kontaktkonferansen

Hoel vil lage ekspertgruppe for kunstig intelligens

Forsknings- og høyere utdanningsministeren vil få fart på samordning av arbeidet med kunstig intelligens innen høyere utdanning og forskning.

Kunstig intelligens sto på dagsorden da Oddmund Hoel snakket til ledere for forskning og høyere utdanning i Norge på årets kontaktkonferanse.
Publisert Sist oppdatert

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel annonserte på Kunnskapsdepartementets kontaktkonferanse tirsdag at regjeringen har bestemt seg for å sette ned et utvalg som skal vurdere hvordan kunstig intelligens kan håndteres i høyere utdanning.

— Utvalgets arbeid skal bidra til at vi høster fruktene av teknologien, samtidig som vi unngår negative konsekvenser. Utvalget skal gi råd til både regjeringen, utdanningsinstitusjonene og fagmiljøene, og skal bli publisert som en NOU. Departementet jobber i disse dager med å sette sammen utvalget før det formelt blir utnevnt av Kongen i statsråd, sa Hoel.

FAKTA

Retningslinjer for KI

  • Universitetene og høgskolene har retningslinjer og regler for studenters bruk av KI i besvarelser, enten sentralt og/eller lokalt på enhetene.
  • Studentene må alltid levere inn selvstendig arbeid. Plagiat betyr å presentere andres arbeid og formuleringer som sine egne uten å oppgi kilde, dette gjelder også KI, skriver for eksempel Høgskolen i Innlandet.
  • Flere har formuleringer om at dersom studenten har brukt KI-verktøy i arbeidet, skal det oppgis og forklares hvordan det er brukt. UiS skriver for eksempel at man skal legge ved chatteloggen.
  • Flere understreker at KI-generert tekst skal ikke brukes som en pålitelig kilde. Studentene må være kritiske til informasjon fra KI-verktøy og kontrollere denne med andre pålitelige kilder.
  • Tillatt bruk av KI kan være å få ideer, hjelp til å strukturere oppgaver, korrekturlesing og språkvask, søk etter kilder og få tilbakemeldinger på innhold og struktur, ifølge retningslinjene fra flere institusjoner.

Kilde: Universiteter og høgskolers retningslinjer for bruk av KI

— Det er ikke spørsmål om teknologien finnes eller skal benyttes, men om hvordan den skal brukes på best mulig vis. Her står vi alle overfor store spørsmål, sa han.

Sikre tillit

— Vi må sikre at alle har tillit til de eksamener og grader som vi håndterer på universiteter og høgskoler. Samtidig skal vi sikre at KI skal komme oss alle til gode og gi bedre forskning og høyere utdanning, sa Hoel.

Han trakk fram at han var veldig glad for den store interessen for utlysningen om lage infrastruktur for KI i Norge.

— Vi har 50 søkere, og bak disse står det rundt 600 aktører. Det er veldig bra, sa Hoel.

Han la til at utvalget eller ekspertgruppen han nedsetter skal gir gode råd om hvordan KI skal behandles innen høyere utdanning, og at man kan høste frukter, samtidig som man unngår negative konsekvenser ved bruk av KI. 

— Utvalget skal gi gode råd til sektoren, sa Hoel.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel.

Fysisk læringsmiljø

I den sammenheng var han også opptatt av studie- og læringsmiljøet til studentene.

— Mange av oss her i salen har barn sånn som meg som er på ulike plasser i utdanningssystemet. Jeg oppfatter dagens unge er reflektere, flinke og hardtarbeidende, men de har et mørkere syn på framtiden enn det folk har hatt før, sa Hoel. 

— Vi har hatt en helt nødvendig utvikling knyttet til digitalisering, som har gitt langt større muligheter for deltakelse i utdanning og undervisning. Det er veldig bra at utdanningene er mer tilgjengelige, men i kjølvannet av dette kommer viktige spørsmål om hvordan man deltar i utdanningene, og betydningen av fysisk frammøte. Det er veldig viktig at vi får til gode og inkluderende læringsmiljø for studentene, og fysiske oppmøte er i den forbindelse svært viktig, sa Hoel.

Penn og papir

Hoels makker i Kunnskapsdepartementet, kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun, sa i høst at regjeringen skal ha en større gjennomgang av eksamensgjennomføringen og at tiltak som gjøres i Danmark med mer bruk av penn og papir er på blokka her også.

Leder av Norsk studentorganisasjon, Kaja Ingdal Hovdenak, understreket i et spørsmål til Hoel at NSO ønsker arbeidslivsrelevante utdanninger.

— Er penn og papir relevant i et arbeidsliv der KI tas i bruk? Det gjør oss bekymret, sa hun.

Hoel svarte at institusjonene må gjøre to ting samtidig.

— I noen tilfeller kan penn og papir være riktig, men det ene utelukker ikke det andre, sa han.

Spørsmålene utvalget skal adressere

  • Hvordan skal man sikre læring og rett vurdering når vi har fått verktøy som praktisk talt kan tenke tankene våre for oss, og som det ikke er enkelt å spore bruken av?
  • Hvordan kan vi sikre tillit til eksamensresultater og grader, dersom det fester seg et bilde av at det er enkelt å fuske seg til resultater ved hjelp av KI?
  • Hvordan kan vi sikre at KI kommer oss alle til gode, gjennom å gi oss bedre forskning og høyere utdanning?
  • Og hvordan kan vi på best mulig vis forberede studentene våre på et arbeidsliv der KI kommer til å være en naturlig og integrert del?
Powered by Labrador CMS