trafikklærere

Avlyser opptak til populær utdanning

OsloMet trekker trafikklærerstudiet fra årets opptak, til tross for svært gode søkertall. Årsaken er mangel på praksisplasser ved kjøreskolene.

OsloMet er sammen med Nord universitet de eneste som utdanner trafikklærere i Norge. Nå avlyser OsloMet årets opptak.
Publisert Sist oppdatert

193 søkere hadde den toårige trafikklærerutdanningen ved OsloMet som sitt førstevalg da fristen for Samordna opptak gikk ut 15. april. Studiet hadde 40 plasser. Dermed var det 4,8 førstevalgssøkere per studieplass.

Etter søknadsfristen har OsloMet trukket studiet og det blir ikke opptak i år likevel.

Begrunnelsen er mangel på praksissteder og praksisveiledere ved trafikkskolene, ifølge OsloMet.

Mangler praksissteder

Instituttleder Anna Hagen Tønder ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning sier at det er uheldig at opptaket ikke kan gjennomføres.

— Det er ingen lett beslutning å trekke studiet, og det har ingenting med søkertallene å gjøre. Det er et veldig populært studium, men vi har ikke noe valg fordi vi mangler praksissteder og veiledere. Det er uheldig at vi må trekke det, ikke minst fordi det skaper usikkerhet og uforutsigbarhet både utad og internt, sier hun.

Tønder sier videre at utdanningen jobber kontinuerlig med å skaffe flere praksissteder ved trafikkskolene.

— Det er omfattende krav til praksis som er fastsatt, og vi er avhengige av å tilby praksis i tråd med regelverket. Vi skulle gjerne hatt flere praksissteder, men noe av problemet er at det er mange små aktører i bransjen og vanskelig å få mange nok til å være praksisveiledere, sier hun.

«Kan bli dramatisk på sikt»

Administrerende direktør i Norges Trafikkskoleforbund, Ingunn Haavi Finstad, sier at det ikke er dramatisk for bransjen akkurat nå at studiet trekkes, men at det kan bli det på sikt. 

— For tiden er det ingen stor mangel på trafikklærere, men vi mener det er uheldig at studiet trekkes. Det er en fordel å ha to utdanningssteder i Norge, både fordi de har litt ulik profil og ligger på forskjellige steder i landet, sier hun.

Bare Nord ellers i Norge

Den andre som tilbyr trafikklærerutdanning i Norge, er Nord universitet i Stjørdal. Mens studentene ved OsloMet tilbringer mye tid i praksis på trafikkskolene, har Nord en annen modell med sin egen trafikkskole på stedet.

I tillegg er det en del som utdanner seg til trafikklærere i Sverige og Danmark, men der er utdanningen kortere og det kreves tilleggsopplæring.

Ingunn Haavi Finstad sier det er viktig for bransjen at utdanningen er på universitetsnivå.

— Det er viktig både for at studentene skal få den nødvendige pedagogiske kompetansen og ikke minst viktig for trafikksikkerheten at vi får trafikklærere med god kompetanse, sier hun.

Powered by Labrador CMS