formidle kunnskap om klima, energi og bærekraft, når man mottar støtte fra en aktør som hovedsakelig lever av olje- og gassutvinning, når det er vitenskapelig konsensus om at fossil energi direkte bidrar til klimakrisen», skriver de i Bergens Tidende.
London Science Museum har nylig sagt opp sin sponsoravtale med Equinor. De mener Equinor ikke driver i tråd med Paris-avtalens mål om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5 grader. Dermed strider avtalen med museets sponsorstrategi. Hensikten med 1,5-gradersmålet er å begrense de potensielt enorme skadevirkningene en global oppvarming utover dette vil ha.
Ikke minst gjør sponsoravtalen med oljegiganten at vitensentre står på feil side i kampen mot klimakrisen.
Susanne Koch, Gyda Kjekshus og Robert Kordts
Oljeselskapet Equinor arbeider for at barn og unge skal se dem i et positivt lys, og fremhever ofte at de satser på fornybar energi. Men Equinors produksjon av fornybar energi utgjør mindre enn 1 prosent av den totale produksjonen deres, og gassutvinningen deres på norsk sokkel har økt med 13 prosent på ett år.
Som Vitenparken i Ås og Londons Science Museum mener stadig flere at Equinors strategier, drift og produksjon vil være en stor bidragsyter til at vi ikke klarer å stanse global oppvarming. Likevel låner vitensentrene sin troverdighet til oljegiganten. Dette er grønnvasking.
Det er ikke bare på vitensentrene Equinor vil møte barna våre. Oljeselskapet er også en viktig sponsor for idrett og kultur. Slik får de logoen sin foran øynene til barn og unge på arenaer som ikke forbindes med olje og klimakrise, men med mestring og moro.
Londons Science Museum brøt med Equinor etter at miljøvernere rettet oppmerksomheten mot at oljegigantens virksomhet bryter med Paris-avtalens mål. Vitensentrene må følge kollegene sine i Ås og Science Museum i London og bryte med Equinor.
Mammaopprøret for klimarettferdighet arbeider for å skape handling i møte med klimakrisen. Vi er mødre, bestemødre, tanter, søstre og allierte over hele verden – omsorgspersoner som tar ansvar for kloden barna skal arve.
Scientist Rebellio er en tverrfaglig gruppe av forskere som, basert på alt vi vet om den fossilt forårsakede globale oppvarmingen, jobber mot den største ødeleggelsen i menneskehetens historie.
Mammaopprøret og Scientist Rebellion mener det bør være innlysende for vitensentrene at en allianse med Equinor gjør dem dårlig egnet til å formidle troverdig informasjon om energi og klima til barna våre. Ikke minst gjør sponsoravtalen med oljegiganten at vitensentre står på feil side i kampen mot klimakrisen. Vi oppfordrer alle vitensentrene til å avslutte sine sponsoravtaler med Equinor og heller samarbeide med bedrifter som arbeider aktivt med å avhjelpe klimakrisen.