OsloMet

Vil legge ned utdanning av trafikklærere

OsloMet sier at de ikke har råd til å opprettholde sin trafikklærerutdanning, og de sliter med å skaffe praksisplasser. Bransjen påpeker konsekvenser.

OsloMet ser seg ikke råd til å opprettholde populær utdanning for trafikklærere.

Våren 2024 hadde 193 søkere den toårige trafikklærerutdanningen ved OsloMet som sitt førstevalg da fristen for Samordna opptak gikk ut 15. april. 

FAKTA

Trafikklærerutdanning

  • Trafikklærerutdanning blir tilbudt ved to universiteter, OsloMet og Nord universitet (i Stjørdal).
  • OsloMet hadde ikke opptak høsten 2024, og ønsker nå å legge ned sin utdanning.
  • Utdanningen har vært blant OsloMets mest populære, og i 2023 var de på 10 på topp nasjonalt med tanke på antall søkere per studieplass.
  • Utdanningen er dyr, og det er dette som gjør at OsloMet vil legge.
  • Saken behandles på styremøtet 7. mars.

Studiet hadde 40 plasser. Dermed var det 4,8 førstevalgssøkere per studieplass. Etter søknadsfristen trakk likevel OsloMet studiet og det ble ikke opptak. 

Styret ved OsloMet skal fredag 7. mars behandlet et forslag om å legge ned hele utdanningen. Rektor begrunner forslaget med manglende økonomisk bærekraft for utdanningen, koblet med store problemer med å skaffe praksisplasser.

Blir nedleggingen en realitet er det bare ett slikt tilbud igjen i Norge. Det ligger ved Nord universitet, i Stjørdal. Nord universitet er tildelt det nasjonale ansvaret for en at Norge har trafikklærerutdanning. Mange i bransjen mener likevel det er viktig av samfunnsmessig betydning at en slik utdanning også er på østlandsområdet.

25 prosent skal være praksis

Statens vegvesen stiller krav om at minst 25 prosent av trafikklærerutdanningen skal være praksisstudier. De stiller også ulike krav til kjøreskolene som skal ha studenter i praksis og til veiledere. 

Praksisplassene for trafikklærerstudenter er vesentlig dyrere enn praksisplasser for andre studenter ved bachelorutdanninger for yrkeslærere. Dette fordi praksisplassene tilbys av private trafikkskoler. 

Instituttet som har utdanningen ved OsloMet (Institutt for yrkesfaglærerutdanning) har gjennom flere år prøvd å løse de økonomiske utfordringene for utdanningen.

Men tiltakene overfor de private kjøreskolene har ikke båret frukter. Flere trafikkskoler trakk seg fra nye avtaler man hadde fått utarbeidet, grunnet lavere kompensasjon enn forventet, og resultatet ble at man høsten 2024 ikke hadde nok praksisplasser til å ta opp et nytt kull med studenter. 

— Viktig å opprettholde utdanning på Østlandet

Fagmiljøet Trafikkforum er en landsdekkende bransjeorganisasjon for trafikkskoler. De har sendt en uttalelse til OsloMet der de understreker de den samfunnsmessige betydningen av å opprettholde trafikklærerutdanningen ved OsloMet, og oppfordrer til å videreføre utdanningen. 

Også fagmiljøet ved trafikklærerutdanningen har sendt en uttalelse til universitetsstyret, der de argumenterer for at studiet bør videreføres. De viser blant annet til at OsloMet spiller en viktig rolle i det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet, og til verdien av å ha et tilbud i det sentrale østlandsområdet. 

De mener at studiet kan gjøres bærekraftig på sikt. Dette mener de kan gjøres ved at praksisveilederkorpset kan økes gradvis ved hjelp av nåværende og kommende studenter på videreutdanningen i trafikkpedagogikk. 

I tillegg foreslår de opptak annethvert år, for å holde antall ansatte og dermed de faste kostnadene nede. 

Videre trekkes det fram at nye oppdragsstudier knyttet til ny lovbestemt regodkjenning av trafikklærere vil gi nye inntekter. 

Skal ta vare på studenter og ansatte

I sakspapirene til styret blir det framhevet at Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier ved OsloMet, der denne utdanningen hører til, legger opp til romslige overgangsordninger for studentene ved utdanningen, som får tiden ut 2029 med å fullføre sin utdanning. 

Dette innebærer at det er tatt høyde for at studenter med forsinket studieprogresjon og eventuelle svangerskapspermisjoner skal få fullført sin utdanning. 

Det heter også fra fakultetet at studieleder, studieadministrasjonen og HR-seksjonen ved samarbeider om en prosess som ivaretar både det formelle knyttet til eventuell nedleggelse av studiet og parallelt ivaretar de berørte ansatte. 

Det understrekes at planen er at de ansatte i fagmiljøet fortsatt skal arbeide ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning. 

Økonomien som avgjør

Rektor Christen Krogh trekker fram i sin vurdering at OsloMet, som de fleste andre universiteter og høgskoler, befinner seg i en situasjon der de økonomiske rammene er strammere enn tidligere. Samtidig har man krav på seg fra Kunnskapsdepartementet om kritisk å vurdere egen studieportefølje med særlig vekt på om den er økonomisk bærekraftig og er strategisk innrettet. 

— OsloMets trafikklærerutdanning er ikke økonomisk bærekraftig per i dag, selv om beregnet årlig underskudd ikke er stort. Videre drift forutsetter imidlertid at man betaler trafikkskolene mer for praksis og veiledning, skriver rektor.

Han legger til: 

— Gitt dagens økonomiske situasjon er det en klar føring for studieporteføljestyringen at det må særdeles gode grunner til for å opprettholde utdanninger som ikke er bærekraftige. 

Powered by Labrador CMS